עשרות אלפים הפגינו היום (שישי) בטהרן במסגרת "יום ירושלים" האיראני, שמתקיים מדי שנה בכל יום שישי האחרון של חודש הרמדאן כאות סולידריות עם הפלסטינים ובהתרסה נגד ארצות הברית וישראל. כשלצידם ארונות הקבורה של שבעת האיראנים שחוסלו בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק ביום שני האחרון, קראו המונים "מוות לאמריקה ולישראל" ושרפו את דגלי שתי המדינות.
מחאת "יום ירושלים" באיראן

5 צפייה בגלריה
צעדת יום ירושלים באיראן
צעדת יום ירושלים באיראן
צועדים בטהרן
5 צפייה בגלריה
צעדת יום ירושלים באיראן
צעדת יום ירושלים באיראן
ארונות הקבורה על המשאית
5 צפייה בגלריה
ארונות קבורה של ישראל וארה"ב נגררים בטהרן
ארונות קבורה של ישראל וארה"ב נגררים בטהרן
ארונות קבורה של ישראל וארה"ב
את התהלוכה שיצאה ממרכז הבירה האיראנית ליוו, כאמור, ארונות הקבורה של ההרוגים - בהם מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, חסן מהדווי - שהונחו על שתי משאיות. ההמון נופף בדגלי חיזבאללה, פלסטין ולבנון, ודיוקנאות הקורבנות קישטו את שתי המשאיות עם הכיתוב: "דרך השהידים לירושלים".
תחושות הזעם וההשפלה שחשים באיראן בעקבות החיסול הובילו לחשש ישראלי מפני תגובה קשה, לעוצר יציאות ללוחמים בצה"ל ולתגבור כוחות מילואים. תחושות אלה בעבעו גם בתהלוכה הנוכחית, ובסוכנות AFP אף דיווחו ששלט בכיכר מרכזית ציטט את המנהיג העליון עלי חמינאי, שאמר כי "נגרום למשטר הציוני האכזר להתחרט על שביצע את הפשע הזה".
בין משתתפי הצעדה נצפו גם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נחאלה וסגן ראש "מועצת הג'יהאד" של חיזבאללה נביל קאוק. לצידם צעדו בין השאר גם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני, נשיא איראן איברהים ראיסי וקודמו חסן רוחאני. בטלוויזיה האיראנית שודרו קטעים מהפגנות שהתקיימו בערים נוספות ברחבי המדינה, ומחאות צפויות בערים נוספות ברחבי לבנון, סוריה ומדינות נוספות המזוהות עם "ציר ההתנגדות" השיעי-איראני. בשעה 16:00 צפוי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה למסור הצהרה.
5 צפייה בגלריה
זיאד נחאלה משתתף בפעילויות יום ירושלים בטהרן
זיאד נחאלה משתתף בפעילויות יום ירושלים בטהרן
מדגיש את "אחדות הזירות". נחאלה
מפקד משמרות המהפכה ניצל את האירוע כדי לאיים פעם נוספת על ישראל, וטען כי היא מתקיימת היום רק בזכות "החייאה של ארה"ב והמערב". לדבריו, "אם ההחייאה הזו תיפסק, הישות תיפול - והיום הזה לא רחוק". לטענתו, "עזה מתמודדת היום עם האימפריות של העולם, אבל היא איתנה. לציונים אין ברירה אלא להיכנע".
"ישראל לא תתחמק מההשלכות על מה שעשתה", הוסיף סלאמי לאיים. "אנו מזהירים כי לא נותיר שום תוקפנות נגד איראן ללא תגובה". לטענתו, "ישראל יודעת מה יקרה. המסרים שאנו מקבלים מעזה אומרים שאין בעיה עם 'עמידה איתנה'".
שר ההגנה האיראני, מוחמד רזא אשתיאני, אמר לאל-מיאדין במהלך הצעדה כי "ישראל תקבל מכה חזקה על חיסול היועצים האיראנים בסוריה. הפלסטינים ישיגו ניצחון סופי. כל עמי העולם וכוחות ההתנגדות תומכים היום בפלסטינים".
גם מפקד א-חשד א-שעבי, המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בעיראק, השתתף בצעדה ואיים על ישראל. "אנחנו חלק מהותי מהקרב", אמר, "ומחכים להחלטה של מנהיג המהפכה כדי לראות מה תהיה התגובה על התקיפה הישראלית. מה שקורה כעת בציר ההתנגדות בתימן, עיראק, פלסטין ואיראן הוא הכרזה על מותה של ישראל".
נחאלה עצמו דיבר גם כן, והדגיש את "חזית ציר ההתנגדות ואחדות הזירות שלה, מאיראן ועיראק ועד תימן, פלסטין וסוריה". לדבריו, " ציר ההתנגדות חזק. מה שקורה כעת בדרום לבנון, תימן ועיראק מאשר את האחדות, העוצמה והמוכנות של הציר במאבק נגד ישראל".
היום היו אמורות להתקיים גם הלוויות הרוגי התקיפה בדמשק, אך ברשת אל-מיאדין דווח כי גופתו של חסן מהדווי תועבר לעיר הולדתו אספהאן - שם תתקיים הלווייתו מחר.