נשיא איראן איברהים ראיסי אמנם הצהיר אתמול (ב') כי ארצו לא תסכים לחזור להסכם הגרעין מבלי שייסגרו החקירות שמנהלת נגדה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) – הנוגעות לשרידי אורניום שהתגלו באתרים לא-מוכרזים באיראן – אבל סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת במקביל על הפתרון המתגבש בסוגיה הזו: דחיית ההכרעה במחלוקת לשלב היישום בפועל של ההסכם, אחרי החתימה עליו.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ביידן, ראיסי והצנטריפוגות. ההסכם הגרעין ייחתם גם כשהמחלוקת על החקירות טרם פתורה?
(צילום: AFP, AP)
ראש המל"ל לשעבר: "אי אפשר לחזור להסכם של 2015"
(צילום: נויל האריס)

הדיווח מגיע כשברקע ההערכה כי איראן וארה"ב יכריזו בתוך ימים או לכל היותר שבועות על חזרה להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ושהחל לקרוס ב-2018 אחרי שוושינגטון פרשה ממנו בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ. בשבועות האחרונים החליפו ביניהן ארה"ב ואיראן מסרים כתובים על ההצעות זו לזו, ולפי דיפלומטים המעורים בפרטים הן סילקו מהדרך מכשולים משמעותיים שמנעו עד כה חזרה להסכם.
אף שבישראל כבר רואים בחידוש ההסכם עובדה מוגמרת כמעט, ומזהירים כי מדובר בהסכם גרוע שישאיר את איראן קרובה מאוד להשגת נשק גרעיני ברגע שתרצה בכך, גורמים המעורבים במשא ומתן מבהירים כי טרם הושגה הסכמה מלאה על חידוש ההסכם. אחת מסוגיות המחלוקת המרכזיות נוגעת לאותה דרישה איראנית לסגור את החקירות שמנהלת נגדה סבא"א מאז 2019, חקירות שנפתחו ככל הנראה בעקבות המידע שנחשף במסמכי "ארכיון הגרעין" שגנבו סוכני המוסד מטהרן שנה לפני כן.
במסגרת החקירות הללו גילו פקחי סבא"א שרידי אורניום שעברו עיבוד על-ידי בני אדם בשלושה אתרים לא מוכרזים בתוך איראן – שכמדינה החתומה על האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני מחויבת להסביר מדוע נמצאו השרידים האלה ולספק ערבויות לכך שלא נעשה ניסיון להשתמש בהם לצורך פיתוח נשק גרעיני. עד כה מאמציה של סבא"א לקבל מאיראן הסברים להימצאותם של השרידים שם עלו בתוהו, וביוני השנה, בצעד חריג, אימצה מועצת הנגידים של סוכנות הגרעין הבינלאומית גינוי נגד טהרן בשל כך.
4 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
ראש סבא"א רפאל גרוסי. הוא הבטיח: אתנגד ללחץ פוליטי לסגירת החקירות
(צילום: EPA )
איראן דרשה לאורך שיחות הגרעין הלא-ישירות מול ארה"ב על החזרה להסכם הגרעין, שהחלו לפני 16 חודשים, לסגור את החקירות הללו נגדה, אולם בוושינגטון דחו מאז את הדרישה הזו בטענה כי סגירת החקירות צריכה להיעשות רק כאשר תספק איראן תשובות ברורות למקורם של שרידי האורניום. אתמול דיווחו ברויטרס, מפי שלושה גורמים המעורים בשיחות, כי הפתרון המתגבש הוא דחייה בפועל של המחלוקת לתקופת הביניים שבין החתימה על ההסכם ליישומו בפועל, יישום שלפי הדיווחים ייעשה בכמה פעימות.
הגורמים הדגישו כי איראן הבהירה שלא תסכים להוציא לפועל את התחייבויותיה במסגרת ההסכם המחודש ללא סגירת החקירות, ובכך למעשה נדחתה השאלה המרכזית אם ההסכם ייושם בפועל או לא, גם אם ייחתם. "איראן רצתה במקור התחייבות שסבא"א תשלים את החקירות שלה במועד קבוע", אמר גורם אמריקני בשיחה עם רויטרס, ולדבריו ארה"ב סירבה כאמור לדרישה הזו. "איראן חזרה וציינה כי אם החקירות לא ייפתרו עד יום יישום ההסכם, אז היא שומרת לעצמה את הזכות לא לנקוט בצעדים להגבלת תוכנית הגרעין שלה שתוכננו לצאת לפועל באותו יום".
הגורם האמריקני הוסיף כי אם טהרן תמשיך לסרב לשתף פעולה עם חקירות סבא"א, ולא תספק לסוכנות הגרעין תשובות מספקות עד לשלב היישום, בפני מנהיגי איראן יהיו שתי ברירות: "או שהם ידחו את הקלת הסנקציות הצפויה ואפילו יוותרו עליה, או שהם ימשיכו ביישום ההסכם כשהחקירות בתיקים הפתוחים נמשכות".
4 צפייה בגלריה
אתר טורקוזבאד - יוני 2018
אתר טורקוזבאד - יוני 2018
האתר הלא-מוכרז בטורקוזבאד, ליד טהרן, שנתניהו חשף בנאום באו"ם ב-2018 ושבו נתגלו שרידי אורניום
לפי שעה לא ברור מה בדיוק כולל ההסכם, אבל אמש נחשף כי לפי ההצעה האירופית שהונחה על שולחן המו"מ הוא יתבצע בארבע פעימות, כשהשלב הסופי שבו יוסרו רוב הסנקציות ויושב המצב לזה שהיה עם כניסת ההסכם המקורי לתוקף ב-2016, ייצא לפועל רק 165 ימים לאחר החתימה על ההסכם. אף שלא ברור מה יכלול בסופו של דבר ההסכם הסופי, אם ייחתם, אך לפי רויטרס הפתרון המתגבש לסוגיית החקירות הוא לדחות את ההכרעה לפעימה הסופית. עד אז איראן כבר תהנה מהסרה מסוימת של הסנקציות, שיתבצעו בפעימות הקודמות, ומנגד היא עצמה תטיל הגבלות מסוימות על תוכנית הגרעין שלה.
לפי רויטרס, אם המחלוקת על חקירות הגרעין אכן תידחה לפעימה הסופית של תהליך יישום ההסכם, ישנם ארבעה תרחישים אפשריים במועד הזה. לפי הראשון, איראן תשתף פעולה עם סבא"א ותספק לה תשובות מהימנות בנוגע למקורם של שרידי האורניום. החקירות ייסגרו לפני השלב הסופי, וכך הבעיה תיפתר מעצמה.
התרחיש השני הוא שתשובותיה של איראן לשאלות סבא"א לא יהיו מספקות, וטהרן תסרב להשלים את השלב הסופי של יישום ההסכם, אם כי כאמור עד אז כבר תהנה מהקלה מסוימת של הסנקציות, אבל גורם המעורה בפרטים טען שההקלה הזו תהיה חלקית ביותר. "איך שאני מבין זאת, האיראנים יקפיאו את העשרת האורניום לרמות גבוהות, 20% ו-60%, וארה"ב תקפיא כמה מהסנקציות, מעט מאוד, ולא מאוד משמעותיות", אמר הגורם. אפשרות אחרת בתרחיש הזה היא שאיראן וארה"ב יסכימו לדחות את מועד הוצאתה לפועל של הפעימה הסופית, וכך להעניק זמן נוסף לפתרון המחלוקת. לפי הדיווח בהסכם המתגבש ישנו סעיף שמאפשר דחייה שכזו.
4 צפייה בגלריה
ראש המוסד דדי ברנע והצנטריפוגות האיראניות. הוא תקף בסוגיית החקירות: "הוויתור הכי גדול של האמריקנים"
ראש המוסד דדי ברנע והצנטריפוגות האיראניות. הוא תקף בסוגיית החקירות: "הוויתור הכי גדול של האמריקנים"
ראש המוסד דדי ברנע והצנטריפוגות האיראניות. הוא תקף בסוגיית החקירות: "הוויתור הכי גדול של האמריקנים"
(צילום: EPA, רועי אברהם/לע"מ)
התרחיש השלישי הוא שאיראן תסכים בסופו של דבר לוותר על הדרישה שלה לסגור את החקירות, גם לאחר שהפעימה האחרונה תצא לפועל. אבל מדובר בוויתור שיהיה קשה מאוד מבחינה פוליטית עבור משטר האייתוללות, שבכיריו הצהירו שוב ושוב כי לא יסכימו לכך – כפי שעשה אתמול הנשיא ראיסי. התרחיש הרביעי הוא שהמערב יפעיל לחץ פוליטי על סבא"א לסגור את החקירות, אולם גורמים אמריקנים שללו את האפשרות הזו – וגם ראש סבא"א עצמו רפאל גרוסי הצהיר כי הדבר יהיה בלתי מתקבל על הדעת.
כך או כך, ההערכות במערב הן שמרגע חתימה על ההסכם הוא גם ייצא לפועל. כך גם העריך ראש המוסד דדי ברנע, שטען כי בסוגיית החקירות ארה"ב עשתה את הוויתור הגדול ביותר שלה. "האמריקנים אומרים שביום היישום של ההסכם הם ידרשו מאיראן הסבר. אבל לא משנה מה הם יענו – קודם חותמים על ההסכם", אמר ברנע, בביקורת החריפה שהשמיעה, שהפתיעה אפילו את ראש הממשלה יאיר לפיד. "מי יטרח בכלל לתת הסבר? ההסבר יהיה לא. ואז מה יעשו? אסטרטגית לשני הגורמים יש אינטרס להגיע להסדר. אז ההסכם הזה הוא Done Deal, וזה לא משנה מה האיראנים יענו".
בצל המחלוקות שנותרו בנוגע להסכם הגרעין, נראה שאיראן ממשיכה להפעיל לחץ על המעצמות: רויטרס דיווחה הערב כי על פי דוח של סבא"א שהגיע לידיה, איראן החלה להעשיר אורניום עם מצבור של צנטריפוגות מתקדמות שהתקינה באתר הגרעיני התת-קרקעי בנתנז. לפי הדוח, איראן מעשירה אורניום באמצעות מצבור הצנטריפוגות האלו, מסוג IR-6, לרמה של עד 5%. במתקן שם הותקנו שלושה מצבורים כאלו של צנטריפוגות מתקדמות, שכל אחד מהם כולל עד 174 מכונות, והמצבור השני עובר כעת תהליך הכנה להעשרת אורניום. על פי הדיווח פקחי סבא"א ביקרו באתר אתמול, ודיווחו כי למצבור הצנטריפוגות השלישי מדגם IR-6 לא הוזרם עדיין חומר גרעיני.
פורסם לראשונה: 20:47, 29.08.22