אחותו של הלוחם: "מתפללים לנס"
(צילום: ירון ברנר)

המחבל ירה בצלף יחידת המסתערבים מטווח אפס, אחרי שהסתיר את אקדחו במכנסיים לאורך כל הדרך: יממה לאחר התקרית בגבול רצועת עזה שבה נפצע לוחם יחידת המסתערבים של מג"ב בראל חדריה שמואלי, התבררה אחר הצהריים (יום א') תמונת האירוע באוגדת עזה. שמואלי עדיין מאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע, משם נמסר כי מצבו עדיין אנוש.
מתחקיר ראשוני של התקרית עלה כי המחבל שירה בלוחם הסתיר את אקדחו במכנסיים, שלף אותו כמה שניות לפני שירה לעברו שלושה כדורים דרך חרך החומה שממנו כיוון שמואלי את נשק הצלפים שלו, ועל כן גם לא זוהה על-ידי כוחות איסוף קרקעיים ואוויריים שסרקו את האזור.
תיעוד הירי בגבול עזה, אתמול

אחד הכדורים שאותם ירה המחבל פגע בראשו של שמואלי מטווח אפס – והוא נפל לאחור. ברשת הקשר החטיבתית הכוחות הספיקו לצעוק "כדור", אולם בדקות הראשונות לא הבינו אם מדובר בירי דו-צדדי או שמא בירי של מחבל מהצד העזתי. ברגעי הפגיעה עמד שמואלי לצד צלף נוסף ולצד מפקדו. הוא נפל לאחור, קיבל טיפול מיידי מחובש שעמד בקרבת מקום – והועבר תוך שניות לרכב פינוי ממוגן, שהעביר אותו לצומת סעד – ומשם בליווי פרמדיקים הגיע לבית החולים סורוקה תוך פחות משעה.
תחקיר צה"ל העלה עוד כי כמה דקות לפני הירי, צלף אחר של הימ"ס השתמש באקדחו שלו כדי לירות מטווח אפס על מחבל שניסה לחטוף את נשקו ובכך סיכל את האיום. המחבל שירה עם אקדחו על שמואלי הוא פעיל חמאס, ובצה"ל מעריכים כי הפרת הסדר תוכננה ואורגנה מראש עם נשק חם. עם תחילת הפרת הסדר בצד העזתי, חמאס עיבה את כוחותיו במרחב שבין שכונת סג'עייה העזתית לגדר הגבול. מספר החמושים בעמדות של הארגון הוכפל, וכ-70 מגני ספר לבושים אפודים צהובים נפרסו מטעם הארגון כדי לרסן את ההפגנה.
אביו של בראל: "למה מפחדים לירות על מחבל?"

ואולם, סביב השעה 16:30, במה שהיה נראה כאות מוסכם, כ-400 מתפרעים עברו את טווח הפרימטר (300 מטר מגדר הגבול) והתקרבו לגדר במקום לגשת לדרשה שנשא מטיף חמאס בקרבת מקום. מגני הספר ופעילי הריסון התקפלו מעמדותיהם במהרה – וכוחות צה"ל שנערכו מראש התקרבו לקו המגע.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
צה"ל מגבש דרכים אחרות להתמודדות. גבול הרצועה, אתמול
(צילום: AP)
בשלב הראשוני העדיפו הכוחות מאוגדת עזה להשתמש ברימוני גז, אך ברגע שההפגנה הסלימה וכללה ניסיונות לחתוך את גדר המערכת ולפרוץ אותה, אישרה האוגדה לצלפי הימ"ס לירות 15 כדורים חיים לעבר מסיתים מרכזיים. לפי נתוני צה"ל, לפחות 45 מפרי סדר נפגעו מכדורי הצלפים, בעיקר בגפיים.
החיכוך האלים מטווח אפס בגדר הגבול נמשך כ-45 דקות, ללא כל פעולת ריסון מצד חמאס. בכך, מעריכים בצה"ל, צומצם היתרון של כוחות הצבא להתמודד בטווח ביטחון יחסי ממפרי הסדר. אחד הלקחים המרכזיים מהפרת הסדר הוא הצורך בהקדמת שלב התגובה האגרסיבית כלפי מפרי הסדר שמגיעים לקו גדר המערכת.
בין הלקחים המרכזיים: להקדים את התגובה האגרסיבית
באוגדת עזה יגבשו שיטות נוספות, מעט מרוחקות ומתוחכמות יותר להרחקת מפרי הסדר שמגיעים לגדר, ומתכננים להעמיד את הלוחמים בפחות סיכון. גם השימוש בחרכי הירי ייעשה בצורה אחרת.
עוד מעריכים בצבא כי ייתכן שהיה נכון להפעיל את הצלפים מקו אחורי יותר, כמו מסוללות האדמה שנפרסו בשנים האחרונות בגבול עזה למטרה זו. לא מן הנמנע שיימצא כי שימוש לקוי או לא מקצועי מספיק בחרכי הירי מגבילי הראייה יזוהה בהמשך התחקירים שיתקיימו בעניין התקרית.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
הערכה: השימוש בנשק חם והסלמת ההפגנה - בהסכמת חמאס
(צילום: AP)
לצד זאת, באוגדת עזה נערכים בתגבורי כוחות לימים מתוחים, לאפשרות שחמאס יתעודד מהתוצאות הקשות של האירוע אתמול ויחדש את הפרות בסדר בגבול בסוף השבוע הקרוב.
כך או כך, מבחינת ההיערכות המקדימה, מציינים בצה"ל כי אוגדת עזה ופיקוד הדרום נערכו היטב במשך השבועיים האחרונים לאירועי אתמול, עם עשרות צלפי תגבור מימ"ס ומיחידת נוספת, עם טנקים שנפרסו בעמדות קדמיות, כוחות איסוף ותצפית מהאוויר ובשורה של מודלים, תרגולות ודיוני הערכת מצב. גם מפקדים בכירים באוגדה שהיו אמורים לצאת לחופשת השבת העדיפו להישאר בגזרה כדי לפקד על האירועים מקרוב, ולוודא שלקחי הפרות הסדר שקדמו למבצע שומר החומות ייושמו בשטח. לקראת סוף השבוע הקרוב יבוצעו עבודות הנדסיות נוספות לשיפור וחיזוק המענה לאירועים אלה בקו הגבול.