3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
התחממות ביחסים. הנשיאים, יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
(צילום: חיים צח, לע"מ )
נשיא אקוודור, גיירמו לאסו, פתח היום (רביעי) ביקור ממלכתי בישראל שבמהלכו יפתח משרד חדשנות בירושלים בנוכחות שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן. זהו ביקור ממלכתי ראשון אי פעם של נשיא אקוודור בישראל, והוא מהווה נקודת שיא בהתחממות שחלה ביחסים בין שתי המדינות מאז בחירתו של לאסו לתפקיד לפני כמעט שנה.
לאסו ייפגש עם הנשיא יצחק הרצוג ועם ראש הממשלה נפתלי בנט, ויתלוו אליו שר החוץ והמסחר שלו, שייפגשו גם כל אחד עם מקביליהם הישראליים, שר החוץ יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
"אנו רוצים לראות יותר אקוודור בעולם, ויותר מן העולם באקוודור"
(צילום: חיים צח, לע"מ )
ממשלתו של לאסו מכהנת באקוודור כבר 11 חודשים. היא חרטה על דגלה מאבק בפשיעה המאורגנת ובקרטלי הסמים, והנשיא לאסו הגיע לישראל כשברקע חלה עלייה באלימות בשבועות האחרונים בארצו. לאור ההתדרדרות בביטחון האזרחי, הנשיא לאסו מייחס לביקור בישראל חשיבות גדולה במטרה להסתייע בישראל ולשתף פעולה בתחום הביטחוני. הממשל האקוודורי הביע עניין רב בשיתוף פעולה עם ישראל בעולם החדשנות וכפועל יוצא החליט לפתוח משרד חדשנות בירושלים.
במשרד החוץ מדגישים כי לא היה באקוודור ממשל כה אוהד לישראל בשני העשורים האחרונים. במהלך הביקור ייחתמו שני מזכרי הבנות, האחד בתחום המדע והשני בתחום הכלכלה. כמו כן, תפורסם הצהרה משותפת על כוונה לפתוח בשנת 2023 במו"מ לחתימה על הסכם ביטול כפל מס.
עם בואו לישראל התקבלו הנשיא לאסו ורעייתו בטקס קבלת פנים ממלכתי על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו. בפתח הפגישה אמר הרצוג: "זהו ביקור היסטורי וראשון מסוגו. אני מודה לך על החברות שאתה מפגין כלפי מדינתנו ועל השינוי שאתה מוביל ביחס של אקוודור למדינת ישראל. למרות שאנחנו מדינה קטנה אנחנו מובילים עולמיים בטכנולוגיה, בחקלאות, במדע, במחקר ופיתוח בבריאות ואנחנו נשמח לשתף פעולה".
הנשיא לאסו הודה להרצוג על דבריו ואמר: "אני מעריך את רוח הלחימה הישראלית, את הכבוד הגדול של מדינת ישראל, ואת התפתחותה. עם אוכלוסייה שגודלה חצי מהאוכלוסייה באקוודור, הצלחתם להגיע בתחום הכלכלי לגודל של פי ארבעה מאיתנו". לגבי הרצון לשת"פ בין המדינות אמר כי אקוודור רוצה לחזק קשרים עם השותפים האסטרטגיים שלה, כמו מדינת ישראל: "אנו רוצים לראות יותר אקוודור בעולם, ויותר מן העולם באקוודור".
במסגרת הביקור, רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג ורעיית נשיא אקוודור מריה דה לורדס אלסיואר דה לאסו הגיעו למרכז הלאומי של ארגון שלוה בירושלים. "זה מקום עם הרבה זכויות, מקום מלא בשלום, בצבע ובשמחה שממלא הרבה לבבות. הייתי שמחה שזה יהיה גם באקוודור", אמרה רעיית הנשיא האקוודורי.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
יצחק הרצוג וגיארמו לאסו
"מודה לך על החברות, ועל השינוי שאתה מוביל ביחס למדינת ישראל"
(צילום: חיים צח, לע"מ )
ב-15 השנים האחרונות שלט באקוודור השמאל הרדיקלי שהשתייך לקו הבוליביאני (ונצואלה, ניקרגואה, בוליביה), מה שהשפיע על המדיניות העוינת במשך שנים רבות כלפי מדינת ישראל. העוינות התבטאה בהצבעות נגד ישראל בארגונים בינלאומיים, בהחזרת השגריר במהלך מבצע צוק איתן ובקיום קשרים עם איראן. אך כאמור, במאי 2021 חל מהפך ביחסים בעקבות עלייתה לשלטון של מפלגת מרכז ימין.
לאסו, בן 66, קתולי ונציג הימין השמרני, הוא איש עסקים ובנקאי לשעבר. הוא התמודד על נשיאות אקוודור שלוש פעמים עד שניצח ב-2021 את מועמד השמאל. באקוודור ישנו משטר דמוקרטי נשיאותי עם חוקה. אוכלוסייתה מונה כ-18 מיליון תושבים וחיים בה כ-1,000 יהודים.