5 צפייה בגלריה
ינדה תומס גרינפילד
ינדה תומס גרינפילד
"מתנגדים לבנייה בהתנחלויות ולהכשרת מאחזים בלתי חוקיים". שגרירת ארה"ב באו"ם
(צילום: AP)
מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אמש (רביעי) דיון בנושא הסנקציות שהטילה ישראל על הרשות הפלסטינית לפני כשבועיים, בעקבות הצעת הפלסטינים לפנות לבית הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם בהאג כדי לקבל חוות דעת דחופה לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך" - הצעה שאושרה על ידי עצרת האו"ם. לא התקבלו החלטות בדיון.
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד אמרה בדיון כי ארצה מתנגדת לפעולות חד-צדדיות שמסכנות את היציבות ואת ההיתכנות של פתרון שתי המדינות, בהן "שינויים בסטטוס קוו בהר הבית". זאת לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית בתחילת החודש. כמו כן, השגרירה אמרה כי ארה"ב מתנגדת גם לבנייה בהתנחלויות, להכשרת מאחזים בלתי חוקיים ולסיפוח - שמהווים גם הם לדבריה פעולות שכאלה, כמו גם לטרור ולהסתה.
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"הפלסטינים מפעילים נגדנו טרור מדיני". השגריר באו"ם ארדן
(צילום: AP)
"ארה"ב מצפה לעבוד עם ממשלת ישראל החדשה כדי לקדם את הערכים שהיו בלב היחסים שלנו במשך עשרות שנים, ואנו מצפים לשפר את הקשרים עם העם הפלסטיני ומנהיגיו", אמרה תומס גרינפילד. "ארה"ב נותרה מחויבת לפתרון שתי המדינות שחיות זו לצד זו בשלום וביטחון. שלום כזה יוכל להיות מושג אך ורק בשיחות ישירות בין ישראלים לפלסטינים. יש להתמקד בצעדים להפחתת המתיחות. אנו מודאגים מאוד מהמצב בגדה המערבית והפוטנציאל להמשך אי יציבות. אנו מגנים את מעשי הטרור האחרונים בגדה ומוטרדים ממספר הקורבנות שרק הולך ועולה. יש לנקוט צעדים דחופים כדי למנוע אובדן חיים".
השגרירה אמרה כי למרות האתגרים של האזור, יש מקום לאופטימיות. "תסתכלו על פגישת ועידת ההיגוי של פסגת הנגב באבו דאבי שדנה על הרחבת הנורמליזציה", אמרה. "זה היה המפגש הגדול ביותר של ישראל ומדינות ערב מאז ועידת מדריד. נמשיך לחפש דרכים כדי לשפר את חיי הפלסטינים ולאפשר להם ליהנות מפירות פורום הנגב". היא שבה וקראה להשבת החיילים והאזרחים שנמצאים בידי חמאס בעזה.
5 צפייה בגלריה
ריאד מנסור
ריאד מנסור
"ישראל חיה ביקום מקביל". השגריר הפלסטיני באו"ם
(צילום: AFP)
השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור, שתעודת האח"מ שלו נשללה על ידי ישראל כחלק מהסנקציות שהטילה על הרשות, הגיע לדיון עם טלאי בד גדול של דגל פלסטין על הג'קט שלו. הוא האשים את ישראל בכך שהיא "חיה ביקום מקביל" שבו היא אומרת שכל העולם טועה ורק היא צודקת. "הקורבן מואשם והעד מואשם על ידי התוקף - שטוען שהוא הקורבן", אמר מנסור. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים מיידים לשינוי המציאות.
לדברי השגריר הפלסטיני, אפשר עדיין להשיג שלום, אך אפשרות זו הולכת ופוחתת מדי יום מול מעשיה של ישראל נגד העם הפלסטיני. מנסור אמר שהסנקציות שהטילה ישראל מנוגדות לדין הבינלאומי וכי ישראל מענישה את הפלסטינים על כך שפנו לארגון בינלאומי באופן לגיטימי ובלתי אלים.
השגריר ארדן אחרי החלטת עצרת האו"ם: "הליך שקיבל מנדט מגוף מעוות"
(צילום: רויטרס)

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, מנגד, תקף בנאומו את השרים הפלסטינים באו"ם. "הפלסטינים מציגים מופע של שקרים", אמר ארדן. "שמענו שוב ושוב איך השנה האחרונה הייתה השנה הקטלנית ביותר עבור הפלסטינים ואף קראנו זאת בדוחות רבים של האו"ם, אולם אלה לא העובדות. למשל, במכתב ששלח אמש הנציג הפלסטיני הוא הציג את סיפורו של חמדי שאכר אבו דאיה, שכביכול נורה ונהרג. אבל מה שהוא 'שכח' לציין הוא שהאיש, שחמאס האדיר, הוא מחבל שירה לעבר חיילים רגע לפני שנהרג ויום אחרי שפתח בירי לעבר אוטובוס ישראלי. הרוב המכריע של ההרוגים הפלסטינים אינם אזרחים תמימים. זו אולי הייתה השנה הקטלנית ביותר - אבל רק עבור טרוריסטים פלסטינים.
"לפי דוחות האו"ם, 'רק' 20 ישראלים נרצחו בידי מחבלים בשנת 2022, כאשר במציאות נרצחו 31 ישראלים. הפער בין הדיווחים לעובדות כשזה מגיע לפצועים והרוגים ישראלים הוא במאות, כאשר נראה שמוות או פציעה של ישראלי חשוב פחות. מ-1 בינואר 2022 ועד ה-31 בדצמבר בוצעו 5,434 פיגועי טרור נגד ישראלים, 481 ישראלים נפצעו ו-31 נרצחו. זו הייתה השנה עם הכי הרבה פיגועי טרור שבוצעו נגד ישראלים בעשור האחרון".
השגריר ארדן התייחס להחלטה של הפלסטינים לפנות לקבלת חוות דעת משפטית של בית הדין הבינלאומי בהאג: "בשנת 2021 הציב אבו מאזן בפני ישראל אולטימטום - להיכנע למאה אחוז מהדרישות של הפלסטינים או שהוא יפנה להאג. זהו טרור מדיני. אם איום על ישראל באולטימטום אינו צעד חד-צדדי, אני לא יודע מה כן. שנה לאחר מכן, הנשיא עבאס מימש את האיום שלו".
5 צפייה בגלריה
תור וונסלנד
תור וונסלנד
"צריך לסיים את הכיבוש ולפתור את הסכסוך". שליח האו"ם למזרח התיכון
ארדן התייחס בנאומו להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להטיל סנקציות על הפלסטינים: "ישראל לא תעמוד בחיבוק ידיים מול הטרור המדיני שהפלסטינים מפעילים נגדה. כל צעד שננקט על ידי ישראל בתגובה להחלטה המסוכנת הזו לפנות לבית הדין באג, לא רק היה מוצדק וחוקי, אלא היה צריך לקרות מזמן וישראל רק עיכבה את הצעדים כדי לתת סיכוי לדיאלוג. מרגע שהפלסטינים הוכיחו באמצעות הפנייה לבית הדין שאין להם שום עניין בדיאלוג אלא רק בטרור מדיני, אין שום סיבה שלא ליישם את הצעדים המתבקשים".
כמה שגרירים זרים תקפו את ישראל על "מעשיה החד-צדדיים", ובהם שגרירי רוסיה, סין, ירדן ואיחוד האמירויות. שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד אמר בדיון, כי "המגמות האלימות ששלטו בחודשים האחרונים של 2022 ממשיכות לגבות מחיר אנושי הרסני. האלימות חייבת להיפסק. מניעת עוד אובדן חיים והיפוך מגמות שליליות בשטח חייבות להיות בראש סדר העדיפויות הקולקטיביות שלנו. יחד עם זאת, אסור לנו לאבד את המטרה הסופית: לסיים את הכיבוש, לפתור את הסכסוך ולהגשים פתרון של שתי מדינות".
וונסלנד התייחס לממשלה החדשה שהוקמה בישראל: "מאז התדריך האחרון שלי, הושבעה ממשלה ישראלית חדשה. אני רוצה לנצל הזדמנות זו כדי לברך את ראש הממשלה נתניהו, ואני מצפה להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת ישראל. למרות האתגרים המורכבים, אני חוזר ומדגיש את מחויבות האו"ם לתמוך בישראלים ובפלסטינים כדי שלום בר קיימא. האו"ם ושותפיו עסקו, ועודנו, במאמצים לשפר את המצב בשטח. אני קורא לכל הצדדים להפחית את המתיחות ולנקוט בצעדים קונקרטיים לקראת ביסוס אופק מדיני".
5 צפייה בגלריה
רשימת המדינות בהצבעה באו"ם על ההצעה לחוות דעת משפטית על "הכיבוש הישראלי המתמשך"
רשימת המדינות בהצבעה באו"ם על ההצעה לחוות דעת משפטית על "הכיבוש הישראלי המתמשך"
רשימת המדינות בהצבעה באו"ם. 87 בעד, 26 נגד ו-53 נמנעות
בין הסנקציות שעליהן החליט לפני כשבועיים הקבינט המדיני-ביטחוני: העברה של כ-139 מיליון שקלים מתוך כספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני, והחלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 בהתאם לדוח מערכת הביטחון.
בנוסף הוחלט על הקפאה של תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C, "בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרשות הפלסטינית בניגוד להסכמים הבינלאומיים", שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל ופעולות שיינקטו מול ארגונים ביו"ש שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.