השפחות צועדות בקפלן
(צילום: בונות אלטרנטיבה )

מלבד המהפכה המשפטית, "יום השיתוק הלאומי" התנגש הפעם גם עם מחאה נוספת - שנוגעת לאלימות נגד נשים. אתמול נפל חוק האיזוק האלקטרוני במליאת הכנסת, והבוקר (יום חמישי) הפגינו אלפים ברחוב קפלן בתל אביב. לצידם צעדו שוב נשים בלבוש של "שפחות" מהסדרה "סיפורה של שפחה", שכבר הפכו לאחד מסימני ההיכר של המחאה.
"מיצג הגופות" מחוץ לתחנת המשטרה והמעצרים

4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
המחאה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
הצעדה בקפלן
(צילום: אור אדר)
4 צפייה בגלריה
מחאה בנהלל
מחאה בנהלל
"השפחות" בנהלל
(צילום: מרינה לוי פורמן)
4 צפייה בגלריה
מייצג השפחות
מייצג השפחות
(צילום: אפי שריר)
"בימים האחרונים אנחנו עדות למחטף שמבצעת הקואליציה נגד הדמוקרטיה בשורה של חוקים שהולכים ומצמצמים את כוחה של מערכת המשפט ומהווים סכנה מיידית ומוחשית לכולנו", נמסר ממארגנות המחאה, "בונות אלטרנטיבה". "לצערנו, למרות המחאה הציבורית והלחץ הבינלאומי שרק הולכים וגוברים בשלושת החודשים האחרונים, הקואליציה הבהירה שאין בכוונתה לעצור את הרפורמה המשפטית ואף התבטאה נגד סמכויות המשטרה ובג"ץ. אנחנו עוקבות בדאגה אחרי המתרחש ומבינות שאין ברירה אלא להעלות הילוך במחאה תקיפה, נוכחת ולא אלימה, כפי שעשינו במיצגי 'סיפורה של שפחה' שלנו, השרשרת הנשית האדומה ומעגלי הזיכרון לקורבנות האלימות נגד נשים. אנחנו האלטרנטיבה".
לדברי הארגון, הפעם צעדו לצד הנשים גם גברים רבים. "המאבק שלנו למען זכויות נשים הפך לסמל המחאה", אמרו. "עכשיו, אנחנו קוראות לגברים ונשים להצטרף אלינו למאבק על הזכויות של כולנו - לשוויון, לחופש, לדמוקרטיה. לא להפרדה, לא לאפליה, לא למתן חסות לאלימות נגד נשים".
הפגנת הקהילה הגאה
(צילום: האגודה למען הלהטב)

במקביל הפגינו פעילי קבוצת "לחסום את ההפיכה" מחוץ למטה משטרת תל אביב, וערכו שם "מיצג גופות". המיצג הופסק על-ידי השוטרים שעצרו את המשתתפים ששכבו בכניסה לתחנה בדרך סלמה. לפי המשטרה, המעצרים בוצעו מכיוון שהמוחים "התיזו צבע אדום על חזית המבנה ונשכבו ברחבת הכניסה".
מהפעילים נמסר כי המחאה כוונה נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדורש מהמשטרה לנקוט יד קשה יותר נגד מפגינים. "השר להסתה לאומנית והעבריין המורשע איתמר בן גביר צמא לדם של מפגינים", אמרו. "עוד ועוד נשים נרצחות על ידי בני זוגן, מספר קרבנות הטרור בשני הצדדים הולך ומאמיר - אך השר עסוק אך ורק בליבוי האלימות המשטרתית. אותה האלימות שהמשטרה מפעילה כבר שנים כנגד אתיופים, חרדים ופלסטינים - מופנית עתה בהנחיה בלתי חוקית של השר כלפי המפגינים המתנגדים להפיכה.
"ממשלת העבריינים מובילה את אזרחי ישראל כצאן לטבח החוקתי. המשטרה תצטרך לבחור אם היא מליציה בשירות בן גביר או מגינתו של שלטון החוק. המפכ"ל שבתאי, המשך בעמידתך לצד בית המשפט והיעוץ המשפטי. אם תשכח את תפקידך - ההיסטוריה תזכור".