2 צפייה בגלריה
המחבל שבמרכז הפרשה
המחבל שבמרכז הפרשה
המחבל שבמרכז הפרשה
(צילום: גדי קבלו)
שתי חיילות-סוהרות מכלא רמון נחקרות כעת ביחידה לחקירות סוהרים בלהב 433 בחשד שקיימו מגע אינטימי עם האסיר הביטחוני, שהקשר בינו לבינן נחשף ביום שישי האחרון ב-ynet. בנוסף, נחקר כעת סוהר מהכלא, ובמשטרה בודקים אם הוא או אנשי סגל אחרים ידעו על הקשר בין החיילות למחבל ולא דיווחו.
בסך הכול חשודות בפרשה חמש חיילות מכלא רמון, ועוד מספר אנשי סגל שהמשטרה תבדוק אם ידעו על הקשר בינן למחבל מבלי לדווח. מוקדם יותר היום, בצה"ל בחרו להטיח האשמות בשב"ס - וטענו כי עד לפרסום ב-ynet לא ידעו כלל על האירוע. "זה אירוע חמור מאוד וחריג, שהתרחש בניגוד לנהלים", אמרו שם. "זה לא היה צריך לקרות".
בצה"ל הדגישו כי הגיוס לשב"ס נעצר מוקדם יותר השנה, ורק מי שהתגייס לפני חודש אפריל ממשיך לשרת שם. "חשוב להדגיש מהרגע שיש חיילת בשב"ס היא כבר לא חיילת אלא סוהרת", טענו בצה"ל. "חלילה אם היא נהרגת, היא נקברת כסוהרת, ולראייה את החקירה מנהלת המשטרה ולא מצ"ח. היא לא כפופה לצה"ל".
2 צפייה בגלריה
כלא רמון
כלא רמון
כלא רמון. ארכיון
(צילום: הרצל יוסף)
"יש בצה"ל מנגנונים של ביקורות וההתרשמות בצה"ל היא ששב"ס הוא גוף רציני שמפיק לקחים ונותן לסוהרות סביבה מוגנת", הוסיפו שם. "בצה"ל דרשו שתהיה לסוהרות עבודה בסביבה מוגנת בזוגות ויש עדויות שהן מרוצות מהעבודה שם. אם מישהי רצתה לעזוב, היו מחליפים לה שיבוץ".
בימים הקרובים יזומנו לחקירה סוהרות נוספות ואנשי סגל בכלא, בהם קצינים. עד הבוקר נחקרה בפרשה סוהרת אחת, שחשפה ארבע חיילות נוספות שלטענתה קיימו קשר אינטימי עם אותו אסיר. ל-ynet נודע כי באחד המקרים לפחות התקיים מגע פיזי ואינטימי, לכאורה בהסכמה, בין אחת הסוהרות לבין אותו אסיר ביטחוני.
המחבל שהיה מעורב בקשר עם הסוהרות נשלף בסוף השבוע מתאו על ידי שב"ס והועבר לכליאה בהפרדה. הוא צפוי להיחקר במשטרה בקרוב. עורך דינה של אחת הסוהרות טען כי הקשר נכפה עליה ולא היה בהסכמה - אך בכיר במשטרה דחה את הטענות ואמר כי ישנן ראיות ש"מחלישות מאוד" את גרסתה.
ביום שישי האחרון הנחו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי "להפסיק לאלתר" את שירות סוהרות החובה באגפים הביטחוניים בבתי הסוהר, בעקבות הפרשה שנחשפה ב-ynet. בשיחה בין השניים הם החליטו לפעול להוצאת סוהרות החובה מהאגפים הביטחוניים "כבר בימים הקרובים", תוך מתן "פרק זמן להתארגנות קצרה".
התהליך להוצאת כלל חיילי החובה משב"ס, נזכיר, כבר החל בינואר האחרון - ועתיד להסתיים במחצית 2024.
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה