הריאיון עם ח"כ טיבי
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) מתח הבוקר (יום ד') ביקורת חריפה על המשטרה לנוכח המשך האלימות המשתוללת בחברה הערבית, שגבתה מתחילת השנה את חייהם של 99 בני אדם: "משטרת ישראל היא משטרה מקצועית, היא יודעת איך לטפל בדברים האלה. למה היא מרשה לעצמה לפעמים להשתולל בתוך היישובים הערביים? המשטרה מתייחסת לאזרחים הערבים כאל אויבים ולא כאל אזרחים. כל עוד זה קיים, המצב ימשיך להידרדר ואת היחס הזה גם צריך לשנות מהיסוד", האשים טיבי בריאיון לאולפן ynet.
למרות הדברים הקשים נגד המשטרה, ח"כ טיבי הטיל אשמה גם על החברה הערבית עצמה. לדבריו, "אני רוצה להיות הגון ולומר, יש סוג אחר חוץ מארגוני פשיעה שזה אלימות חברתית. למשל תלמידים בבית הספר או סכסוכי שכנים. בזה אנחנו כולנו נושאים באחריות לטפל בזה, לא רק המשטרה אלא אנחנו - מובילים חברתיים, פוליטיקאים, ראשי רשויות, אנשי דת".
- 99 בני אדם נרצחו מאז תחילת השנה. "נכון וזה מחמיר. לצערי הרב, כל מה שהתרענו - מתקיים. כל עוד ארגוני הפשיעה שולטים למעשה בשטח ולא רשויות אכיפת החוק - זה המצב. אין קווים אדומים, כל הקווים האדומים נחצו, פעם יורים על ילדים, על משפחות, על ראשי רשויות, חיסולים במכוניות בכבישים ראשיים. אין הרתעה, רק כ-20% ממקרי הרצח בחברה הערבית פוענחו, לעומת כמחצית בחברה היהודית ולכן זה מרגיש שארגון פשיעה יכול להמשיך בלי להירתע ובלי להיענש".
חיי ערבים נחשבים: המחאה ברשתות החברתיות
(צילום: ירון ברנר)

- יש שר וסגן שר חדשים במשרד לביטחון הפנים, הם אומרים שיש להם תוכנית. "המספרים בשטח אומרים הכול, יש הרגשת מועקה, כעס ותסכול בחברה הערבית בגלל ההידרדרות ובגלל הדם שממלא את הרחובות. אין ספק שההצהרות והעמדות של השר לביטחון הפנים וגם של סגנו שונות מאשר של שני השרים הקודמים, אבל בשטח אין תוצאות. אני בטוח שכשנסיים את השנה מספר הנרצחים יהיה גדול יותר מאשר בשנה שעברה, ולכן הממשלה הזאת כשלה וכושלת בטיפול בפשיעה.
"עברו כבר יותר מ-100 ימים מאז הקמת הממשלה, לא רואים אור בקצה המנהרה, לא רואים שינויים מהותיים ואני מבקש שאף אחד לא יגיד לי 'הקימו יחידה חדשה - יחידת סי"ף (לסיכול ופשיעה בחברה הערבית)'. אין לה כלים, אין לה כלום. זה טוב בשביל הודעות לציבור, לתקשורת, אבל לא בשביל לטפל בארגוני הפשיעה שמרגישים יותר חזקים מהמשטרה".
- אז היחידה הזאת היא ישראבלוף? "ניצב חכרוש (ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים) בעצמו אומר שאין לו כלים ולא נתנו לו כלים מספקים. משטרת ישראל חזקה, לפי ניסיון העבר היא יודעת לטפל בפשיעה. איפה היא הצליחה? בנתניה, בגוש דן, בנהריה. תראה איזה אמצעים הפעילה מדינת ישראל כשברחו שישה אסירים, המשטרה בעיקר יודעת להביא תוצאות".
- אז למה היא לא מצליחה לטפל בסיפור של הפשיעה בחברה הערבית? "כבר שמענו הרבה ידיעות וציטוטים מפי בכירים לשעבר במשטרה ונדמה לי גם השר לביטחון הפנים ציטט את המשפטים הנוראיים האלה ש'ערבים יורים בערבים'. זו גם ההרגשה שלנו, שמתייחסים אל החברה הערבית כאל חצר אחורית וזה לא בדיוק מעניין - לא את הממסד והאמת גם לא את הציבור הישראלי. לאחרונה יש יותר התעניינות של התקשורת, אבל בשנים האחרונות כשערבי רצח ערבי אז או שזה לא דווח או שזה היה באיזו פינה בעמוד 17 בעיתון".
1 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, עמר בר לב
קובי שבתאי, עמר בר לב
המפכ"ל שבתאי והשר בר-לב. "מתייחסים אל החברה הערבית כאל חצר אחורית"
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
- בין השורות אתה אומר שעד שזה לא יזלוג לחברה היהודית, שום דבר לא ישתנה. "כל עוד היחס אל רצח אדם ערבי שונה מהרצח של אדם יהודי, הרציחות האלה יימשכו. הבעיה העיקרית כיום היא של ארגוני הפשיעה והשתוללות של דמי חסות, נשק שמוברח מבסיסי הצבא. אנחנו כבר שנים מתריעים מהמסלול הזה של הברחות נשק מבסיסי הצבא ליישובים הערביים, והמסלול הזה ממשיך.
"כ-70% מהנשק שמגיע לחברה הערבית - מקורו בבסיסי הצבא. איך הדבר הזה יכול להימשך? מישהו לא רוצה לגדוע את המסלול הזה והוא יכול לגדוע אותו, ואנחנו דורשים שיגדע אותו, דורשים להפסיק את הכנסת הנשקים האלה ליישובים הערביים כי הנשק הזה הורג את כולנו".
- ואם נניח משטרת ישראל תצא בתוכנית קשוחה, כמו שאירע במקומות אחרים בעולם, מיד תזעקו ותגידו "למה מטפלים באלה ככה ובאלה ככה". "בכל פעם שהיה מבצע שהתמקד בארגוני פשיעה או בהחרמת נשק של ארגוני פשיעה, לא שמעת תגובות. אבל כאשר נכנסים לטמרה, ובמקום לירות או לעצור את הפושעים, יורים באחמד חיג'אזי (שנהרג בשוגג במהלך קרב יריות עם עבריינים), סטודנט שיצא מביתו, אז נכון - אנחנו כועסים ומוחים וככה צריך להיות. למה זה קורה? ברעננה לא יורים ברחובות בין בתים בנשק אוטומטי, למה כן יורים בטמרה וביישובים ערביים? כי זה היחס של המשטרה".
- ברעננה אין ארגוני פשיעה שגם יורים אחד על השני בנשק אוטומטי, וברעננה לא אוגרים נשק בבית. זה בדיוק ההבדל. "בתל אביב יש פושעים, יש ארגוני פשיעה. בנתניה היו ועדיין יש, אבל בכל זאת המשטרה לא יורה בנשק אוטומטי ברחובות נתניה. ירו בנשק אוטומטי בטמרה בין הבתים, דבר כזה לא יתקבל".