מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) סופית את הצעת החוק למחיקת רישומים פליליים ומשטרתיים של יוצאי אתיופיה על עבירות הפרת הסדר הציבורי. 14 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים. הצעת החוק הוגשה עקב קביעות ועדת פלמור ומבקר המדינה על שיטור יתר נגד הקהילה האתיופית בעבירות אלו.
עם אישורו, החוק מבטל את הרישום הפלילי לעשרות אלפי יוצאי אתיופיה שנעצרו ונפתחו להם תיקים במשטרה במהלך מחאות הקהילה ובמרחב הציבורי. כך, החוק יביא לתיקון עבור כל מי שהשתתף בהפגנות של הקהילה ונפתח נגדו רישום פלילי שתלוי ועומד ומונע ממנו להתקדם בשוק התעסוקה ובשלל תחומים אחרים.
לפי הצעת החוק, שהגישו חברי הכנסת צגה מלקו (הליכוד), פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), משה סולומון (הציונות הדתית) ואברהם בצלאל (ש"ס), ימחקו באופן אוטומטי מהמרשם הפלילי והמשטרתי עבירות הפרת הסדר הציבורי של יוצאי אתיופיה, למי שאין לו רישום פלילי או משטרתי נוסף, ולא הוטל עליו עונש מאסר על עבירה זו. החוק יחול על עבירות שבוצעו עד ל-31 בדצמבר 2021, כאמור עקב דו"ח ועדת פלמור ודו"ח מבקר המדינה, שהצביעו על שיטור יתר בעבירות מסוג זה.
לדברי ח"כ תמנו שטה, "החוק ההיסטורי יתקן מציאות ויסגור אלפי תיקים שנפתחו כשיד קלה על ההדק כששיעור התיקים גבוה משמעותית מיתר האוכלוסייה הישראלית. שיטור היתר מרסק דור שלם ולא נאפשר זאת, הפרקטיקה חייבת להשתנות ונדאג שהילדים שלנו לא יהיו החשודים המידיים של החברה הישראלית".
ח"כ מלקו מסרה כי "אני נרגשת במיוחד. עבורי זו סגירת מעגל. כאשר הייתי עיתונאית במשך 34 שנים, כל הבעיות, הרגשות והכאבים היו מתנקזים אליי. יזמתי את החוק עוד בהיותי עיתונאית, אך זה לא צלח. כשנכנסתי לבית הזה לקחתי את היוזמה והרמתי את החוק". מלקו הוסיפה: "קהילה שלמה סובלת, הדור הצעיר סובל. שיטור יתר זה לא דבר חדש".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה. "נדאג שהילדים שלנו לא יהיה החשודים המידיים של החברה הישראלית"
(צילום: ערוץ כנסת)
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"הדור הצעיר סובל. שיטור יתר זה לא דבר חדש". ח"כ מלקו
(צילום: אביגיל עוזי)
ח"כ סולומון: "זהו תיקון היסטורי לצעירים יוצאי אתיופיה בישראל, אבל גדול מכך זהו יום תיקון היסטורי של החברה הישראלית בדרך לפירור הגזענות הממוסדת כלפי הקהילה. אני גאה להוביל מהלך חשוב זה. בני הקהילה האתיופית מממשים בשנים האחרונות את הפוטנציאל העצום הטמון בהם ועוברים משולי החברה לשדרה המרכזית של המדינה. עדות מצמררת לכך אנו רואים כבר 9 חודשים, כאשר 30 מבני הקהילה הקריבו את חייהם להגנת העם והארץ – יותר מפי 2 מחלקנו היחסי באוכלוסייה".
סולומון הוסיף כי "החוק שהעברנו היום ייתן שוויון הזדמנות לאותם צעירים שרק רצו לממש את חופש הביטוי שלהם במדינה דמוקרטית ומצאו את עצמם בהליכים תלויים ועומדים במשך שנים".
3 צפייה בגלריה
משה סולומון
משה סולומון
"החוק ייתן שוויון הזדמנויות לצעירים". ח"כ סולומון
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "החוק נועד לטפל בהשלכות ההפליה הממסדית ושיטור היתר כלפי יוצאי אתיופיה, כפי שעלו בדוחות ציבוריים שפורסמו בשנים האחרונים. דו"ח הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה (דו"ח פלמור) קבע שזה שנים חווים יוצאי אתיופיה יחס מפלה פרטני וממסדי, בין השאר על ידי משטרת ישראל. הדוח הצביע על בעיות של אפליה ואפיון גזעי כלפי האוכלוסייה האתיופית. הצוות גיבש המלצות וכלים לטיפול בגזענות ובאפליה, ובהחלטת ממשלה שהתקבלה בעקבות המלצותיו הוקמה, בין השאר, היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים.
"יצוין כי בעקבות דו"ח פלמור, גובש על ידי נשיא המדינה ומחלקת החנינות במשרד המשפטים מתווה למחיקת רישום פלילי לבני החברה האתיופית, שקרא לקטינים ולצעירים שנשפטו בשל עבירות של הפרת הסדר הציבורי להגיש בקשות למחיקת הרישום. מתווה זה מעיד על הסכמה רחבה בדבר הצורך להתמודד עם נושא זה. חרף קיומו של המתווה האמור זה שנים אחדות, עד כה נמחקו במסגרתו מספר מצומצם של רישומים, בשל מיעוט הפניות. נוכח האמור והתשתית העובדתית המוצקה כאמור בדוחות הציבוריים, מוצע להסדיר בחקיקה ראשית את מחיקת הרישומים".