לראשונה מאז 7 באוקטובר, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע הבוקר (רביעי) לקיבוץ ניר עוז ונפגש עם תושבי הקיבוץ ועם המשפחות השכולות.
קיבוץ ניר עוז הפך בעל כורחו לאחד מסמלי ההפקרות במתקפת הפתע. בניר עוז אפילו לא נורתה ירייה אחת של צה"ל, ותושבי הקיבוץ נרצחו או נחטפו באין מפריע. רבע מתושבי הקיבוץ נחטפו או נרצחו.
1 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי עם לוחמי גדוד ׳נצח יהודה׳ בגבול עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי עם לוחמי גדוד ׳נצח יהודה׳ בגבול עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הלוי הגיע למפגש סגור בליווי קצינים בכירים נוספים. הלוי, כפי שהוא נוהג לעשות, דיבר גם הפעם על לקיחת האחריות האישית שלו ושל צה"ל, וכמובן התנצל בפני התושבים שהופקרו. בשיחה נאמרו להלוי דברים נוקבים על ידי התושבים, אך מתוך כבוד. לאחר מכן הוא יצא לסיור ברחבי הקיבוץ ועבר בין הבתים שנשרפו.
בהיעדר הצבא בקיבוץ ב-7 באוקטובר, אל כ-130 מחבלים מהנוחבה ומהג'יהאד האיסלאמי שחדרו בתחילה לניר עוז נוספו עשרות רבות של בוזזים, שהיו שותפים גם לרציחות ולחטיפות.
תחקיר מקיף של "7 ימים" העלה כי רק בסביבות 13:30, אחרי כשבע שעות של טבח, חטיפות, ביזה וחורבן, נכנסו כוחות הביטחון הראשונים לקיבוץ ניר עוז ב-7 באוקטובר. בשעה זו כבר לא היה להם על מה להילחם.
קיבוץ ניר עוז מנה עד 7 באוקטובר כ-400 חברים. קרוב ל-40 מהם נרצחו, כ-70 מהם נחטפו לעזה - ויותר ממחצית מהחטופים הושבו לישראל, רובם המוחלט בעסקת החטופים בחודש נובמבר.
בתחילת החודש הודיע דובר צה"ל, כשמונה חודשים אחרי טבח 7 באוקטובר, כי אותרה וזוהתה גופתו של דולב יהוד ז"ל בקיבוץ ניר עוז. במשך חודשים ארוכים הוגדר דולב, בן 35 במותו, כחטוף - אך כעת התברר שנרצח במהלך הטבח, ושגופתו נותרה באזור הקיבוץ. אחותו של דולב, ארבל יהוד, נחטפה במתקפת הטרור של חמאס - ונמצאת עדיין בשבי ברצועה.
הפגישה עם הרמטכ"ל מגיעה כשברקע הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו מאתמול, לפיה הוא צפוי להיפגש עם המשפחות השכולות שיקריהם נחטפו ונרצחו. בניר עוז הודיעו אתמול כי "משפחות הקיבוץ קוראות לראש הממשלה להגיע ולפגוש את כלל משפחות חטופי ונרצחי ניר עוז, אלו שמוחזקים בחיים ואלו שנרצחו בשבי ובקיבוץ". הם הוסיפו: "לצד הפגישות, אנחנו קוראים פעם נוספת לראש הממשלה להגיע למקום הטבח, לראשונה מאז 7 באוקטובר, לשמוע את קהילת הקיבוץ, ולראות במו עיניו את היקף הטבח וההפקרה שעברה הקהילה - בהיעדר מוחלט של הגנה חיצונית".
"מההפקרה נוכל להתחיל להשתקם כקיבוץ וכעם רק אחרי החזרת היקרים לנו מהשבי, החיים והנרצחים כאחד. קהילת ניר עוז קוראת לראש הממשלה להוכיח בביקורו זה את מחויבותו לפעול להחזרת החטופים, לשיקום הנגב המערבי וקהילותיו, ולשיקום האמון בין העם להנהגה", נמסר.