שני לוחמים מיחידה 504 של אגף המודיעין נפצעו הלילה באורח בינוני וקשה, ככל הנראה מפיצוץ במהלך היתקלות עם פעילי חיזבאללה בגזרה המערבית של דרום לבנון. השניים הם הנפגעים הראשונים מהיחידה במהלך הקרקעי של צה"ל נגד חיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בג'באליה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בג'באליה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
בדומה לתמרון ברצועת עזה, גם הפעם בצה"ל הצמידו חוקרי שבויים מהיחידה לגדודים שפועלים בשטח האויב הלבנוני, כדי לאסוף כמה שיותר מודיעין מזירות הקרב והעמדות הצבאיות של כוחות רדואן, להבין בזמן אמת דפוסי פעולה של האויב, ובמידת הצורך, גם לחקור פעילי חיזבאללה או אזרחים לבנונים אם אלו נתפסו בחיים במהלך הפעולה.
עד כה, במשך תשעה ימים של פעולה קרקעית, בצה"ל לא מוכנים לומר אם נלקחו בשבי פעילים לחיזבאללה. ואולם, ככל הידוע, המגעים הקרובים שהיו לכוחות עם מחבלי חיזבאללה הסתיימו בקרבות והריגתם. זאת, בניגוד לחקירה בשטח ולמעצר של אלפי מחבלי חמאס ועזתים על-ידי חוקרי יחידה 504 בשנה האחרונה, שהניבו מודיעין רב, גם לטובת סוגיית החטופים הישראלים.
העובדה שהפעולה הקרקעית של צה"ל בלבנון מוגבלת בשלב זה לכפרי ההזנקה של רדואן סמוכי הגבול, לא מונעת מ-504 לנסות לשאוב מודיעין אנושי מהשטח בזמן אמת. החוקרים הללו מונחים ומיומנים גם בחקירות שטח למחבלים שנפצעו בקרבות ונמצאים על סף מוות, כך שהתועלת להמשך הלחימה מחקירות אלו עשויה להתברר כיקרה מפז.
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )
יחידה 504 לא הייתה פעילה לאורך השנים בעשור האחרון בזירה העזתית, שם שב"כ ויכולות טכנולוגיות של אמ"ן הובילו את המאמץ המודיעיני על חמאס. זאת, בניגוד לדרום לבנון והגולן הסורי, זירות בהן היחידה המשיכה להיות פעילה גם אחרי נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון בדרום לבנון בחודש מאי 2000. ביחידה הצליחו לפעול לגיוס סוכנים ומשת"פים נגד חיזבאללה גם ללא דריכה קרקעית בשטח הלבנוני לאורך השנים, וסייעו כך בבניית הפאזל לשליטה מודיעינית גבוהה על צבא הטרור השיעי.
בתוך כך, רב-סרן רועי אופיר, מפקד פחת"ק 71 בשריון, תיאר הבוקר ל-ynet את הלחימה בדרום לבנון: "חזרנו עכשיו מסבב באחד הכפרים. כתשנו שם את חיזבאללה, השמדנו תשתיות שלהם, נטרלנו מספר מערכים וחוליות אויב. מצאנו הרבה אמל"ח, וגם הבאנו את חלקו לחקר בארץ. רמסנו את מי שהגיע. אנחנו כאן כדי להחזיר את התושבים".
"חיזבאללה לא מצליח להרים את הראש". רב-סרן רועי אופיר בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

לדבריו, "אנחנו מגיעים בעוצמות מאוד גדולות ביחס לסד"כ. חיזבאללה לא מצליח אפילו להרים את הראש. הוא חוטף מכה אחר מכה אחר מכה. צה"ל התכונן לדבר הזה. אם שואלים לוחם בצה"ל בשנים האחרונות – מה שהוא התכונן אליו זה לבנון וחיזבאללה".
אופיר, שהחל את המלחמה בגזרה העזתית, הוסיף: "אנחנו משמידים בסוף את כל טבעת החנק שאיראן יצרה סביבנו, גורם אחרי גורם אחרי גורם. זה התפקיד שלנו – ואנחנו נהיה בחזית למרות כל הקשיים. הם מתגמדים ביחס לדבר הגדול שאנחנו עושים פה השנה הזו".