הצי ההודי חילץ אתמול (שישי) צוות של ספינת סוחר לאחר ששודדי ים ניסו לחטוף אותה בים הערבי. התקרית מגיעה כשברקע מומחים מזהירים שמתקפות נוספות מסוג זה עלולות להתרחש, בזמן שעיני העולם נשואות לעבר האיום החות'י בים האדום. צפו בתיעוד שהופץ מרגעי החילוץ:
תיעוד: הצי של הודו משתלט על ספינה שנחטפה בים הערבי על ידי שודדי ים

5 צפייה בגלריה
שודד ים בסומליה, ב-2012. שש שנים ללא תקריות, עד עכשיו
שודד ים בסומליה, ב-2012. שש שנים ללא תקריות, עד עכשיו
שודד ים בסומליה, ב-2012. שש שנים ללא תקריות, עד עכשיו
(צילום: AP)
ספינת מלחמה של הצי ההודי השתלטה על אוניית המשא MV Lila Norfolk, שנשאה את דגל ליבריה, פחות מיממה לאחר שקיבלה דיווחה שהספינה נחטפה כ-740 קילומטר מחופי סומליה. לפחות חמישה חמושים עלו שלשום על כלי השיט, לפי דיווח שהתקבל בסוכנות הסחר הימי הבריטי (UKMTO), שאמר כי הצוות התאסף במצודת הספינה.
חיל הים של הודו מסר כי כל 21 אנשי הצוות שהיו על הסיפון, מתוכם 15 הודים, פונו בבטחה. בהודו ציינו כי ספינת המלחמה שנשלחה לעזרת הספינה סייעה לה לשוב לפעילות, כדי שתוכל לחדש את מסעה. הספינה שטה לעבר נמל חליפה בן-סלמאן בבחריין, לפי דיווח של חברת האבטחה הימית הבריטית "אמבריי", ולא ברור איזה משא היא הובילה.
לפי הודו השודדים כבר ברחו כשכוחותיה הגיעו לספינה. "שודדי הים זנחו את ניסיון חטיפת הספינה עם האזהרה הברורה מצד הצי ההודי ומטוסי הסיור הימיים שלו", נכתב בהצהרת חיל הים ההודי. הצי ההודי הגביר את המעקב שלו בים הערבי לאחר המתקפות האחרונות באזור, כשבאחת מהן שוגר כטב"ם ישירות מאיראן לעבר ספינת משא שקשורה לישראל ליד חופי הודו.
ניסיונות חטיפה של ספינות מסחר במפרץ עדן ובים הערבי התחדשו בדצמבר לאחר רגיעה של שש שנים בתופעה הזו. המומחים סבורים ששודדי ים שאבו עידוד מכך שהכוחות הימיים שפועלים נגד הפיראטים, שבראשם ארה"ב, הסבו את תשומת ליבם לאיום החות'י בים האדום - כדי לסכל את מתקפות המורדים בתימן נגד ספינות, כחלק מניסיונם להטיל "מצור ימי" על ישראל.
5 צפייה בגלריה
הפגנות בתימן
הפגנות בתימן
מפגן התמיכה בפלסטינים שקיימו החות'ים בתימן, היום. ממשיכים לאיים על מדינות הכוח הרב-לאומי
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
5 צפייה בגלריה
מפגן כוח של החות'ים
מפגן כוח של החות'ים
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
5 צפייה בגלריה
מפגן כוח של החות'ים
מפגן כוח של החות'ים
(צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
מנתוני מרכז המידע של הצי ההודי, לפחות שלושה מקרי חטיפה התרחשו בדצמבר. הפעם האחרונה שתקרית כזו אירעה הייתה ב-2017. "את התחייה הפתאומית בחטיפת ספינות והמתקפות עליהן ניתן לייחס רק לנכונותם של שודדי הים לנצל את העובדה שהמוקד של הכוחות הימיים עבר במידה רבה ממפרץ עדן לים האדום", אמר אבהיג'יט סינג, בכיר בצוות החשיבה שעוסק ביוזמות מדיניות ימיות, ומקום מושבו בניו דלהי.
הודו, נציין, אינה חלק מכוח המשימה הרב-לאומי שהרכיבה ארה"ב להתמודדות מול איום החות'ים בים האדום. החות'ים, מצדם, ממשיכים באיומים. ראש המועצה המדינית העליונה בתימן, מוחמד עלי אל-חות'י, איים כי כל מדינה שתשתתף בכוח הרב-לאומי שהקימה ארה"ב כדי להגן על התעבורה בים האדום "תאבד את ביטחונה הימי ותהפוך למטרה". אל-חות'י אמר את הדברים בריאיון לרשת BBC.