השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל, ניצב אבשלום (אבשי) פלד, הסיר את מועמדותו. במקומו הוא מתכוון להציע את מפקד מחוז חוף, ניצב דניאל (דני) לוי, לתפקיד המפכ"ל. פלד, שימשיך בתפקידו כממלא-מקום המפכ"ל עד מינוי קבוע, ציין: "החלטה זו אינה קלה עבורי, אך לאחר התייעצות ומחשבה מעמיקה, הגעתי למסקנה כי זהו הצעד הנכון והמתאים ביותר בעבורי ובעבור הארגון בנסיבות העניין".
1 צפייה בגלריה
 ניצב פלד וניצב לוי
 ניצב פלד וניצב לוי
ניצב פלד וניצב לוי
(צילום: דוברות המשטרה)
פלד משמש כממלא-מקום המפכ"ל מאז סיים יעקב שבתאי את תפקידו. לטענת בן גביר, "מהרגע הראשון היועצת המשפטית לממשלה והוועדה למינוי בכירים חיפשו את ניצב פלד, משום שמי שבחר בו לתפקיד המפכ"ל הוא השר בן גביר. ניצב פלד נקי מכל רבב, וכאשר קודם בעבר בתפקידיו במשטרה לא נטען נגדו דבר. כך נראה סיכול ממוקד של מועמד לתפקיד המפכ"ל, בידי פקידה שלא נבחרה בידי איש, ופועלת להצרת צעדיי מהיום הראשון בו אני מכהן בתפקיד".
השר הוסיף: "אני מבקש להודות לניצב פלד על שירות כל כך משמעותי למען עם ישראל. ניצב פלד שירת את מדינת ישראל 40 שנה, ועם ישראל חייב לו רבות. אני מודה לניצב פלד שנענה לבקשתי להגיש את מועמדותו כמפכ"ל המשטרה ומאחל לו הצלחה בהמשך הדרך".
במקביל הודיע כאמור השר בן גביר כי בכוונתו להגיש לוועדה למינוי בכירים את מועמדותו של מפקד מחוז חוף, ניצב דניאל (דני) לוי, לתפקיד המפכ"ל. "ניצב לוי התגייס למשטרה בשנת 1985", מסר. "לוי שימש כקצין אג"ם במרחב יפתח, מפקד תחנת שכונות במחוז ת"א, מפקד תחנת לב ת"א וקצין אגף מבצעים במחוז ת"א. בהמשך, שימש לוי כמפקד מרחב יפתח, מפקד מרחב ירקון, סגן מפקד מחוז ירושלים ומכהן כעת כמפקד מחוז חוף. לוי בוגר תואר ראשון בלימודים כללים, ותואר שני במדעי החברה".
אפריל השנה: בן גביר עם ניצב פלד

גורמים משפטיים בכירים העריכו בשבוע האחרון כי לוועדה למינוי בכירים בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אשר גרוניס יהיה קשה לאשר את מינויו של פלד לתפקיד כה רגיש שהעומד בו צריך להיות אדם ללא רבב.
פלד נחקר במח"ש ב-2015 בעקבות בנייה בלתי חוקית במושב זכריה שבו הוא מתגורר, וההמלצה נגדו אז הייתה שלא יקודם. למרות זאת, המפכ"ל דאז רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך קידם את פלד לדרגת ניצב ומינה אותו לתפקיד מפקד אגף ההדרכה. לפני שמונה על-ידי השר בן גביר לתפקיד ממלא-מקום המפכ"ל, שימש פלד כסגן המפכ"ל.
הקושי העיקרי של הוועדה לאשר את מינויו של פלד לתפקיד המפכ"ל הקבוע נבע מחוות דעתם של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והמשנה שלה עו"ד גיל לימון. השניים הציפו את הבעיות המשמעתיות שבהן חטא פלד.
יחד עם זאת, מיארה ולימון לא הגישו "המלצה" לוועדה, אלא רק האירו תמונת מצב שלגביה היה צריך פלד להשיב בפני חבריה. חברי הוועדה נתנו לפלד כמה הזדמנויות להסביר את עצמו. מקור משפטי בכיר סיכם בעקבות הסרת המועמדות של פלד: "הדברים מדברים בעד עצמם".
היועצת המשפטית לממשלה וראש הוועדה המייעצת למינויים בכירים פעלו בדרך מקסימלית כדי לאפשר לניצב פלד להניח בפניהם הסברים מניחי דעת על-מנת לאפשר את מינויו. ואולם, למרות הפעמים הרבות שניתנו לו כדי להסביר את ענייני המשמעת שיוחסו לו - הוא לא הצליח לעשות זאת.
גורם שמצוי בעבודת הוועדה אמר: "הוועדה סברה כי מכיוון שמפכ"ל המשטרה, אחד מראשי אכיפת החוק, צריך להיות נקי מעבירות, נרמז לו שמוטב ויקדים את פסילתו ויודיע על פרישתו מהמרוץ". הפסילה של פלד לא הייתה קלה לאנשי הוועדה, שעשו מאמץ רב לקבל כמה שיותר הסברים מניצב פלד לגבי עבירות הבנייה שלו ומאמציו להכשיר את העבירות בדיעבד תוך קיום יחסי גומלין לא נאותים עם ראש המועצה שבשטחה הן נעשו.
פלד הופיע כמה פעמים בפני הוועדה כדי לספק הסברים, אך הם לא צלחו. הקצין הבכיר לא הצליח לבאר מדוע רק בחודשים האחרונים, לקראת מינויו, הוא עשה מאמצים ניכרים להכשיר את הבנייה הבלתי-חוקית - מהלך שהוליד השערה שלא פעל בתום לב.
במכתב שבו הודיע לשר בן גביר על הסרת מועמדותו, כתב פלד: "אני מודה לך על האמון הרב שנתת בי בבחירתך אותי כמועמד לתפקיד כה חשוב ומשמעותי. אני מעריך מאוד את האמון והתמיכה הבלתי מסויגת שגילית כלפיי לאורך כל התהליך. לאחר שזומנתי פעמיים להופיע בפני הוועדה המייעצת, ומכיוון שהופעות אלה לא הביאו להחלטה, ובהתחשב בכך שזומנתי להופעה נוספת בוועדה, החלטתי כי הנכון ביותר בעבורי ויותר בעבור הארגון הוא להסיר את מועמדותי".
פלד הוסיף: "הקדשתי למעלה מ-40 שנים משנות חיי לשירות המדינה, בתפקידים משמעותיים בליבת העשייה של משטרת ישראל ומול אתגרים מורכבים ומשמעותיים מתפקיד מפקד ביחידות מיוחדות, מפקד תחנה, מפקד מרחב, ועד לתפקיד סגן המפקח הכללי ומ"מ מפכ"ל מתוך מסירות מלאה ותחושת שליחות עמוקה. תמיד ראיתי בעצמי חלק בלתי נפרד מהארגון".

המועמד החדש: נאמן של בן גביר

השר בן גביר נערך מבעוד מועד לפסילתו האפשרית של ניצב פלד, תוך כדי כך שהדליף את שמו של מפקד מחוז חוף ניצב לוי כמועמד אפשרי לתפקיד המפכ"ל. רבים מחבריו לסגל הפיקוד הבכיר רואים בניצב לוי נאמנו של השר בן גביר, בפרט בהנחיות שלו לנהוג בכוח מול מפגיני קיסריה וכרכור שקוראים להדחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ברגע אחד דילג השר למעשה על שני ניצבים ותיקים: מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון ומפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן. המבחן של השר בן גביר לתפקיד המועמד למפכ"ל: נאמנות גוברת על ניסיון והצלחה בתפקידים. ניצב כהן זכה לשבחים על ניהול הלחימה ב-7 באוקטובר מול מחבלי חמאס, ואף נפצע בקרב על תחנת שדרות. ניצב לוי, מנגד, זכה לשבחים בהתמודדות הנוקשה שלו מול המפגינים נגד ראש הממשלה.