מיקי לוי: "לא אעכב בכוונה בחירת יו"ר כנסת חדש"
(צילום: אוניברסיטת רייכמן)

יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) הבהיר כי אינו מתכוון לעכב את בחירת מחליפו, ברקע הודעת הליכוד והציונות הדתית הבוקר (שלישי), לפיה מפלגתו של בצלאל סמוטריץ' אינה מתנגדת למינוי יו"ר כנסת זמני. לפי הודעת המפלגות, "הציונות הדתית נעתרה הלילה לבקשת ראש הממשלה המיועד נתניהו למינוי יו"ר כנסת זמני באופן מיידי".
בליכוד מתכוונים להגיש עד מחר את הבקשה להחלפת יו"ר הכנסת מיקי לוי, שאמור לקבוע מועד להצבעה על החלפתו. לוי אמר בכנס "ישראל מדינה בוחרת אתגרים וחוסן דמוקרטי" באוניברסיטת רייכמן: "אנחנו הפסדנו בבחירות ואנחנו מכבדים את ההכרעה הדמוקרטית. בהזדמנות זו אני רוצה להבהיר, אינני מתכוון לעכב בכוונה את בחירת יו"ר הכנסת הבא. חילופי שלטון מסודרים הם ערך דמוקרטי עליון בעיניי. כשתגיע הבקשה מצד 61 חברי כנסת אבחן אותה". לוי אף ציין כי כבר הכין תיק חפיפה מסודר למחליפו: "בכוונתי להעביר את התפקיד בצורה מכובדת כפי שראוי לעשות".
1 צפייה בגלריה
מיקי לוי במליאת הכנסת
מיקי לוי במליאת הכנסת
כבר הכין תיק חפיפה למחליפו. מיקי לוי
(צילום: שלו שלום)
מלבד סוגיית החלפת יו"ר הכנסת לוי, הציונות הדתית והליכוד הודיעו הבוקר בהודעה המשותפת, ברקע ביקורת השותפות בקואליציאה העתידית על "מריחת המו"מ": "התקדמנו הלילה במו"מ והגענו לסף חתימה ולהסכמות במרבית הנושאים. המו"מ יימשך מחר".
הודעתן המשותפת של הליכוד והציונות הדתית הגיעה לאחר שאתמול תקף יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שכבר הגיע להסכם עם הליכוד, את סמוטריץ', מי שהיה שותפו בבחירות. "יש סיעות בקואליציה העתידית שלא רוצות לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת וזו לדעתי טעות חמורה וקשה", אמר בן גביר בישיבת הסיעה מבלי להזכיר את סמוטריץ' בשמו - לאחר שזה החליט שלא למסור הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת סיעתו בכנסת. "אני קורא לכל הסיעות לתמוך ולהודיע על החלפת יו"ר הכנסת", קרא יו"ר עוצמה יהודית.
גם דרעי הצטרף לקריאתו של בן גביר להחליף את לוי כיו"ר הכנסת ותהה: "אני לא מצליח להבין איך אנחנו עם 64 מנדטים ועדיין לא החלפנו אותו, אפילו באופן זמני. אי אפשר להרכיב ועדות כנסת, אי אפשר לקדם כלום. הציבור נתן לנו את המנדט לעשות את זה וכבר שבועיים וחצי לא עושים כלום".
בש"ס נשמעה אתמול ביקורת נוקבת שהופנתה למנהל המשא ומתן מטעם הליכוד - מספר 2 ברשימה יריב לוין. גורמים טוענים כי שיחה בין נתניהו ליו"ר המפלגה אריה דרעי הגיעה לטונים גבוהים. בש"ס סברו כי ויתור על משרד הנגב והגליל במתכונתו המקורית יקדם את השבעת הממשלה.
ביהדות התורה איימו לפוצץ את השיחות, אם בליכוד לא יקדמו אותן. "יש תחושה של מריחת זמן. הובהר לנו שוויתורים יקדמו את הרכבת הממשלה אבל בפועל שום דבר לא קורה", אמר ל-ynet גורם ביהדות התורה. במפלגה טענו ליחס "לא רציני" כלפיהם ועל חוסר רצון להתקדם הלאה במחלוקות שעל השולחן. במרכז - משרד נוסף שביקשו, מלבד מה שכבר נמסר להם. במפלגתו של גולדקנופף דורשים את המשרד לשוויון חברתי, אך טרם הושגה עליו הסכמה. חוסר הנכונות של הליכוד לדבריהם לנהל שיחות על הנושאים הלא-פתורים, בהם גם השוואת שכר המורים והצוותים בחינוך החרדי לזה הנהוג במערכת החינוך החילונית - מוביל לזעם גדול.