אימהות של חטופים שנמצאים בשבי חמאס 273 ימים השתתפו בצהריים (שישי) בצעדה בתל אביב לציון תשעה חודשים לחטיפת ילדיהם לעזה. באירוע שנערך על-רקע יציאתו של ראש המוסד דדי ברנע לקטאר כדי לבחון אפשרות של משא ומתן לעסקת חטופים, אמרו האימהות: "נתניהו, אסור לך לפספס את ההזדמנות שתחזיר את הילדים שלנו הביתה".
צעדת האימהות ומשפחות החטופים בתל אביב
(צילום: יריב כץ)

שירה, אמה של התצפיתנית החטופה לירי אלבג, אמרה בצעדה שבה ליוו את האימהות אלפי ממשתפים: "כל אמא יודעת מה זה לעבור היריון. במשך תשעה חודשים סחבתי את לירי, תשעה חודשים של בחילות ורגליים נפוחות, תשעה חודשים של אהבה אין סופית ליצור קטן שעוד לא נולד. כל אמא יודעת שהיא תילחם בלי מעצורים על הילדים שלה. כל אמא היא לביאה שמגינה על הגורים שלה, ואני לא אפסיק ולא אנוח עד שלירי בבית במקום בטוח, מוגנת ושלווה, ישנה במיטתה.
"יש עכשיו הסכם על השולחן וצריך לגלות מנהיגות ואומץ כדי לחתום על העסקה. צריך להחזיר לנו את האמון והתקווה, צריך להחזיר את כולם הביתה וזה אפשרי וזה קרוב יותר מתמיד. כשלירי הגיעה לעולם התחייבנו שנעשה הכול כדי לשמור עליה. עכשיו המדינה צריכה גם היא לעמוד בהתחייבות שלה לאזרחיה ולהחזיר אותם הביתה בעסקה".
3 צפייה בגלריה
צעדת האמהות שתצא מהכיכר הבימה לכיכר החטופים בהשתתפות משפחות החטופים
צעדת האמהות שתצא מהכיכר הבימה לכיכר החטופים בהשתתפות משפחות החטופים
צעדת אימהות חטופים
( צילום: נמרוד גליקמן )
רות סטרום, אמם של האחים החטופים יאיר ואיתן הורן, אמרה: "צריך להגיע לעסקה עכשיו. אני יודע ש'יאו' ו'איתוש' שלי חזקים, ואני מדברת איתם כל יום וכל יום. ואני יודעת, אף על פי שלא אמרו לי, שהם בחיים והם ייצאו משם. במהרה אני רוצה לראות את כל החטופים שוב כאן איתנו, לחבק אותם, ושאני אוכל לחבק את 'יאו ו'איתוש' שלי".
סילביה, אמם של האחים החטופים אריאל ודוד קוניו, אמרה: "273 ימים נוראים שהם נמצאים שם, כל כך קרוב - אבל בגיהינום. את אחיו התאום של הבן הצעיר שלי אריאל איבדתי לפני זמן רב, ואני פוחדת ומחכה להם. תשעה חודשים אני מחכה, אבל אין לי עוד כוח לחכות. אני רוצה אותם עכשיו, איתי, בבית.
"הכוח שלי נגמר. אין יום שאני לא בוכה, ואין אפילו שנייה אחת שאני לא חושבת מה עובר עליהם שם. אסור שזה יימשך. כל שעה שעוברת וכל יום שעובר גורם להם ולי - אמא שלהם - סבל כמו בגיהינום. ילדתי אותם בקושי רב. אדוני ראש הממשלה, ההסכם פה. הוא במרחק נגיעה. אנא ממך, הלב שלנו האימהות כבר לא עומד בזה. הלב שלנו נמצא בעזה, תחזיר לנו את הלב שלנו".
3 צפייה בגלריה
צעדת האמהות שתצא מהכיכר הבימה לכיכר החטופים בהשתתפות משפחות החטופים
צעדת האמהות שתצא מהכיכר הבימה לכיכר החטופים בהשתתפות משפחות החטופים
( צילום: נמרוד גליקמן )
3 צפייה בגלריה
צעדת האמהות שתצא מהכיכר הבימה לכיכר החטופים בהשתתפות משפחות החטופים
צעדת האמהות שתצא מהכיכר הבימה לכיכר החטופים בהשתתפות משפחות החטופים
( צילום: נמרוד גליקמן )
בצעדה, שאורגנה על ידי מטה משפחות החטופים, השתתפה גם יעל, אמו של החייל החטוף עידן אלכסנדר. "הגיע הזמן להחזיר את הילדים ואת כולם הביתה", אמרה יעל. "המדינה מדממת והגיע הזמן הזמן לניצחון האמיתי - החזרת החטופים. זה חלון ההזדמנויות וחייבים לקחת את זה. חמאס החזירו תשובה וחייבים להוציא את העסקה הזו לפועל. לתת למדינה קצת שמחה בלב ותקווה".
סימונה, אמה של החטופה דורון שטיינברכר, אמרה: "תשעה חודשים דורון הייתה אצלי בבטן, ועכשיו היא תשעה חודשים בעזה. חייבים לעשות עסקה, חייבים. אין ברירה. אני מבקשת מכל הממשלה, השרים ומי שעומד בראשה - לא לטרפד את העסקה. מי שחושב להצביע נגד או לטרפד את העסקה או להמציא משהו לגביה - תחשבו קודם על הבנות שלכם, בהיריון, בעזה. אז בבקשה - לא לטרפד ולשחרר את הבנות ואת כולם".
גם חירות, אמו של החייל החטוף תמיר נמרודי, דיברה. "ברור לכולנו שיש חשיבות לעסקה, בכל יום שעובר הם נמקים במנהרות", ציינה חירות. "אנחנו לא יודעים מה פרטי העסקה, אנחנו רוצים להאמין שצוות המשא ומתן עושה כל מה שהוא יכול בשביל להחזיר את כל החטופים כמה שיותר מהר הביתה. התמיכה פה של הציבור היא מדהימה, אנחנו מעריכים את זה כל כך. אנחנו מבקשים מכל השרים לקבל החלטה אמיתית והגיונית".

"לא נסכים לשום עצירה של המלחמה"

במקביל, משפחות שכולות מפורום "הגבורה" שיקיריהן נפלו במלחמה פרסמו קריאה לממשלה שלא להסכים לשום עצירה של המלחמה. יהושע, אביו של לוחם גולני סרן אורי שני שנפל ב-7 באוקטובר, אמר: "אורי יצא לקרב ונלחם עד הכדור האחרון בשביל למגר את האויב ולמגר את החמאס. אנחנו שומעים על עצירת המלחמה והפסקת הלחימה. אני קורא מפה לראשי המדינה, לראשי הצבא - קחו דוגמה מהגיבורים שמסרו את נפשם למען האומה. בעוצמה, בנחישות, בלי להתפשר אל מול הרוע של החמאס".
האב השכול אמר עוד: "לא נסכים לשום עצירה של המלחמה עד למיגור החמאס. זאת החלטת קבינט המלחמה - מיגור החמאס ושליטה ביטחונית ישראלית ברצועה. חיילינו נלחמים בעזה, לוחמים בצפון וכל דיבור על הפסקת הלחימה ועסקאות מופקרות מחלישים את חיילינו. אני קורא שוב למנהיגינו ולראשי הצבא להילחם עד מיגור האויב, עד מיטוט החמאס ועד השבת החטופים".
יעקב, אביו של לוחם סיירת גבעתי סמל-ראשון גלעד ניצן שנפל בלחימה ברצועת עזה, אמר: "ההרגשה שכולנו מידרדרים במדרון חלקלק לכיוון עסקה חדשה. עסקה שתשלב עצירה של הלחימה, עסקה שתשים בסימן שאלה את המשך החיים של שאר החטופים, עסקה שתציג את מדינת ישראל כמדינה חלשה שנכנעת לתכתיבי סינוואר. גלעד שלנו הלך למלחמה הזו בידיעה שלא עוצרים עד שמנחילים ניצחון אמת, מחזירים את כלל השבויים ויוצרים עוצמה והרתעה על כל סביבותינו. אנא, עשו ופעלו בכוחכם למען עוד תשעה מיליון אזרחים במדינה הזו שמבקשים ביטחון ועתיד לילדים שעוד נותרו".
בהכנת הכתבה השתתף איתמר אייכנר