1 צפייה בגלריה
אריק יעקב, פרדי בן שטרית
אריק יעקב, פרדי בן שטרית
פרדי בן שטרית (משמאל) ומפקדו אריק יעקב
(צילום: יריב כץ, שאול גולן)
מפקד כלא גלבוע, גונדר-משנה פרדי בן שטרי, מבקש לפרוש משירות בתי הסוהר - כשנה וחודשיים אחרי בריחת המחבלים מהכלא בפיקודו. בן שטרית, שסירב עד כה לזוז מתפקידו, נמצא בחופשה כפויה מאז חודש אוגוסט האחרון. כעת בקשת הפרישה תיבחן בשב"ס, ובכל מקרה נדרשת חתימה של השר לביטחון הפנים.
בן שטרית אישר באמצעות בא כוחו, עו"ד עודד סבוראי, כי ביקש לפרוש משב"ס לא על רקע בריחת האסירים - אלא לנוכח חוסר יכולתו להמשיך לשרת תחת מפקדו, כפי שאמר בעבר. נציין כי בן שטרית הוא אחד מארבעת בכירי שב"ס שקיבלו מכתבי אזהרה מוועדת הבדיקה הממשלתית, ועלול להיפגע מהמלצותיה.
פרדי בן שטרית מעיד בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים
(צילום: משי בן עמי)

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, עדיין ממתין להמלצות ועדת הבדיקה למחדל בריחת האסירים מכלא גלבוע, שהוקמה באוקטובר 2021. נזכיר כי במהלך דיוני הועידה החזיר בן שטרית את פרשת "הסרסור בסוהרות" לכותרות, כשהיה הנציג הראשון משב"ס שהודה כי אכן היה סרסור כזה. בן שטרית עצמו אינו קשור לפרשה, שכן לא כיהן כמפקד הכלא בתקופה שבה התרחשו האירועים הללו - ונטען נגדו בין השאר כי הציף מחדש את הפרשה כדי להסית את הדיון הציבורי מבריחת האסירים.
בכל מקרה, דבריו של בן שטרית על הפקרות שב"ס בשמירה על ביטחון הסוהרות שהיו בשירות חובה בארגון עוררו הדים רבים, והובילו גם לחקירת משטרה מחודשת שהסתעפה מאז. בן שטרית טען בעדותו בפני הוועדה שדיבר מ"דם ליבו", ושכמפקד הכלא היה חסר אונים אל מול חוסר המשאבים שקיבל. עם זאת, במשמרת של בן שטרית התרחש "מחדל יום הכיפורים" של שב"ס, שכן האסירים הביטחוניים חפרו את מנהרת הבריחה מתחת לאפם של מפקדי הכלא במשך תשעה חודשים, והמודיעין לא עלה על כך.
בעקבות הפרשה בן שטרית יצא למאבק ישיר וגלוי מול מפקד המחוז הצפוני גונדר אריק יעקב, שטען כי בן שטרית ופקודיו הסתירו חריגה מנהלים והפרו הוראות עד לכדי מעשים פליליים. בן שטרית הודיע לנציבת שב"ס קטי פרי על ניתוק המגע מגונדר יעקב, והיא בתגובה הוציאה אותו לחופשה כפויה.
משב"ס נמסר בתגובה: "בקשת הפרישה נמצאת בבחינת הגורמים הרלוונטיים".