פעילויות אכיפה משטרתיות
(צילום: דוברות המשטרה)

בישראל ישנם כ-80 אלף מבודדים, ומתוכם רק 18 אלף אישרו למשטרה את השימוש באפליקציית "הסכמון" - שמאפשרת לבדוק היכן הם נמצאים. מתוך 80 אלף המבודדים, כ-35 אלף הם ילדים מתחת לגיל 14 שעליהם לא ניתן להשתמש בהסכמון - כך המשטרה שלחה מסרונים ל-45 אלף חייבי בידוד בלבד. כלומר, רק כ-40% נתנו אישור לעקוב אחריהם מרחוק - ובסך הכול ישנם 62 אלף מבודדים שלמשטרה אין כל מעקב אחריהם, וכדי לאכוף שהם מיישמים את ההנחיות עליה לבקר בביתם.
3 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה במעלה אדומים
פעילות אכיפה במעלה אדומים
"ישראל עלולה להידרדר לגל חמישי וקשה". אכיפה משטרתית במעלה אדומים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה במעלה אדומים
פעילות אכיפה במעלה אדומים
פעילות אכיפה במעלה אדומים
(צילום: דוברות המשטרה)
משטרת ישראל מסוגלת, נכון להיום, לבדוק 8,000-6,000 חייבי בידוד בבתים - כמות מזערים ביחס למספרם. על רקע הנתונים הלא מעודדים, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים תומר לוטן הדגיש כי "חשוב להדגיש שלחיצה על הסכמון מאפשרת אך ורק לעקוב אחר הסלולרי של חייב הבידוד, וכשהוא יוצא מהבידוד הכל נמחק".
לדברי לוטן, ההסכמון אינו דומה לאיכוני שב"כ, שבוטלו בשבוע שעבר. "באיכוני שב"כ יש שני דברים חודרניים - עוקבים אחריך באופן רציף ועל כל המסלול שעברת, ובנוסף מצמידים אליך את כל הניידים בסביבתך שהיו עלולים להידבק ממך. בהסכמון חייב הבידוד בבית וניתן לנטר באמצעות הסלולר אם הוא יצא מהמקום שעליו הצהיר".
לוטן אמר כי כדי לעמוד בעומסים, במשטרה שמים דגש על ביקור בבתי מבודדים במקומות שבהם רמת התחלואה גבוהה. "במשטרה פשוט מייצרים תעדוף בביקורת של חייבי הבידוד שלא נכנסו להסכמון לפי ערים, אזורים אדומים ופרמטרים נוספים - כדי לנסות ולדייק יותר את הפיקוח והבקרה של המשטרה", אמר.
3 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה בחיפה
פעילות אכיפה בחיפה
פעילות אכיפה בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
לוטן אמר כי המשטרה מגבירה את האכיפה "כדי למנוע את הגל החמישי שאנחנו נמצאים בפתחו". עם זאת, לדבריו, "היום אנחנו במצב שעדיין קשה לשכנע את הציבור שישראל עלולה להידרדר בקלות לגל חמישי וקשה". הוא הוסיף כי לצד האכיפה, "הציבור חייב להפנים שזה תלוי רק בנו אם הגל החמישי יתעצם ויהפוך לקשה. אם נשמור על הכללים נעבור בשלום את הגל". במשטרה מדגישים כי חייב בידוד שיימצא עובר על החוק ייקנס ב-5,000 שקלים.
על פי הנחיית ראש הממשלה, נפתלי בנט, המשטרה תגברה את אכיפת התו הירוק והחלה לערוך ביקורות בפתע במקומות ציבוריים ועסקים שמחייבים את הצגתו. בשבועות האחרונים האכיפה התרופפה עד שכמעט לא ניתן היה להרגיש שהיא בכלל מתבצעת. בעל עסק שלא יאכוף את התו הירוק צפוי לקנס בגובה 5,000 שקלים.
השוטרים, שהחלו אתמול להגביר את האכיפה ברחבי הארץ, אמורים לוודא שהכניסה לבית העסק או אירוע התרבות נעשית באמצעות ברקוד עדכני בלבד מאתר משרד הבריאות, ולא באמצעות תעודות מודפסות.