בצה"ל בודקים איך קרה שחיילים שוב הפרו פקודות – והכניסו טלפונים ניידים לשטח לבנון: באוגדה 36 מנסים לברר ביממה האחרונה מדוע שוב, בדומה לתמרון ברצועת עזה, מפקדים ולוחמים זלזלו בהוראות שנמסרו בתדריכים המקדימים לפעולה הקרקעית בדרום לבנון, הכניסו טלפונים ניידים, צילמו את מרחב הפעולה בשטח האויב ואף הפיצו את התיעודים ברשת.
מדובר בפעילות הקרקעית שהתרחשה בימים האחרונים בכפר מארון א-ראס שבו פעלה חטיבת גולני. לחיזבאללה, הזהירו בצה"ל לאורך השנים, יש יכולות לאכן טלפונים ניידים ולחשוף כך מיקומים מדויקים של הכוחות, באופן שיקל על המטרת אש פצמ"רים ורקטות עליהם – או שליחת מחבלים לירות לעברם בכינון ישיר.
1 צפייה בגלריה
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל במארון א-ראס
יכולת טכנולוגית זו נחשבת למדינתית, כך שאפשר להניח שצבא הטרור השיעי קיבל אותה מאיראן, בדומה לאמצעי לחימה מתקדמים אחרים שלו. לכן ההקפדה על השארת טלפונים ניידים בשטח הישראלי ועוד במרחק גדול יחסית מהגבול הייתה קריטית להצלחת הפעולה ולביטחון החיילים.
הפעם גם קצינים, בהם מג"דים ומ"פים, הקפידו על הנחיה זו ולא הכניסו טלפונים ניידים לשטח הלבנוני, כדי לא להסתכן ממשית בפגיעה בהם ובפקודיהם. התקשורת המבצעית של הכוחות בוצעה במכשירי קשר וטכנולוגיות מוצפנות, בטוחות וקשיחות.
"זה פשוט שכונה, אבל זה לא מפתיע, כי בצה"ל הסתפקו בהערות בעל פה לחיילים הרבים שהכניסו פלאפונים, צילמו ופרסמו תמונות וסרטונים מתוך הפעולות ברצועת עזה", אמרו בצה"ל על התנהלות החיילים והטיפול בהם. "הקצינים מתקרנפים, מעדיפים משמעת רופפת ומפחדים להעניש בחומרה חיילים שזלזלו בפקודות ובמשמעת המבצעית – לא פלא שיש לזה המשך במקום מסוכן בהרבה מעזה".
כאמור, למארון א-ראס, שהפך לסמל שיעי במלחמת לבנון השנייה גם בישראל, הגיעו לפני כשבוע לוחמי גולני. צה"ל השיג בכפר שליטה מבצעית מהירה יחסית, המאפשרת חופש תנועה נוח לכפר העוין שבפסגת קצה הרכס, הנמשך עד לעיירה בינת-ג'בייל הסמוכה. חלק מהמפקדים יכולים לנוע הלוך וחזור לשטח הישראלי, גם בגלל הקרבה – כשני ק"מ בלבד בקו אווירי.
מדובר צה"ל טרם נמסרה התייחסות.