על פי הצילומים שהגיעו אמש (שישי) מרובע הדאחייה בביירות אפשר ללמוד שבתקיפת מפקדת חיזבאללה נעשה שימוש בפצצות חודרות בונקרים עצימות במשקל של קרוב לטון - והרבה מהן. מדובר כנראה בפצצות שמסוגלות לחדור שכבת בטון בעובי של כמה מטרים ושכבת קרקע בעובי של עשרות מטרים. ההפצצה לא כוונה לנקודה אחת אלא התפרסה על פני שטח של כמה מאות מטרים רבועים מעל ומתחת לקרקע. הפרטים הללו חשובים כדי להבין מדוע יהיה צורך לחכות זמן מה, אולי אפילו ימים, עד שיתברר בוודאות אם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – בהנחה שהיה שם - נהרג או נפצע. הסיכויים שהוא היה שם ורק נפצע די קלושים, אבל האפשרות קיימת.
פצצות מסוג זה גורמות לפגיעה קשה במטרות - קל וחומר אנושיות - עד כדי שאי אפשר לזהות אותן. לעיתים קשה מאוד אפילו לדעת כמה אנשים נפגעו, משום שעוצמת החימוש, ההדף והחום שהוא מייצר, מקשים מאוד על כך. ודאי כשהם קבורים מתחת לגלי הריסות גבוהים שמקשים להגיע לבונקר שבו אמורים היו בכירי חיזבאללה להימצא.
הרס בדאחייה אחרי התקיפה
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
לא הוצגה הוכחה. חסן נסראללה
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS)
סביר להניח שאם נסראללה לא היה במקום שהותקף - חיזבאללה כבר היה מציג הוכחות לכך או לפחות מוציא הודעה בעניין. אבל הוא לא יודע, ולכן שותק. כזכור, מצב דומה היה ביולי האחרון ברצועת עזה, כשראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף חוסל כשעלה לשאוף אוויר מהמנהרה שבה הסתתר עם מח"ט חאן יונס. הפצצה היית כה עצימה, ואף שהשניים היו בצריף מעל פני הקרקע - עברו ימים לא מעטים עד שאפשר היה לדווח שהחיסול צלח.
השאלה כרגע היא מה תעשה התקיפה לחיזבאללה ומה היא תעשה לישראל. חיזבאללה הוא ארגון פוליטי עם צבא טרור שמונה 50-30 אלף פעילים בכל הדרגים, וארסנל רקטות טילים, טילי שיוט וכטבמ"ים שאין לרוב המדינות בעולם, כולל מעצמות אירופאיות. בתשעת הימים האחרונים הוציאה ישראל מכלל פעולה חלק גדול משדרת הפיקוד הגבוהה והבינונית של הארגון באמצעות תקיפות ממוקדות. לפי מקורות זרים, באמצעות מתקפת הביפרים היא פגעה גם בדרגים נמוכים יותר שאחראים לתפעול מערכות נשק.
אבל הפגיעה הזאת לא מוציאה את הארגון מכלל פעולה. יש לו עדיין רקטות וטילים כבדים לטווחים של מאות קילומטרים, בהם גם מדויקים. גם אם הפגיעות בהנהגה הבכירה היו מוצלחות במאה אחוז - עדיין מפקדים מקומיים יכולים לקבל החלטות ולשגר טילים וכטב"מים לישראל על דעת עצמם. סביר להניח שיש להם מוטיבציית גדולה והם עלולים לעשות זאת גם בלי הוראה מלמעלה. רבים מהם עלולים לאמץ אסטרטגיה של תמות נפשי עם פלישתים. לכן מדגישים דוברי פיקוד העורף בכל אולפן שנדרשת דריכות מקסימלית ומוכנות להיכנס למרחבים ממוגנים למשך שעות.
מטוסי חיל האוויר נמצאים מעל שמי בקעת הלבנון כדי לוודא שאם מפקד מקומי של חיזבאללה יחליט לשגר טילים כבדים ומדויקים לישראל - הוא יותקף מיד.

האיראנים לא יכולים להבליג

שאלה נוספת היא מה יהיו ההשלכות האסטרטגיות של האירוע. ראשית, הדבר תלוי בשאלה אם נסראללה שרד את התקיפה. האיראנים בוודאי יהיו מעורבים מפני שהם אלה שסיפקו לחיזבאללה את ארסנל הטילים הכבדים והמדויקים, והם אלה שמנסים לסייע לו לא לאבד את היכולת האסטרטגית לפגוע בישראל ולפצל את המאמץ של חיל האוויר במקרה שישראל תחליט לתקוף את מתקני הגרעין.
מעבר לכך, נסראללה הוא דמות מפתח ב"ציר ההתנגדות" ונמצא בדרג העליון שלו עם מנהיג איראן עלי חמנאי. אף שחמנאי הוא "השותף הבכיר", הוא עדיין התחשב מאוד במה שמזכ"ל חיזבאללה ייעץ לו, וראה בו למומחה לישראל.
3 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
איראן תוביל את הנקמה. אזור התקיפה, אמש
( צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מבחינת האיראנים, פגיעה בנסראללה מקבילה לפגיעה במנהיג שיעי דתי – בשר מבשרה ודמה של העדה שאיראן מתכוונת לכונן באמצעותה את המהפכה האיסלאמית במזה"ת ובעולם כולו. פגיעה בו מחייבת את טהרן, ולו רק מההיבט הדתי–עדתי, לנקום את דמו.
לכן צריך בהחלט לצפות לניסיון איראני להגיב בעוצמה. ייתכן שהתגובה תתבצע במתקפה ישירה מאיראן, וייתכן שתתבצע באמצעות שליחת מיליציות שיעיות ואחרות הסרות למרות האיתוללות בעיראק בסוריה. השורה התחתונה היא שצריך להתכונן לאפשרות שאיראן תודיע למפקדי חיזבאללה שנשארו בלבנון: "אנחנו נוביל את הנקמה ואתם תהיו חלק ממנה".

הקלפים של כולם נטרפו

גם ההיבט הפוליטי הפנים-לבנוני נוגע בעקיפין לישראל. אם נסראללה אכן חוסל, נותר לעדה השיעית במדינה מנהיג אחד בקליבר שלו: נביה ברי – יו"ר הפרלמנט הלבנוני ומנהיג תנועת אמל השיעית, שמחלציה יצאה חיזבאללה הקיצונית ממנה. בהנהגה הפוליטית של חיזבאללה נחשב יו"ר המועצה של התנועה, האשם ספי א-דין, כמספר 2 של נסראללה, אבל יש דיווחים שגם הוא נפגע בתקיפה בדאחייה. אם כך אכן קרה, נביה ברי יהיה מנהיג העדה השיעית וזה שאיתו יתייעצו ראשי העדות האחרות בלבנון וממשלתו של נג'יב מיקאתי לגבי ההמשך.
האמריקנים טורחים להדגיש שהם לא היו בסוד הפעולה אף שגם להם יש חשבון ארוך עם נסראללה. הסיבה שהם מרחיקים את עצמם מהפצצה הישראלית היא שהם רוצים לשמור על מעמדם כמתווכים וכמשכיני הפסקת אש באזור. אם נסראללה חוסל, הכתובת של האמריקנים תהיה ממשלת לבנון ונביה ברי. זאת משום שכביכול נותק הקשר בין הפסקת אש בצפון לבין הפסקת אש בעזה, והממשלה ונביה ברי יהיו חופשיים מבעבר לדבר על הסדרה.
3 צפייה בגלריה
נביה ברי יו"ר הפרלמנט של לבנון עם עמוס הוכשטיין
נביה ברי יו"ר הפרלמנט של לבנון עם עמוס הוכשטיין
נביה ברי (מימין) עם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
האם הסיטואציה תשפיע על מצב המו"מ לשחרור החטופים? קשה לקבוע בשלב זה. מחד, יחיא סינוואר (אם הוא חי) רואה מה קרה לנסראללה ומבין שגורלו יהיה דומה, והוא יודע שמותו לא יקדם במאומה את מטרות חמאס, שרוצה להמשיך ולשרוד ברצועה. מאידך, חיסול נסראללה מעלה את ההסתברות למלחמה אזורית שסינוואר עשוי להרוויח ממנה, ובמקרה כזה הוא לא ימהר להסכים לעסקת חטופים.
אני מסתכן בהערכה שחיסול נסראללה דווקא יגביר את הסיכויים לחידוש המאמצים היעילים לעסקת חטופים, בעיקר מפני שהוא טורף את הקלפים וגורם לכל הצדדים במלחמה הרב-זירתית לשקול מחדש את עמדותיהם ולהעריך מחדש את האינטרסים שלהם. זה נוגע גם, ואולי בעיקר, לאיראנים. ייתכן שהתקיפה בביירות תגרום לתפנית אסטרטגית שתוליך לסיום המלחמה.
אם ארה"ב רוצה לקדם במקביל הן מו"מ לשחרור החטופים והן להסדרה בצפון, היא צריכה ליצור עכשיו איום ממשי על איראן כדי שזו לא תשקול אפילו להצית מלחמה אזורית באמצעות התקפה ישירה על ישראל ובאמצעות הפרוקסי שלה. צריך לחכות בסבלנות שהאבק ישקע ויתבררו העובדות לאשורן. אז יוכלו כל הצדדים, כולל ישראל ואזרחיה, לחשב מסלול מחדש.
פורסם לראשונה: 22:46, 27.09.24