(צילום: שמוליק דודפור)

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי תקפה הבוקר (יום שלישי) באולפן ynet את חבר הכנסת גדי יברקן מהליכוד, שלא נבחר במקום ריאלי בפריימריז של הליכוד וטוען בימים האחרונים למחאה בעדה האתיופית על כך. "אני חושבת שראוי שנעריך את עצמנו יותר", אמרה. "הגעתי לאן שהגעתי ואני גאה בכל מעגלי הזהות שלי - היותי אישה, יוצאת אתיופיה והכול. לא ייתכן שאחרי קרוב ל-40 שנה נרגיש צורך להתמודד על משבצת עולה, והוא בחר לעשות את זה - ולא הצליח. אדוני, תתמודד כמו גבר, ותקבל את הגזירה כמו גבר".
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
לשריין את יברקן? אפשר גם את נגוסה. תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
"ויכוח בלתי מתקבל על הדעת". התדרוך של לפיד לנתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
מירי רגב, גלית דיסטל, גילה גמליאל, טלי גוטליב, מאי גולן, אתי עטייה
מירי רגב, גלית דיסטל, גילה גמליאל, טלי גוטליב, מאי גולן, אתי עטייה
"יש משמעות למגדר". נשות הליכוד שנבחרו במקומות ריאליים
(צילום: גבריאל בהרליה, הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי, אלי סגל, אתר הכנסת, )
לדברי תמנו שטה, "אני לא אומרת כל היום 'הבאתי ארבעה מנדטים מיוצאי אתיופיה'. בסוף הסקרים הראו שאם עברו מנדטים מהליכוד לכחול לבן בפעם הקודמת, חלק מהם היו של הקהילה האתיופית". כשנשאלה אם היא קוראת לנתניהו לשריין את יברקן בליכוד כנציג של יוצאי אתיופיה, אמרה כי למפלגה ישנם נציגים נוספים - ובהם חבר הכנסת לשעבר אברהם נגוסה, "שפועל למען העלייה ואנחנו רואים בכך עין בעין".
תמנו שטה גם תקפה את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ואת ראש הממשלה יאיר לפיד, אחרי שנאבקו זה בזה בסוגיית פרסום התמונה מהתדרוך הביטחוני בנושא איראן. "מה שהדאיג יותר את נתניהו היה עניין התמונות, זה מביך ומביש", אמרה. "זה לא הזמן של מי מהצדדים להתחיל לבדוק למי יש שריר יותר חזק. היה מביך לראות את הוויכוח על התמונה מצד שניהם, זה בלתי מתקבל על הדעת".
"מה שמעניין כרגע, לאור המצב שבו אנחנו נמצאים והתקדמות איראן להסכם עם המערב, הוא לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע את החתימה", טענה תמנו שטה, ואז שיבחה את ראש מפלגתה בני גנץ: "שר הביטחון למשל, טס בקפיצת בזק לארצות הברית".
גנץ במפקדת פיקוד המרכז האמריקני בפלורידה

4 צפייה בגלריה
ביקור שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית
ביקור שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית
"גנץ לא נמצא פה באולפנים, הוא עובד". שר הביטחון בארה"ב
(צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha.)
היא השוותה בין התנהגות גנץ לנתניהו ולפיד ואמרה: "צריך לעשות את מה שהוא עושה - פשוט לעבוד, ולעיתים גם לעבוד בשקט. זה לא הזמן למלחמות יהודים, כולנו צריכים להיות מאוחדים ולשים את הפוליטיקה בצד. זה איום מאוד רציני, כולנו מבינים את זה. גנץ לא נמצא פה באולפנים, הוא עובד אינטנסיבית מול גורמי הממשל והצבא בארה"ב, וזו ההתנהגות שצריכים להפגין כולם".
היא קראה לליכוד לנהל את המחלוקות מול הממשלה בנושא איראן "מאחורי הקלעים". לדבריה, "שיחסכו את זה מהציבור הישראלי. מה שבאמת מעניין הוא שכל הגורמים הבכירים במדינת ישראל, בטח בהנהגה, צריכים להיות יד אחת סביב הנושא האיראני. המסר הזה צריך לעבור בכל מקום".
תמנו שטה תקפה את הליכוד גם על היעדר ייצוג נשים ברשימה ובמחנה נתניהו בכלל: "יש משמעות גדולה מאוד למגדר. צר לי שיש נשים טובות שיצאו מהזירה הפוליטית, כמו קרן ברק. היה לנו שיתוף פעולה יוצא דופן בכל מה שקשור לקידום מעמד האישה ובמאבק באלימות נגד נשים ובאמת". לדבריה, יש חשיבות שנושאים שמזוהים עם נשים יטופלו על-ידי נשים, מכיוון ש"יש לנו את הערכים המוספים שלנו, על אף שזה מאבק גם של גברים. רואים את הטאץ' הנשי בקבלת ההחלטות, את הנחישות".
"כשיש שתי נשים בשתי העשיריות הראשונות, הם צריכים לעשות חשבון נפש", אמרה ביחס לחבריה בליכוד. "אני חושבת שיש רבים בתוך המפלגה הזו שחשים לא בנוח שזה המצב".