המוסד לביטוח לאומי עובד בימים אלה על איסוף נתונים על צעירים חרדים בגיל גיוס, דרכם ניתן יהיה לברר מי מהם לא מעביר את רוב יומו בישיבה. הדוח, שיגובש לבקשת צה"ל, יכלול בין היתר מידע על בחורי הישיבה והאברכים בגילי 26-18 שעובדים ומקבלים שכר במקביל ללימודיהם.
2 צפייה בגלריה
לשכת הגיוס
לשכת הגיוס
לשכת גיוס. ארכיון
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
2 צפייה בגלריה
מחאת חרדים בכביש 4
מחאת חרדים בכביש 4
מחאת חרדים נגד הגיוס: "לכלא ולא לצבא"
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
ממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, צביקה כהן, סיפר ב"וועידת ירושלים לכלכלה" כי הדוח יועבר לצה"ל בתוך שבועיים. בצה"ל פועלים לאיתור מידע על החרדים הצעירים שאינם לומדים בישיבה, מולם יחלו הניסיונות הראשונים לפתיחה בהליכי גיוס, לצד בניית מסלול מותאם עבור אורח חייהם במסגרת הצבאית. בתוך כך, השבוע דווח בחדשות כאן כי צה"ל ינסה לפנות תחילה לחרדים שאינם לומדים על מנת להימנע מעימות עם הרבנים והישיבות החרדיות.
מעמד "תורתו אומנותו", נזכיר, העניק פטור מגיוס ללומדי תורה - ובוטל בהיעדר חוק גיוס, ולאחר פסיקת בג"ץ שניתנה בשבוע שעבר. כעת חייבים כלל הצעירים היהודים בגיוס לצה"ל באופן שווה, ובדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת הסביר שר הביטחון יואב גלנט כי הצבא יכול לקלוט כ-3,000 מתגייסים חרדים כבר השנה.
גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התייחסה לגיוסם של כ-3,000 צעירים חרדים, כאשר הורתה לאחר פסיקת בג"ץ לפעול לגיוסם באופן מיידי. "מדובר במספר ראשוני לגיוס מיידי, שאינו משקף באופן מלא את צורכי הצבא הנוכחיים ואת קידום השוויון בנטל", קבעה היועמ"שית.
במקביל, ועל אף הצהרתו של גלנט שבצה"ל כבר מוכנים לקליטתם של המגויסים הראשונים, גוברים בציבור החרדי הקולות הפוסלים כל שיח על הצבא - ובכלל זאת גם את גיוסם של מי שאינם לומדים בישיבה. רק בתחילת השבוע אמר הרב שלמה מחפוד, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, כי "אנשי הצבא אינם צריכים את בני הישיבות, הם לא רוצים בני ישיבות, הם רוצים רק להרוס אותם. צריך ללכת עד הסוף, גם בחורים שלא לומדים - אסור להם להתגייס".