1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ש"ס דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להודיע במהלך היום (שני) על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית, ובינתיים ביקש גם יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי להקפיא את קידום הצעת החוק שאמורה לסלול את דרכו חזרה לממשלה. לפיכך, "חוק דרעי 2" לא יעלה לפי שעה לאישור בהצבעה במליאת הכנסת.
הוועדה המיוחדת בכנסת שדנה בהצעת החוק, אישרה אותו במהלך הלילה לקריאה שנייה ושלישית בזמן שברחבי הארץ הפגינו רבים במחאה על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, שקרא בסוף השבוע לעצור את החקיקה.
הפגנה מחוץ לביתו של אריה דרעי בירושלים
(צילום: : יוכבד.ש)

במהלך ההצבעות על ההסתייגויות בוועדה המיוחדת, היועצת המשפטית של הכנסת הודיעה כי הנוסח יעודכן בהסכמה עם המציע ח"כ משה ארבל (ש"ס), כך שכן תתאפשר ביקורת שיפוטית על מינוי של ראש ממשלה לשר ועל מקרה של שר נוסף במשרד. הצעד נועד למנוע אפשרות שבה, לדוגמה, ימונה לשר ראש הממשלה נתניהו שנגדו עומד כתב אישום.
עדכון הנוסח הגיע אחרי שהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, הזהיר אתמול שנאשם בפלילים - כמו ראש הממשלה נתניהו - יוכל גם להתמנות לשר המשפטים בנוסח שעלה בוועדה לפני כן.
המשנה ליועמ"שית הוסיף בדיון כי החוק שנקשר בשמו של ח"כ דרעי "מצטרף לדברי חקיקה אחרים שמחלישים את מנגנוני הגנה על שלטון החוק. והכול, במטרה להכשיר מינוי של שר מסוים לממשלה בניגוד לפסיקה של שתי ערכאות שיפוטיות, בהן בית המשפט העליון בהרכב של 11 שופטים". הוא הבהיר כי לא לשם כך נועדה הסמכות המכוננת של הכנסת: "על כן אנו סבורים שמדובר במקרה של שימוש לרעה בסמכות".
החוק קובע בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם בטענה שהדבר נמצא ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילת מינוי של שר על ידי בית המשפט היא פגיעה ברצון הבוחר.
מליאת הכנסת אישרה בדצמבר האחרון ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים את "חוק דרעי 1", שהיה אמור לאפשר ליו"ר ש"ס להתמנות כשר בממשלה אף על פי שהוטל עליו מאסר על-תנאי בעת הרשעתו בעבירות מס. ואולם, בהמשך בג"ץ קבע ברוב של 10 מול 1 כי דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני". בעקבות כך נאלץ ראש הממשלה נתניהו לפטר אותו מהממשלה.