שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל קרא אמש (יום ראשון) להטיל סנקציות על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ועל שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "בזמן שהעולם דוחף להפסקת אש בעזה, בן גביר קורא לצמצם העברת דלק וסיוע לאזרחים. כמו ההצהרות המרושעות של סמוטריץ', זו הסתה לפשעי מלחמה", צייץ בורל בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר). "אני קורא לממשלת ישראל להתנער באופן חד-משמעי מההסתות הללו לביצוע פשעי מלחמה, ולעסוק בתום לב במשא ומתן להפסקת אש מיידית בתיווך ארה"ב, קטאר ומצרים".
2 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
"קורא לממשלת ישראל להתנער מההסתה". בורל
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
אתמול כתב בן גביר בחשבון ה-X שלו: "ערוצי חמאס מפרסמים הבוקר שוב סרטון הקורא לרצוח אותי. אני לא נבהל מהם". לדבריו, "את חמאס צריך להמשיך לכתוש, לדרוך לו על הראש עד כניעתו המוחלטת ולא להרים לו ב'פסגה', אלא להפסיק את העברת הסיוע ההומניטרי והדלק עד החזרת כל החטופים שלנו הביתה. לעודד הגירה ולכבוש את שטחי הרצועה לשם החזקתם בידינו לצמיתות".
ביום שני האחרון אמר סמוטריץ' בכנס קטיף שישראל מכניסה סיוע לרצועת עזה כי "אין ברירה" ו"אולי מוסרי להרעיב שני מיליון עזתים". אמירתו עוררה סערה בעולם - והתקשורת הבינלאומית הדהדה את דבריו, כמו גם כוכבי רשת שונים ששיתפו אותם בכל הפלטפורמות.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
"אנחנו מכניסים סיוע כי אין ברירה", אמר סמוטריץ' בכנס. "אי-אפשר במציאות העולמית של היום לנהל מלחמה. אף אחד לא ייתן לנו להמית ברעב שני מיליון אזרחים, למרות שזה אולי צודק ומוסרי עד שלא מחזירים את החטופים שלנו - הומניטרי תמורת הומניטרי. נכון, מוסרית אין מה לעשות כי חיים היום בתוך מרחב. צריך לגיטימציה בינלאומית למלחמה הזאת".
עוד אמר סמוטריץ': "הצבא לא אומר את האמת בעניין הזה. צריך אוכל וקצת תרופות ומינימום סניטרי, וזהו, זה דורש מעט מאוד כוחות. אי-אפשר להשמיד את חמאס צבאית ואזרחית בלי לשלוט בסיוע ההומניטרי. יש לי ויכוח אחד מרכזי עם הצבא ועם שר הביטחון - וזה קבלת אחריות למאמץ האזרחי-הומניטרי כרגע, בתקופת המלחמה. הצבא מת מפחד מהמושג 'ממשל צבאי'. אגב, אף אחד לא מדבר היום לא על חינוך ולא על רווחה, אבל העובדה שחמאס משתלט היום על הסיוע - זה הדלק שלו, החמצן שלו והמאריך המרכזי של המלחמה".
120 ואחת
סמוטריץ': יכולנו כבר להיות עם החטופים ואחרי המלחמה. סינוואר היה נכנע או מתאבד
50:05
עדות לכך שאמירתו של סמוטריץ' משמשת את אויביה של ישראל התקבלה במהלך נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שציטט את שר האוצר מילה במילה במהלך ניסיונו לשכנע את הלבנונים כי עליהם לראות בישראל סכנה. נסראללה הדגיש כי מדובר בשר בכיר שממונה על "סיפוח הגדה", כלשונו, מטעם ישראל, והזהיר מהשלכות ניצחונה במלחמה.
סמוטריץ' התייחס בשבוע שעבר, בפודקאסט "120 ואחת" עם מורן אזולאי, לאפשרות שהוזכרה בנוגע לסנקציות אמריקניות שיוטלו עליו באופן אישי. "אני לא חושש על עצמי, אם זה מחיר שאני צריך לשלם כדי להציל את עם ישראל מאיום קיומי שנקרא המדינה הפלסטינית, אני עושה את זה בשמחה", הוא אמר. "אף אחד, ושום דבר לא יזיז אותי מהפעולות שאני עושה במשרד הביטחון, מהבנייה, מההסדרה, מהקמת היישובים, מסלילת הכבישים, בשום פנים ואופן לא".