3 צפייה בגלריה
החוסה בן ה-55 שעבר התעללות במעון ביישוב רכסים
החוסה בן ה-55 שעבר התעללות במעון ביישוב רכסים
החוסה בן ה-55 שעבר התעללות במעון ביישוב רכסים
(באדיבות המשפחה)
"אנחנו מזועזעים ממה שעשו לו במעון. זה היה לינץ' לכל דבר. ממש רצח": כך אמר תושב אזור חיפה בעקבות פטירתו של אחיו (55), שהיה חוסה במעון "נווה רם" ביישוב רכסים. האח פונה לבית החולים בני ציון בחיפה בשבוע שעבר עם פגיעות קשות בגופו, ונפטר אתמול (שני) בבוקר. המשטרה פתחה בחקירת מותו של החוסה.
יוסי (שם בדוי), סיפר כי אחיו המנוח סבל מפיגור שכלי, אך מצבו היה טוב, והוא אף ידע לקרוא ולכתוב. לפני שהגיע למעון, האח התגורר בהוסטל עד שהתברר כי הוא סובל מבעיית בליעה בגרון בעת אכילה. "רופא אף אוזן גרון אמר שכדי שהוא לא ייחנק, הוא צריך להיות במקום שיש בו מרפאה", תיאר יוסי. "חיפשנו מקום בשבילו, אך העובדת הסוציאלית אמרה שאין ברירה ויש רק את מעון 'נווה רם'. הוא נכנס לשם לפני כשנה וחצי".
עוד סיפר יוסי כי כבר מההתחלה הם חשו שישנה בעיה. "אחי הלך על הרגליים ושמו אותו בדירה עם מרותקים לכיסאות גלגלים במצב סופני. אמרתי לעובדת הסוציאלית במעון, 'הוא לא במצב שלהם'. בסוף שמו אותו בדירה אחרת, אבל גם שם היה לא טוב. היה מטופל אחד שהרביץ לכל הדיירים. התחננתי שיעבירו אותו גם משם והעובדת הסוציאלית התחייבה, 'אל תדאג, ניקח אותו משם'".
3 צפייה בגלריה
החוסה בן ה-55 שעבר התעללות במעון ביישוב רכסים
החוסה בן ה-55 שעבר התעללות במעון ביישוב רכסים
"הצלעות שלו היו שבורות, היה לו פנס בעין". האח בטרם פטירתו.
(באדיבות המשפחה)
"אחרי חודש וחצי פינו אותו גם מהדירה הזאת. יש לי הרגשה שהמשפחה של אותו בחור אלים פנו למטפל שם ושאלו מי התלונן. אני חושד שאולי נקמו באחי בגלל שהתלוננתי", אמר יוסי בכאב. לדבריו, ב-18 בדצמבר, ב-23:00 נשלחה אליו הודעה ממרפאת המעון, שבה נכתב שאחיו פונה אל בית החולים בשל דופק גבוה וקשיי נשימה. יוסי תיאר: "את ההודעה הזאת ראיתי רק למחרת בבוקר. נסעתי מיד לבית החולים ומצאתי את אחי במיון במצב מאוד קשה. הרופא אמר לי שהמצב לא טוב. הצלעות שלו היו שבורות, היו עליו סימני אלימות קשה בכל הגוף. סימנים כחולים בכל הגוף, 'פנס' בעין כנראה מאגרוף".
"רופאה אמרה לי ש'אלה סימנים של אלימות קשה ביותר'. הזמנתי משטרה, והגיע שוטר שצילם את כל החבלות על הגוף שלו. הרופאים ניסו לייצב את מצבו של אחי, ראו שזה לא הולך, והעבירו אותו מורדם ומונשם לטיפול נמרץ כללי. גם שם אמרו לי שהמצב שלו קשה".
יוסי סיפר על רגעים שבהם אחיו היה בהכרה. "ברגעים האלו אמרתי לו, 'אם נתנו לך מכות, תרים את היד', אז הוא הרים את היד. שאלתי אותו 'האם זה גבר או אישה?'. אמרתי לו 'אם זה זכר תרים את היד, אם זו אישה תרים את שתי הידיים', אז הוא הרים יד אחת. ממה שהבנתי לפי התשובות שנתן לי בדרכו, מדובר היה בשני גברים שפגעו בו. הוא גם עשה לי סימנים בפה, אני חושש שאולי הם שמו את איבר מינם בפה שלו. זה מזעזע אותי".
כאמור, אתמול בבוקר האח נפטר בבית החולים. "עשו בו לינץ' במעון הזה. לא ייתכן מצב שבמדינת ישראל חוסה חסר ישע יסבול אלימות כזו. גם הרופאים היו המומים. זה ממש רצח".
3 צפייה בגלריה
משי פרץ ז''ל
משי פרץ ז''ל
משי פרץ, חוסה נוספת במעון שהוריה טוענים שמתה בגין רשלנות. מתוך "ידיעות אחרונות"
(מתוך האלבום המשפחתי)
מות החוסה כעת הוא לא המקרה הראשון שבו נקשר שמו של מעון "נווה רם" עם חשד להזנחה ומוות. הוריה של משי פרץ, צעירה על הספקטרום האוטיסטי, מוגבלות שכלית ועיוורון שנפטרה לפני כשלוש שנים בגיל 18, הגישו תביעה לפיצויים של מיליוני שקלים נגד המעון, בטענה כי מותה נגרם בגין רשלנות.
באמצעות עו"ד אלבר נחאס טוענים ההורים פאולינה ודוד פרץ כי בתם לא חשה בטוב כמה ימים לפני שהובהלה למרכז רפואי כרמל בחיפה, שם נפטרה. לדבריהם, בימים אלו היא לא זכתה לליווי, למעקב ולטיפול רפואי נכון במעון, ומצבה הוחמר משמעותית כתוצאה מכך. כשמותה נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", אמרו אז ההורים כי ריבוי תרופות פסיכיאטריות שניתנו לבתם גרמו לה לעצירות קשה ולנמק במעי. "היא לא עשתה את צרכיה זמן רב, והכול הצטבר בבטן שלה שהתנפחה. איש לא טיפל ואיש לא פיקח עד שבסוף היא הורעלה", סיפרה בבכי האם פאולינה.
 אלבר נחאס עו"ד אלבר נחאס
מנכ"לית התנועה לעצמאות, עו"ד נעמה לרנר, אמרה ל-ynet: "זה לא אירוע המוות הראשון במוסד 'נווה רם', שמרחף מעליו סימן שאלה גדול. הוא מתווסף לאירועי מוות קשים במוסדות רמת חיפה, רמת טבריה, נווה האירוס, והרשימה, לצערנו, עוד ארוכה. כל מה שעשה משרד הרווחה עד היום לא מנע את המוות הבא, וזה אומר שחובה לשנות כיוון במאה שמונים מעלות: להתחיל לסגור את המוסדות ולהציע לדיירים ולמשפחות אלטרנטיבה אמיתית בקהילה. אסור לחכות שנתיים עד כניסת חוק שירותי הרווחה לתוקף. צריך כבר עכשיו לעזור לכל מי שרוצה להינצל לצאת לקהילה".
תגובת הנהלת מעון "נווה רם" טרם התקבלה.