ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר היום (ה') בתדרוך לכתבים שישראל מסכימה להפוגות הומניטריות של ארבע שעות כל יום בצפון רצועת עזה, החל מהיום. "ההכרזה תהיה שלוש שעות לפני כל הפוגה. נאמר לנו שבזמן ההפוגות לא יהיו מבצעים באזורים האלה", הדגיש קירבי בתדרוך. לפי הבית הלבן, הנשיא ג'ו ביידן ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו לבצע את ההפוגות היומיות בשיחה בין המנהיגים ביום שני.
"הפוגה של ארבע שעות תאפשר להכניס סיוע הומניטרי לאותו אזור, ותאפשר לאנשים לצאת מאזור סכנה. אם נוכל להבטיח שחרור של חטופים - ואנחנו עובדים על זה - יתאפשר גם חלון הזדמנויות להוציא חטופים לאזורים בטוחים", אמר קירבי לכתבים. לאחר מכן אמר הנשיא ביידן שהוא ביקש מישראל להפסיק את הלחימה למשך "יותר משלושה ימים" במהלך המו"מ על עסקת חטופים. כשנשאל אם הוא מתוסכל מראש הממשלה בנימין נתניהו השיב שזה "לקח קצת יותר זמן ממה שקיוויתי". ביידן הוסיף כי בשלב זה הוא שולל אפשרות להפסקת אש.
השבוע: תושבי עזה צועדים במסדרון ההומניטרי לדרום הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בביקור בישראל בתחילת המלחמה
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
הכותרת
מי באמת אחראי להשיב את החטופים הביתה?
23:39
"אנחנו במגעים עם ישראל על הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, ועזרה בשחרור בני הערובה", אמר קירבי. "היום הישראלים הכריזו על צעדים חשובים בכיוון הזה: יהיו שני מסדרונות הומניטריים שיאפשרו לאנשים לצאת מצפון עזה. המסדרון הראשון ייפתח למשך ארבע או חמש שעות, וכך נאפשר לאלפים להגיע לאזורים בטוחים. המסדרון השני, לאורך כביש החוף, יאפשר לעוד אלפים להגיע לדרום".
"אנחנו רוצים לראות צעדים נוספים, זה צעד משמעותי ראשון", הוסיף קירבי. "לגבי הפסקת אש, אנחנו לא מאמינים שהפסקת אש נכונה כעת, רק חמאס ירוויח ממנה. הפסקת אש בעת הזאת – תעשה לגיטימציה למה שעשו ב-7 באוקטובר ולא נתמוך בזה".
3 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
קירבי בתדרוך לכתבים בבית הלבן
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
"זה לא המבצע הצבאי שלנו", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי. "ישראל מקבלת את ההחלטות שלה. היא נלחמת באויב שמתחבא מאחורי אזרחים ומעמיד בסכנה אזרחים פלסטינים. אך במקביל, ישראל חייבת לעמוד בחוקי המלחמה ולאפשר לאותם אזרחים להגיע לאזורים בטוחים".
"בזמן שאנחנו מעודדים אנשים לצאת מאזורי הירי - חשוב שכניסת הסיוע ההומניטרי לדרום הרצועה תתרחב". לפי קירבי, היום הגיעו ממעבר רפיח 96 משאיות סיוע, ואתמול 106. "היעד הוא לפחות 150 משאיות ביום. אנחנו מודעים לכך שיהיו קשיים, ונצטרך להיות מוכנים לימים שלא נעמוד ביעד".
לגבי המפגש בקטאר של ראש הממשלה הקטארי עם ראשי המוסד וה-CIA אמר קירבי: "אנו אסירי תודה לסיוע שקטאר מספקת, ואנו יודעים שיש לה ערוצי קשר עם חמאס שלנו אין".

צה"ל מדגיש: יש הפוגות טקטיות, אין הפסקת אש

בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבו לדברים של קירבי ומסרו: "הלחימה נמשכת ולא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופינו. ישראל מאפשרת מסדרונות מעבר בטוחים מצפון הרצועה לדרומה, כפי שעשו 50,000 עזתים רק אתמול. אנו קוראים שוב לאוכלוסייה האזרחית בעזה להתפנות דרומה".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
הפגישה המשולשת בקטאר: ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המוסד דוד ברנע
( צילום: יריב כץ, AP)
בצה"ל אישרו הערב את דברי הבית הלבן על הפוגות הומניטריות מקומיות בצפון רצועת עזה. בצה"ל הבהירו כי אין הפסקת אש, אלא הפוגות טקטיות מקומיות שנמשכות ארבע שעות. במהלך ההפוגות צה"ל קורא לאזרחים בשכונות בצפון לארוז ולרדת דרומה, ובזמן זה צה"ל לא תוקף באזורם.
מצה"ל נמסר כי כוחותיו פועלים בלב העיר עזה בהתקדמות משביעת רצון. שלוש האוגדות שפועלות בצפון הרצועה לופתות את העיר עזה משלושת הכיוונים כחלק מהלחץ על חמאס.