5 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
( צילום: AP)
בלי בידודים, עם שתי בדיקות בשבוע - ושאלות פתוחות רבות: מתווה הלימודים החדש לצד הקורונה, שהחל על רקע סכנת השבתה מצד הסתדרות המורים, יחל את השבוע הראשון המלא שלו - בזמן שעשרות אלפים עדיין נדבקים מדי יום בקורונה.
לפי המתווה החדש, תלמידים שנחשפו לחולה מאומת אינם נדרשים להיכנס לבידוד, בכפוף לביצוע שתי בדיקות אנטיגן ביתיות ביום ראשון וביום רביעי - אבל עקב המחסור בבדיקות גם הבוקר (יום א') לא תהיה חובת הצגת תוצאת בדיקה. הנה התשובות לשאלות על המתווה.
מתי יש לבצע את בדיקת האנטיגן?
באתר משרד הבריאות הודגש שיש לבצע את הבדיקות הביתיות ביום ראשון ורביעי בשעות הבוקר, לפני ההגעה ליום הלימודים - אך בהודעה ממשרד החינוך אמש נכתב כי ניתן לבצע את הבדיקה גם בערב שלפני. על תוצאות הבדיקה יש לדווח בפורטל משרד החינוך, בטופס מקוון או בטופס ידני.
(צילום: חגי דקל)

מאיפה מקבלים את ערכות הבדיקה?
ערכות בדיקות האנטיגן אמורות להינתן דרך מוסדות החינוך - אבל רבים לא קיבלו אותן. בעיריית ראשון לציון פתחו אמש מרכז חלוקת בדיקות בבניין העירייה על מנת לסייע להורים. בינתיים, צה"ל הודיע כי מהיום הרשויות המקומיות בשיתוף פיקוד העורף יחלקו בדיקות אנטיגן לילדים עד גיל שלוש ולאנשי הצוות במעונות.
ואם לא קיבלתי בדיקה?
בית הדין לעבודה, שהוציא צו מניעה נגד שביתת הסתדרות המורים, ציין כי משרד החינוך הודה שקיימים קשיים ופערים משמעותיים, בין היתר בחלוקת בדיקות אנטיגן בצורה מסודרת. לכן הוחלט כי עקב המחסור של מאות אלפי ערכות בדיקה - הצגת תוצאת בדיקת אנטיגן לא תהווה גם הבוקר תנאי לכניסת תלמידים לגנים ולבתי הספר.
5 צפייה בגלריה
עומסים בתור לקבלת בדיקות אנטיגן לתלמידים בראשון לציון
עומסים בתור לקבלת בדיקות אנטיגן לתלמידים בראשון לציון
מחכים לקבלת ערכה בעיריית ראשון לציון, אמש
ממשרד החינוך נמסר כי הסיבה היא מחסור ערכות בארץ, וכי הגורם האחראי על הרכש שלהן הוא משרד הבריאות. הם אמרו כאמור כי דיווח על בדיקה לא יהיה תנאי כניסה למוסד החינוכי הבוקר: "בהתאם להנחיות משרד החינוך, תלמידים שאין ברשותם ערכת בדיקה ומרגישים טוב יגיעו לבית הספר ויחלו בבדיקות עם קבלתן בהתאם למתווה".
מה קורה אם תוצאת הבדיקה חיובית?
יש לעשות בדיקה מהירה מפוקחת. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת שלילית – אפשר לשוב לבית הספר או לגן. אם הבדיקה המפוקחת חיובית – יש להיכנס לחמישה ימי בידוד לפחות. ניתן יהיה לסיימו בכפוף לבדיקות ביתיות בימים 4 ו-5, שתוצאותיהן שליליות.
מה עושים במקרה של חשיפה למאומת?
תלמידים ותלמידות שהיו במגע הדוק עם מאומת לקורונה ונבדקו בימים ראשון ורביעי - לא יצטרכו להיכנס לבידוד. תלמידים ותלמידות לא מחוסנים שלא נבדקו בימים ראשון ורביעי ושלא דווחו תוצאות הבדיקות שלהם בפורטל – יצטרכו להיכנס לבידוד מלא במקרה שיתגלה מאומת בכיתה.
5 צפייה בגלריה
מבצע חלוקת בדיקות אנטיגן במוסדות חינוך בחיפה
מבצע חלוקת בדיקות אנטיגן במוסדות חינוך בחיפה
מבצע חלוקת בדיקות אנטיגן בחיפה
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
במקרה של חשיפה ישירה וקרובה למאומת, בכיתה או בשעות אחר הצהריים – מומלץ להיבדק מדי יום ב-5 הימים ממועד החשיפה.
ואם אחד האחים נדבק בקורונה?
אם אחד מבני או מבנות הבית של התלמיד או התלמידה אומת לקורונה – לא מחוסנים ייכנסו לבידוד ואילו מחוסנים יוכלו להמשיך ולהגיע למוסדות החינוך. הלא מחוסנים שיידרשו בבידוד יוכלו לצאת ממנו אחרי קבלת תוצאה שלילית בבדיקה מהירה מפוקחת שתיעשה החל מהיום ה-5 לבידוד.
ומה קורה אם מופיעים תסמינים?
תלמידים ותלמידות שיש להם תסמינים – יישארו בבית ויעשו בדיקה ביתית. יש להישאר בבית עד שיעברו התסמינים.
מי פטור מביצוע הבדיקות?
תלמידים ותלמידות מחלימים פטורים מביצוע בדיקות ביתיות למשך 60 יום ממועד ההחלמה. גם תלמידי מסגרות החינוך המיוחד פטורים מביצוע הבדיקות פעמיים בשבוע. בנוסף, תלמידים בבתי ספר המשתתפים בתוכנית "מגן חינוך" לא יידרשו לבצע בדיקות אלו, כל עוד הם ממשיכים לעשות באופן סדיר בדיקת PCR שבועית בבית הספר.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אפרת אפללו
ד"ר אפרת אפללו
ד"ר אפרת אפללו: "המתווה של האנטיגן הביתי בבית הספר היסודי לא עבד"
(צילום: יח"צ )
מי רשאי לא להגיע לבית ספר?
באתר משרד הבריאות נכתב כי לפי ההחלטה, תלמיד או תלמידה שנמצאים בקבוצת סיכון לתחלואה קשה או שאחד מבני ובנות משפחתם הגרעינית מצויים בקבוצת סיכון – יורשו לא להגיע ללימודים בחודש הקרוב.
מה לגבי צוותי ההוראה?
מתווה הבדיקות במערכת החינוך לא חל על צוותי ההוראה. אנשי ונשות הוראה שלא חוסנו ימשיכו לעשות בדיקה מהירה מפוקחת פעמיים בשבוע, ובמקרה של מגע הדוק עם מאומת ייכנסו לבידוד.
ממה חוששים אנשי הצוות?
בבתי הספר ובגנים חוששים שהורים לא יקפידו על ביצוע הבדיקות, ואנשי חינוך טענו כי הורים שולחים לא פעם ילדים חולים ומסתפקים במתן אקמול. הם ציינו גם את דבריה של נציגת משרד הבריאות ד"ר אפרת אפללו, בדיון שהתקיים לפני שבוע בוועדת החינוך של הכנסת.
"המתווה של האנטיגן הביתי בבתי הספר היסודי לא עבד – חלק מההורים לא דיווחו ולא ביצעו בדיקה", אמרה אז ד"ר אפללו. "ראינו את ההדבקות העודפות, אבל הסכמנו להמשיך עם המתווה עם הידוק קל".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האיזורי בנוגע לשביתת המורים בעקבות ביטול מתווה הבידודים
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האיזורי בנוגע לשביתת המורים בעקבות ביטול מתווה הבידודים
יפה בן דויד, בדיון בבית הדין לעבודה
(צילום: שמוליק דודפור )
ביום שני יהיו לימודים?
בית הדין לעבודה קבע כי הסתדרות המורים לא תוכל להשבית את הלימודים לכל הפחות עד יום שני בשעה עשר בבוקר, אז תודיע המדינה לבית הדין על תוצאות ההידברות בין הצדדים. כחלק מהנחיית בית הדין, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד נפגשה אמש עם מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש.
לקראת הפגישה אמרה בן דויד כי "בית הדין קבע כי זכותה המלאה של הסתדרות המורים לדאוג לבריאותם ובטיחותם של עובדי ההוראה בבתי ספר וגני הילדים גם באמצעות צעדי מחאה. אני מקווה שלא נזדקק לצעדי מחאה נוספים ושנציגי המדינה יהיו קשובים לזעקה שעלתה מקרבם של עובדי ההוראה. אין סיבה שלא נוכל יחד לעשות את כל מה שניתן כדי לאפשר סביבת עבודה שלא תוסיף עוד סיכונים בריאותיים לעובדי ההוראה המסורים".
פורסם לראשונה: 22:14, 29.01.22