5 צפייה בגלריה
ועידת הליגה הערבית באלג'יר
ועידת הליגה הערבית באלג'יר
"מצדיעים לפלסטינים על התנגדות עממית שלווה". אבו מאזן
(צילום: AFP)
בכירי הרשות הפלסטינית התכנסו בצהריים (יום שבת) במעונו של היו"ר אבו מאזן, במטרה לדון בהסלמה מול ישראל וההתפתחויות האחרונות. בסיום הישיבה לא יצאה כל הודעת גינוי לפיגועים בירושלים - שבהם נרצחו שבעה אזרחים - וההנהגה הפלסטינית הטילה את האחריות על ישראל. "אנו מצדיעים לעם הפלסטיני בכל המקומות על איתנותו והתנגדותו העממית השלווה, והדבקות בזכויות הלאומיות הלגיטימיות שלו".
"אנו מטילים על ממשלת הכיבוש הישראלי את האחריות המלאה להסלמה המסוכנת שאליה הגענו, עקב פשעיה שהסתכמו ב-31 שהידים בחודש הנוכחי - והמשך נהלי ההתנחלות הקולוניאליים שלה". הפלסטינים ציינו בין השאר בהודעתם "סיפוח קרקעות, הריסת בתים, מעצרים, מדיניות של טיהור אתני ואפרטהייד, חילול מקומות קדושים איסלאמיים ונוצריים והסתערות על מסגד אל-אקצא".
תיעוד הפיגוע בעיר דוד, הבוקר

5 צפייה בגלריה
פלסטינים מפגינים בהר הבית
פלסטינים מפגינים בהר הבית
הפלסטינים הטילו את האחריות על ישראל, והאשימו גם את "ההסתערות על מסגד אל-אקצא". הפגנה הר הבית, השבוע
(צילום: AFP)
"מדיניות זו היא תוצאה של התחמקות ממשלת הכיבוש הישראלי ממחויבותה ליישם את ההסכמים החתומים והפרת החלטות הלגיטימציה הבינלאומית", נטען. "ההנהגה מזהירה את ממשלת הכיבוש מפני המשך גישה זו, שתוביל להידרדרות נוספת, שמאיימת על הביטחון והיציבות באזור כולו".
ההנהגה גם קראה לאיחוד פנים-פלסטיני, בהמשך לדבריו של אבו מאזן שקרא לכלל הפלגים להתכנס יחד כדי לדון בתגובה למבצע בג'נין, שבו נהרגו תשעה פלסטינים - רובם מחבלים שהוגדרו "פצצה מתקתקת".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
סעודיה: "מגנים הרג אזרחים". יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
מנגד, משרד החוץ הסעודי פרסם בצהריים הודעה גם הוא, שבה הזהיר מכך שהמתיחות בין ישראל לפלסטינים עלולה לגלוש ל"הסלמה חמורה נוספת". באופן חריג, ועל רקע רצח שבעת הישראלים, הוסיף משרד החוץ הסעודי כי הממלכה "מגנה הרג אזרחים".
חוץ מסעודיה, גם שכנתה עומאן הצטרפה לגינויים. "עומאן מתנגדת לכל צורות האלימות והטרור שפוגעות באזרחים ומפרות את הביטחון והיציבות", נכתב בהודעה מטעם משרד החוץ של עומאן. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לקחת על עצמה את האחריות לעצור את ההסלמה המסוכנת בשטחים הפלסטיניים, שגבתה את חייהם של אזרחים פלסטינים וישראלים - ושתוצאתה היא הפיגוע האחרון נגד אזרחים בבית כנסת יהודי במזרח ירושלים".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
"ההסלמה מאיימת להצית גלים של אלימות - וכולם ישלמו את המחיר". זירת הפיגוע בירושלים, אמש
( צילום: יואב דודקביץ')
תיעוד: רגעי הנטרול של המחבל, אמש בירושלים

מדינות נוספות מהעולם הערבי הצטרפו לגינויים, בהן ירדן, מצרים ובחריין - עימן לישראל יש הסכמי שלום. משרד החוץ בעמאן מסר לאחר הפיגוע כי "ירדן מדגישה את החשיבות בנקיטת צעדים מעשיים ומיידים לעצירת ההסלמה המסוכנת שאנו מגנים. היא גבתה את חייהם של אזרחים פלסטינים וישראלים, ומאיימת להצית גלים של אלימות שכולם ישלמו את המחיר שלהם. ירדן מגנה את המתקפה נגד אזרחים בבית כנסת בירושלים ומגנה כל פעולות אלימות נגד אזרחים על אדמות פלסטיניות, ובכלל כל אלימות נגד אזרחים בכל צורה ואופן. ירדן מדגישה את החשיבות בכיבוד אתרי דת ואת קדושתם. יש לפעול באופן מיידי כדי למנוע מהמצב להסלים לעוד אלימות, ולהגביר את המאמצים להחזרת השקט, ויש להפסיק את כל הצעדים החד- צדדיים והפרובוקטיביים שרק יכולים להחמיר את המצב".
מצרים גינתה הבוקר את הפיגוע אמש באופן נחרץ יותר מירדן. בהודעת הגינוי שמשרד החוץ המצרי פרסם נכתב: "מצרים מגנה נחרצות ומוקיעה בחריפות את המתקפה שהייתה אמש בירושלים אשר גבתה את חייהם של שבעה אנשים ועוד מספר פצועים. מצרים מגנה בתוקף כל פעילות אלימה שפוגעת באזרחים, ומזהירה מפני הסכנות שבהסלמה הנוכחית בין שני הצדדים, הפלסטיני והישראלי. מצרים מבקשת לנהוג באיפוק מקסימלי ולעצור כל פעולות מתגרות והתקפיות - כדי למנוע מהמצב להסלים לעבר מעגל של אלימות שרק יחמיר את המצב הפוליטי והאנושי, ויפגע במאמצי השלום והרגיעה. מצרים מביעה את תנחומיה למשפחות ההרוגים ומאחלת החלמה מהירה לפצועים".
גינוי הגיע כאמור גם מבחריין: "ממלכת בחריין מגנה את פיגוע הטרור שהיה בלילה ליד בית כנסת יהודי בירושלים וגבה את חייהם של מספר אנשים ועוד פצועים. אנחנו מדגישים את החשיבות בנקיטת צעדים מיידים להרגעת המצב ולעצירת ההסלמה המסוכנת שעלתה בחיי פלסטינים וישראלים. לממלכה עמדה נחרצת נגד כל פעולות טרור ואלימות בכל צורה שהיא. אנחנו קוראים למנוע הסלמה ולדאוג לשלום האזרחים, ולהכין את הקרקע לחידוש שיחות השלום".
5 צפייה בגלריה
פוטין לוקשנקו
פוטין לוקשנקו
רוסיה נמנעה מלגנות וקראה "לשני הצדדים לנהוג באיפוק". פוטין
(צילום: רויטרס/Sputnik/Alexei Danichev/Kremlin)
משרד החוץ הרוסי פרסם בצהריים התייחסות לפיגועים, אך בניגוד למדינות אחרות - שהביעו אמש שאט נפש מהטבח בנווה יעקב ומהעובדה שבוצע ליד בית כנסת ביום השואה הבינלאומי - מוסקבה נמנעה מלגנות את הטבח. "אנו קוראים לשני הצדדים לנהוג באיפוק", נמסר בהודעת משרד החוץ הרוסי, שהתייחס באותה נשימה הן לרצח השבעה אמש והן למבצע של צה"ל בג'נין ולהריגת פלסטינים שהשתתפו בהפרות סדר. בין הודעות הגינוי שפורסמו כבר אמש ניתן למנות כאלה מהבית הלבן, מזכ"ל האו"ם, איחוד האמירויות, טורקיה, מדינות אירופה, חברי קונגרס, מושלים, ראשי ערים ומחוזות ועוד.
"אנו תופסים התפתחות זו של אירועים בדאגה עמוקה, וקוראים לכל הצדדים לנהוג באיפוק מירבי ולמנוע הסלמה נוספת של המתיחות", נמסר ממשרד החוץ הרוסי. "האירועים האחרונים מאשרים בבירור את הצורך בחידוש דחוף בדיאלוג קונסטרוקטיבי בין ישראל לפלסטינים, ובוויתור על פעולות חד-צדדיות.