יום הבחירות לכנסת ה-25 השאיר את כל עם ישראל במתח, ובתוצאות הבחירות ובהשלכותיהן אנחנו דנים עד היום. עם זאת, דבר נוסף קרה באותו היום - עוד אישה נרצחה, ה-18 במספר לשנת 2022. השבוע נרצחה אישה נוספת. אותן 19 נשים השאירו אחריהן עשרות ילדים יתומים ומשפחות שבורות. ועדיין, עושה רושם שהמאבק באלימות לא יתפוס מקום גבוה בסדר העדיפויות של הממשלה הנכנסת.
לילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה על שמה של אחותה הצעירה שנרצחה על ידי בן זוגה בשנת 2019, סיפרה השבוע בתוכנית "חשופים" ב-ynet radio כי "21 שנה לא ספרו כמה נפגעות אלימות במשפחה יש בישראל. הנתון האחרון הוא משנת 2000, ושם מדברים על 200 אלף נשים נפגעות אלימות".
בן עמי סיפרה איך היא פנתה לפיקוח הארצי לאלימות במשפחה במשרד הרווחה כדי לנסות לדלות קצת מידע. "אמרתי להם שאחותי נכנסה לסטטיסטיקה ושאלתי אותם לגבי הנתונים", ציינה בן עמי. "שאלתי כמה נשים נרצחו בלי שהייתה אלימות פיזית ידועה לפני, בדומה למיכל. הם אמרו לי שאף פעם לא בדקו את זה. כשאת שומעת את הדברים האלה את מבינה שיש פה הזנחה במאבק למניעת הרצח הבא".
4 צפייה בגלריה
מיכל סלה ז"ל
מיכל סלה ז"ל
"היה צריך להיות כתב אישום נוסף על הפגיעה בילדה שלהם". מיכל סלה ז"ל
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
יפית פוריאן
יפית פוריאן
"הבן הקטן שלה לא אמור לגדול עם הסיפור הזה". יפית פוריאן ז"ל
(באדיבות המשפחה)
בנוסף לאוזלת היד של הרשויות, בן עמי שיתפה גם בקשיים הרבים והמורכבים שהיא חווה בתור בת משפחה של אישה שנרצחה. "אני הרגשתי שזה כמו תאונת דרכים עם הרוע. אז עולות כל מיני מחשבות". לדבריה, "אלירן מלול שרצח את אחותי נשאר בדירה עוד 17 שעות כשהיא מתבוססת בדמה ואז יצא לשכנים וביקש עזרה עם התינוקת, אז אני מדמיינת אותו עובר על פני הגופה של מיכל שהייתה בסלון ליד היציאה החוצה מהדירה".
בן עמי הוסיפה כי "זה ברור לי שהילדה שלהם בטוח שמעה, הריחה או ראתה את מה שקרה שם. כשהגישו את כתב האישום, פניתי לפרקליט ואמרתי לו שצריך להיות כתב אישום נוסף על הפגיעה בילדה. הוא השיב לי שזה בלתי אפשרי כי אין ראיות". בגזר הדין נקבע כי על מלול לפצות את בתו ב-258 אלף שקל.
יאיר ברוכים, בן דודה של יפית פוריאן ז"ל שבעלה שי סלמי הואשם שרצח אותה בראש השנה, התראיין גם הוא לתוכנית ושיתף בקשיי המשפחה. "אני רואה מהצד את ההורים והאחים של יפית, את הילדים שלה - יש שבר במשפחה", אמר ברוכים. "הבן הקטן שלה עוד מעט חוגג שנה. הוא לא אמור לגדול עם הסיפור הזה וללכת לבית הספר שם יזכירו לו שאבא שלו יושב בכלא ואין לו אמא. אין לי מילים להתחיל לתאר את הסבל שהילדים עוברים. הם כל הזמן שואלים על השריפה שהייתה".
4 צפייה בגלריה
רחל אייזנשטדט ז"ל
רחל אייזנשטדט ז"ל
"הפגיעה היא פגיעה קשה - זה פוגע בכולם". רחל אייזנשטדט ז"ל
לדבריו של ברוכים הצטרפה אריאל בר, בתה של רחל אייזנשטדט ז"ל שבעלה מואשם ברציחתה בשנה שעברה. "הפגיעה היא פגיעה קשה, זה מפרק משפחות. זה פוגע בילדים שלנו, בעבודות שלנו, בחברים שלנו, זה בעצם פוגע בכולם", אמרה בר. "אף אחד לא עוצר לחשוב על המשמעויות, על הקושי לחזור לעבודה ולחיים נורמליים. מעבר לטיפול הנפשי אין בעצם שום סיוע ותמיכה נוספים, שזה נורא מקומם".
נדיה אמינוב, אחותה של ילנה גרנברג ז"ל שנרצחה בחודש אוגוסט האחרון, שיתפה כי "מאז הרצח של אחותי אני לא חזרתי לעבוד. אני לא מסוגלת לתפקד ולא מסוגלת לראות אנשים. לקחתי את זה מאוד קשה וזה הרס לי את החיים, ועברתי גם הפלה. אני לא יודעת איך אפשר להמשיך לחיות אחרי מקרה כזה".
4 צפייה בגלריה
ילנה גרנברג ז"ל
ילנה גרנברג ז"ל
"לא יכולתי להציל אותה, אבל עכשיו אני הפה והקול שלה". ילנה גרנברג ז"ל
(מתוך הרשתות החברתיות)
אמינוב ציינה כי "החודש מציינים את חודש המאבק באלימות כלפי נשים, ואני לעולם לא חשבתי שהחודש הזה יהיה בלתי נפרד ממני. אחותי הייתה בת 27 במותה, ועכשיו אני הפה והקול שלה. לצערי הרב לא יכולתי להציל אותה, אבל אני מנסה להמשיך את הדרך שלה ולהנציח אותה".