תיעוד הנחת המטען בפיגוע הכפול
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

רוכב על אופנוע, מניח את המטען - ובורח: בתיעוד חדש, יותר מחודש לאחר הפיגוע הכפול בירושלים ואחרי שהותרה לפרסום זהות המחבל, נראה הרגע שבו הוא מגיע רכוב על אופנוע ומניח את המטען בכניסה לעיר.
המחבל אסלאם פרוח, בן 26 ממזרח ירושלים המזדהה עם דאעש, למד בעבר הנדסת מכונות במכללה האקדמית עזריאלי להנדסה בירושלים. הוא נעצר לפני כשלושה שבועות והיום הוגשה נגדו הצהרת תובע לקראת כתב אישום.
3 צפייה בגלריה
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל אסלאם פרוח וזירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
כלי נשק וחפצים ששימשו את המחבל
השתמש בידע כמהנדס מכונות, ולמד להכין חומר נפץ באינטרנט
(צילום: דוברות המשטרה)
בוגר של מכללת עזריאלי סיפר על המחבל: "נדהמתי הבוקר לראות שמדובר בסטודנט שאני מכיר. הוא היה ביישן שלמד איתי שלוש שנים הנדסה. הוא תמיד שתק, לא הרבה לדבר עם היהודים והסתובב רק עם הסטודנטים הערבים. לצערי הרב כנראה את התואר השני הוא בטח ישלים בכלא על חשבון המסים שלנו. מצער מאוד המצב שאנשים שלומדים איתנו מנצלים את ההקלות והמשאבים שלנו לפגוע בנו".
יוסף חטב למד אף הוא עם המחבל במכללת עזריאלי: "תמיד התייחסנו לסטודנטים הערבים כשווים והיום גיליתי שהבחור שלמד שנתיים מעליי בלימודי ההנדסה קם ורצח יהודים בגלל יהדותם בלבד, והשתמש בידע המקצועי וההנדסי שלו כדי לרצוח יהודים".
שלושת גופי הביטחון - שב"כ, צה"ל והמשטרה - פעלו יחד לפענוח הפיגוע, ומאות אנשים השתתפו בחקירה ובמרדף אחר המחבל שביצע את הפיגוע ב-23 בנובמבר. המטען הראשון שהתפוצץ בעיר הביא למותם של אריה שצ'ופק בן ה-16 וטדסה טשומו - שאתמול חלף חודש מאז נקבע מותו בבית החולים. המטען השני שהתפוצץ כחצי שעה לאחר מכן פצע כמה אזרחים, מרביתם באורח קל.
הארכת מעצרו של המחבל אסלאם פרוח
(צילום: גיל יוחנן)

המחבל פרוח, תושב ישראל שמתגורר לסירוגין בכפר עקב וברמאללה, ללא רקע ביטחוני. הוא בן למשפחת רופאים - אמו ישראלית מאבו טור ואביו תושב רמאללה. מחקירת שב"כ וימ"ר ירושלים עלה כי הוא פעל תחת אידיאולוגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של דאעש, אך הוא אינו חבר בארגון. הוא לא נשלח או הופעל על ידי גוף זר כפי שנחשד תחילה - אלא ביצע את הפיגוע הכפול לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתו לפועל במשך זמן רב.
הוא צרך דרך האינטרנט תכני טרור, ושם למד כיצד להכין חומר נפץ ומטענים. פרוח חפר בור באזור נטוש ליד הכפר ביתוניא שבשטחים, ואל ה"מעבדה" הביא את כל הציוד והחומרים הנדרשים לייצור מטעני נפץ. במקום ביצע ניסויים עד שהצליח לבנות מטען. בהמשך רכש את האופנוע ששימש אותו ביום הפיגוע וטשטש כבר אז את פרטי הזהות שלו.
3 צפייה בגלריה
טדסה ואריה נרצחו בפיגוע
טדסה ואריה נרצחו בפיגוע
טדסה ואריה נרצחו בפיגוע
(צילום: חיים גולדיטש, באדיבות המשפחה)
את המטענים הניח כשעה לפני הפיצוץ, והם הוסוו בעצים אותם הכין בשטח עוד קודם לכן. תחילה תכנן כי המטענים יתפוצצו יחד בשעה 7:23 במערכת אותה הפעיל דרך הפלאפון, אך לבסוף הם הופעלו בהפרש של כחצי שעה. באחת הזירות, בצומת רמות, הוא אף הניח מטען גדול ומשמעותי יותר, אליו הצמיד לו בלון גז, אותו תכנן לפוצץ עם הגעת כוחות ההצלה. במזל, המטען השלישי והמשמעותי לא התפוצץ בשל תקלה בפלאפון.
המחבל הודה בחקירתו ולקח אחריות בתכנון וביצוע הפיגוע - אך לא התנצל על מעשיו. הוא גם הבהיר כי לא ניסה להתחבא לאחר הפיגוע, וראיה לכך היא העובדה ששב לישון בביתו וחזר לעבודה מיד לאחר מכן.