באמירה שמדאיגה את הקהילה הבינלאומית, אמר שלשום (יום שני) מי שהיה ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, עלי אכבר סאלחי, כי לטהרן "יש את כל הכלים הדרושים לפצצה גרעינית בידיים". אמירה זו הקפיצה אתמול את יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, שהזהיר במהלך כנס מדיני בדובאי כי "איראן לא שקופה לגמרי לגבי תוכנית הגרעין שלה, במיוחד לאור האמירות של מי שניהל את התוכנית שאמר כי יש בידיהם את כל החלקים לפצצה".
2 צפייה בגלריה
מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
(צילום: AP)
גרוסי הבהיר את דאגתו ואמר כי "ישנה הצטברות של מורכבויות אזוריות במזרח התיכון, על רקע המלחמה של ישראל בעזה. איראן לא שקופה בכל הנוגע לפעילות הגרעינית שלה, וזה כמובן מעלה את הסכנות. יש יותר ויותר דיבורים מכל מני גורמים באיראן לגבי נשק גרעיני. ובמיוחד כשדמות בכירה אומרת שיש להם את כל החלקים הדרושים להרכבת נשק גרעיני. אז בבקשה, תראו לי אותם".
אחרי קריסת הסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן משנת 2015, האיראנים הגבירו דרמטית את קצב העשרת האורניום שלהם בשנים האחרונות, גם בכמות ובעיקר ברמת ההעשרה, של 60 אחוז, שהיא ממש קרובה לרף הדרוש לנשק גרעיני. למעשה, לפי דיווחים שונים, האיראנים כבר צברו מספיק חומר בקיעה למספר פצצות גרעיניות, אולם לפי מומחי גרעין במערב כולל במודיעין האמריקני, עוד לא קיבלה את ההחלטה לבצע את הפעולה המעשית היוצרת נשק גרעיני. ישראל לאורך השנים חושדת כי איראן מנהלת תוכנית גרעין צבאית חשאית ולא זנחה את הפרויקט כלל.
בריאיון שהעניק שלשום סאלחי לטלוויזיה האיראנית, הוא אמר כי "יש לנו את כל חלקי המדע הגרעיני ואת כל הטכנולוגיה. חצינו את כל הקווים, עברנו את כל המכשולים. כמו שלדוגמה, יש לנו את כל מה שצריך כדי לבנות רכב, יש לנו את השאסי, יש לנו את המנוע ואת ההגה, ויש לנו את תיבת ההילוכים. כל מרכיב משרת את צרכיו, אבל הכול נמצא בידינו".
בעוד שלפי הקו הרשמי טהרן טוענת כי אינה מעוניינת לפתח נשק גרעיני, בשנתיים האחרונות יותר ויותר בכירים במדינה לא מסתירים את הכוונות שלהם, עם רמזים שונים. כך למשל אמר כמאל חראזי, אחד מיועציו של המנהיג העליון עלי חמינאי, לרשת "אל-ג'זירה", כי "לאיראן יש כבר את היכולת לבנות נשק גרעיני אבל בוחרת לא לעשות זאת".
2 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
מתקן הגרעין בנתנז. "תשומת הלב הבינלאומית נמצאת כרגע במקום אחר"
(צילום: AP)
בסבא"א עוקבים כבר חודשים אחר ההתפתחות המדאיגה מאוד של תוכנית הגרעין. בעוד שארה"ב ממשיכה להטיל סנקציות על המשטר, מדינות רבות אחרות באירופה, כמו גם האו"ם, לא נקטו באמצעים משמעותיים נגד המשטר בטהרן.
בחודש שעבר, על רקע ההסלמה באזור והחשש מעימות ישיר בין איראן לישראל וארה"ב, שאל עיתונאי בכיר ברשת טלוויזיה השייכת למשמרות המהפכה את מוחמד אסלאמי, אם "לא נכון לפתח עכשיו את הפצצה הגרעינית הראשונה לאור האיומים מישראל והסכסוך המתמשך באזור". אסלאמי ענה כי "יצירת נשק להשמדה המונית אינו חלק מדוקטרינת ההגנה של המשטר".
בריאיון לאתר האופוזיציוני "איראן אינטרנשיונל", הזהיר דיוויד אולברייט, מומחה אמריקני בעל שם עולמי בתחום הגרעין, כי "דווקא עכשיו זה הזמן שהאיראנים עלולים להחליט לפתח נשק גרעיני. זו תקופה בה האינטרסים הביטחוניים של האיראנים לבנות פצצה גרעינית גדלו ובמקביל השקיפות של תוכנית הגרעין שלהם ירדה משמעותית ויכולותיה בתחום פיתוח הנשק הגרעיני רק הלכו וגדלו בשנים האחרונות, מה גם שתשומת הלב הבינלאומית נמצאת כרגע במקום אחר".
פורסם לראשונה: 22:40, 13.02.24