1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עידית סילמן
נפתלי בנט, עידית סילמן
נפתלי בנט ועידית סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה אתמול גרמה לטלטלה פוליטית, וחברי הכנסת מהסיעות השונות הביעו הבוקר (חמישי) באולפן ynet את דעתם באשר לעתידה של הממשלה, אחרי שאיבדה את הרוב בכנסת. חברי הכנסת מהקואליציה מקווים שהממשלה תשרוד את המשבר שאליו נקלעה, בעוד באופוזיציה משוכנעים שימיה ספורים.
יאיר גולן: "פרישתה של סילמן - מכה קשה לממשלה"
(צילום: משי בן עמי)

"הממשלה הנוכחית היא ממשלת הצלה לאומית ואחדות לאומית, שמוכיחה שדתיים וחילוניים, יהודים וערבים - יכולים לפעול למען מדינת ישראל", אמר סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן (מרצ). "זו ממשלה ששיקמה את משרדי הממשלה והוציאה אותם מקיפאון מוחלט, ממצב שהוא כמעט קטטוני, ואני חושב שזו ממשלה טובה והיא תמשיך ותפעל".
לדברי גולן, פרישתה של סילמן מהקואליציה היא מכה קשה לממשלה. "אכן קיבלנו מכה קשה עם הפרישה של סילמן, שהוכיחה שכל חפצה זה לחבור לימין הקיצוני במדינת ישראל ולחבורה של מושחתים ומסואבים. אבל אני לא רואה את נתניהו מקים ממשלה, והאופציות שלנו מגוונות יותר. אני חושב שמה הממשלה הוכיחה עד עכשיו, וחבל מאוד שסילמן התעלמה ממנו, הוא שאפשר להגיע לפשרות, ובדברים שאי אפשר להגיע לפשרות - עדיף לא להעלות אותם על סדר היום. חבל מאוד שהיא לא עמדה בלחץ, אני מקווה שאחרים כן יעמדו בלחץ ונוביל את ישראל בבטחה בשנים הקרובות".
ח"כ אבידר: "ראשי המחנה הליברלי נאיבים, הם צריכים לצאת מההלם"
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) טען כי הוא חזה מראש שמי שיפרק את הממשלה זו מפלגת ימינה. "זו מפלגה בעייתית, תמיד אמרתי את זה", אמר. "ראשי המחנה הליברלי בקואליציה, להערכתי, הם האשמים. הם נאיבים ואנחנו משלמים מחיר על הנאיביות הזו. אבל בכל מקרה לנתניהו אין את היכולת להקים ממשלה. הם יכולים לרקוד הורה גם שבע שנים - בלי ערבים אין להם את היכולת, אי אפשר להקים ממשלה בלעדיהם, ונתניהו הפך את המילה 'ערבים' בכנסת האחרונה לקללה. גם אם עוד ח"כים מימינה יעברו צד, אין לו ממשלה, נקודה.
"אנחנו נמצאים כעת במלחמת חפירות. ראשי המחנה הליברלי צריכים לצאת מההלם שלהם, להילחם על החיים של הממשלה הזו ולדאוג שהיא תמשיך עד הרגע האחרון. ביבי הוא מהות הבעיה, הוא הרס את הדמוקרטיה. טוב שהוא לא ראש ממשלה ואנחנו לא רוצים לחזור לסיוט הזה".
אבידר הוסיף: "הממשלה הזו קמה על הצורך של הציבור שביקש לראות את חוקי הנאשם עוברים, ולא העברנו את זה. הנאיביות של ראשי המפלגות הליברליות היא נאיביות קיצונית מדי. ביום האחרון של מושב הכנסת היינו צריכים להצביע על החוק של שתי קדנציות לראש ממשלה, אבל לבנט היה חשוב יותר להצטלם עם קנצלר גרמניה, ובגלל זה משכנו את ההצבעה. ומה הם אמרו? שזה בסדר, 'נחכה אחרי הפגרה'. בנט נכשל, הבריחה של סילמן היא על ראשו. הוא צריך לשקם את המפלגה שלו קודם כל. צריך לשמור על הקואליציה הזו בכל מחיר".
ח"כ גמליאל: "ראש הממשלה הבא הוא בנימין נתניהו"
(צילום: משי בן עמי)

באופוזיציה, מנגד, צופים כי ימיה של הממשלה ספורים אחרי הצעד של סילמן. "אין קואליציה, לא מגיע למדינת ישראל להיות במצב כזה", אמרה ח"כ גילה גמליאל (הליכוד). "לקח זמן לסילמן להבין את זה, אבל הנה זה קרה. כשבא בנט ומדבר על 'הגדה המערבית', זה מעיד על חוסר יכולת. זה נגרר שנה שלמה, הם ספגו וספגו. עם סילמן יש לי הרבה שעות שיחה, ולפני פחות מחודש אמרתי לה שלפני פסח נבער את החמץ של הממשלה הזו".
"לא סתם השיחות בקואליציה מעידות על תסכול מתמשך שהתפורר", המשיכה גמליאל. "התסכול נובע קודם כל מכך שאין דבק. מבינים שכל הניסיון לעשות דמוניזציה לנתניהו מתורגם להעלאת מיסים ולכלכלה בעייתית. הקואליציה מפילה את עצמה. אחרי פסח, מושב הבא - אין יותר ממשלה עם בנט. אנחנו עושים הכל על מנת שלא יהיה צורך לגרור את מדינת ישראל לבחירות. מי שיעמוד בראש הוא ראש הממשלה לשעבר ובעתיד - בנימין נתניהו".
ח"כ אלי כהן: "הסיכוי לבחירת גבוה, לדעתי בנט לא ירוץ שוב"
(צילום: שמוליק דודפור. משי בן עמי)

ח"כ נוסף מהליכוד, אלי כהן, אמר גם הוא כי הממשלה לא תאריך ימים. "ממשלת בנט-עבאס מסיימת את ימיה, אין לה שום תוכנית. ברגע שיש לה 60 חברי כנסת, זה אומר שהיא לא יכולה להעביר שום החלטה", אמר. "בנט עם היומרות שלו רצה עם כמה מנדטים להיות מפלגת שלטון, הניסוי הזה לא עובד ולכן עומדות בפנינו שתי אפשרויות - או בחירות, או שאותם גורמים שנבחרו בקולות ימין ישימו את הנאמנות האישית בצד ונוכל להקים ממשלה של הליכוד. אני חושב שבנט לא ירוץ עוד פעם, וגם אם כן הוא לא יעבור את אחוז החסימה ויתבזה".
לדברי כהן, הסיכוי לבחירות הוא הרבה יותר גבוה. "הייתי בקשר עם שני חברי כנסת אחרים שיודעים שעשו שקר בנפשם, ולכן לדעתי עידית סילמן לא תהיה האחרונה. לצערי בשנה וחצי האחרונה אנחנו רואים שמה שמנחה את האנשים זה המשקעים האישיים, ולא האידאולוגיה. אני מעדיף לשים את זה בצד. מי שיבוא אחרי עידית סילמן יתקבל בחיוך ויאפשר לנו להוציא את מדינת ישראל מהכאוס, וברור לכולם שאחרי חול המועד ממשלת בנט-עבאס לא יכולה לתפקד. כשיש לך 60 חברי כנסת, אתה לא יכול לתפקד".
ח"כ וולדיגר: "המצב בימינה קטסטרופה, אין שם מפלגה"
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), שבחודש שעבר התפרצה על סילמן במהלך דיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת, אמרה במשדר כי "אף אחד מאיתנו לא חשב שהיא תעשה את הדבר הזה". על אותו אירוע אמרה: "לא היה בינינו דם רע. היו דברים שהיא לא הייתה צריכה לעשות והיו לי חילוקי דעות איתה, אבל סוף סוף היא עשתה מהלך נכון וראוי".
"אני מדברת עם לא מעט מחברי ימינה, ואני יכולה לומר שהמצב שם הוא קטסטרופה", המשיכה וולדיגר. "כולם דואגים לעצמם, אין שם בכלל מפלגה, ואני מדברת על לפני ההצהרה של החמץ. אנחנו פועלים בכל הכלים שבהם אנחנו יכולים מתחת לפני השטח, ויהיו עוד הפתעות. אני לא אוהבת לקרוא לזה עריקים, אלו אנשים שחוזרים לאמת שלהם".
ח"כ חיים ביטון: "הממשלה הזאת ניסתה להרוס את הדת - ולא הצליחה"
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ חיים ביטון (ש"ס) אמר במשדר כי "הממשלה הזאת ניסתה להרוס את הדת ולפרק את המסורת במדינת ישראל, אבל לא הצליחה". לדבריו, "הם לא הצליחו להעביר כמעט אף חוק, שום דבר רציני בנושא השבת, הגיור והכשרות. כשאתה לוקח אדם כמו סילמן, שאמור לחבור לאידאולוגיה שלא שלו, אתה יודע מה תקבל. אחרי שאחד הלך, אנשים יבואו אחריו. אני כמעט רוצה להבטיח שעד למושב הבא לא תהיה ממשלה".
על נתניהו אמר ביטון: "אני מבין את אלה שלא רוצים את ביבי, אנחנו הבנו שיום אחד הדבר הזה ייפול, לא ידענו מתי. אבל כרגע אנחנו הולכים אחריו כי הוא האיש המתאים, עד שיוכח אחרת. נכון לרגע זה אנחנו לא רוצים בחירות, אבל אם זה מה שנצטרך לעשות - נלך לבחירות".