על רקע החילוץ המוצלח של ארבעת החטופים ב"מבצע ארנון", עדי ראייה סיפרו הבוקר (יום ראשון) לערוץ הסעודי "א-שרק" כי הפעולה הנועזת החלה אתמול בסביבות השעה 11:00, כאשר "כוח של יחידה מיוחדת" נכנס למחנה הפליטים נוסייראת מכיוון פרוזדור נצרים.
תיעוד משאיות שנטען כי שימשו את הכוח

לפי הדיווח, כוח המסתערבים כלל גם נשים, והלוחמים והלוחמות הסוו את עצמם כמשפחות עזתיות. עוד טענו העדים כי כאשר תושבי נוסייראת שאלו את הלוחמים מאיפה הם הגיעו ומה מטרתם במחנה הפליטים, הם ענו כי נמלטו מרפיח עקב "תקיפות אוויריות קשות", והחליטו לשכור בית באזור השוק. עדי הראייה סיפרו כי בנקודה זו הלוחמים הצביעו על הבניין שבו הוחזקה נועה ארגמני. עוד סיפרו העזתים כי הכוח הגיע לנוסייראת עם רכב מלא בציוד המאפיין את העקורים ברצועה, כמו מזרנים ובגדים זהים לאלה של המקומיים, כדי לא לעורר חשד.
לפי הדיווח, הכוח התפצל לשתי קבוצות שפנו לאזור המרכז הרפואי "אל-אעודה" ולבית שנמצא במרחק 200 מטרים מבית החולים. העדים סיפרו כי חילוצה של ארגמני היה קל יחסית בהשוואה לזה של אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ושלומי זיו, וכל הפעולות נעשו תחת חיפוי אש כבד מהקרקע, מהים ומהאוויר. הפעולה הגיעה לשיאה בשעה 12:00, כאשר הכוח שהגיע עם משאית סיוע חילץ את החטופים בעוד שמשאיות נוספות בכסות אזרחית מחפות על הכוחות. עדי הראייה מסרו שהדבר נראה מוזר, אבל למרות זאת הצליחו הכוחות לחלץ משני הבתים את החטופים בעזרת אש כבדה ו"הפלת בניינים על יושביהם". הכוחות חזרו באותה דרך שבה הגיעו לכיוון צפון-מערב, ופונו בעזרת מסוקים שחיכו להם.
1 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בנוסייראת
תקיפות צה"ל בנוסייראת
תיעוד מנוסייראת אחרי המבצע
(צילום: AP Photo/Jehad Alshrafi)

מבצע חילוץ? בעולם ממשיכים לגנות את ה"טבח"

לאחר הגינויים למבצע החילוץ הנועז שהגיעו אתמול ממצרים וירדן - ואף מנורבגיה ומשר החוץ של האיחוד האירופי - הגינויים מהעולם הערבי המשיכו להגיע גם היום. טורקיה גינתה בחריפות את חילוץ החטופים, ומשרד החוץ במדינה מסר כי "אנו מצירים על המתקפה הישראלית על מחנה הפליטים נוסייראת בעזה, שהרגה מאות אזרחים פלסטינים. עם המתקפה הברברית האחרונה הזו, ישראל הוסיפה סעיף אחד חדש לרשימת פשעי המלחמה שביצעה בעזה". בטורקיה קראו ל"מוסדות הבינלאומיים, מועצת הביטחון של האו"ם בפרט, לממש את אחריותם לשים קץ לביצוע הפשעים הללו על-ידי ישראל, העומדת למשפט בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בגין רצח עם".
גם משרד החוץ הכווייתי ומשרד החוץ של עומאן פרסמו הודעות גינוי למבצע החילוץ, ובכוויית כינו אותו "הפשע הנתעב של תקיפת מחנה נוסייראת", ש"מחזק את הצורך של הקהילה הבינלאומית לשאת באחריות לעצירת התוקפנות נגד העם הפלסטיני". משרד החוץ הלבנוני גינה גם הוא את "הטבח במחנה נוסייראת", וקרא לקהילה הבינלאומית "לנקוט פעולה מיידית כדי לשים סוף לאסון ההומניטרי".
החטופים שחולצו נפגשים עם משפחותיהם
(צילום: דובר צה"ל)

אתמול, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל בירך על שחרור ארבעת החטופים וקרא לשחרר את כל החטופים שנותרו בשבי, אך באותה נשימה תקף את ישראל על "טבח נוסף באזרחי עזה". "הדיווחים מעזה מחרידים. אנו מגנים זאת בכל תוקף. מרחץ הדמים חייב להסתיים מיד", אמר. לטענת חמאס יותר מ-210 פלסטינים נהרגו בתקיפות בנוסייראת. דובר צה"ל אמר בריאיון לערוץ הסעודי אל-חדת' כי יותר מ-100 נהרגו - בהם מחבלים ואנשים שחמאס השתמש בהם כמגן אנושי. התקיפות הובילו לעימות דיפלומטי חריף בין ישראל לנורבגיה.
סגן שר החוץ של נורבגיה, אנדראס מוטספלדט קראוויק, גינה בחריפות את ישראל על מה שהגדיר כטבח נוסף באזרחים בעזה, ושגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר פלדקליין, לא נותר חייב ותקף את קראוויק - תוך תזכורת למוסר הכפול של הנורבגים: "נורבגיה לא תמכה בשבוע שעבר בתיקון בעצרת ארגון הבריאות הקורא לשחרר את החטופים הישראלים. אין להחזיק בני ערובה באזורים מיושבים בצפיפות. משפחות לא צריכות לכלוא בני ערובה בבתיהן מטעם ארגוני טרור ואסור לחטוף אזרחים. לישראל יש לא רק את הזכות להציל את אזרחיה החטופים, אלא מחויבות לעשות זאת. אלה שחטפו אזרחים, שילמו למשפחות שיחזיקו אותם כבני ערובה בבתיהן באמצע אזור מגורים מאוכלס, אחראים לכל נפגע וקורבן".