במכתב ששלחה היום (שלישי) ראש צוות בכירה במרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), אורלי אלמגור לוטן, ליו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), נטען כי המרכז לא הצליח לקבל מידע חשוב הנדרש לדיונים הקרובים על מצב הפשיעה בישראל בשנת 2023, בדגש על החברה הערבית.
2 צפייה בגלריה
(mhkuo: צילום: הרצל יוסף, ליאור אל-חי, אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA/AFP)
לפני כחודשיים חשפנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי המשטרה הפסיקה לפרסם באופן שוטף נתוני פשיעה, מה שהוביל לחשש מהסתרת המידע מהציבור. הנתונים שכן נחשפו מראים עלייה חדה בפשיעה מאז כניסתה של ממשלת נתניהו-בן גביר, כולל בזירות חמורות כמו רצח וגניבות רכב.
כאמור, המצב המדאיג הזה אינו נוגע רק לציבור הרחב. כפי שדווח במכתב פנימי של מרכז, גם הממ"מ נתקל בקשיים בקבלת נתונים מהמשרד לביטחון לאומי לצורך דיונים בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת. המרכז הוא גוף מחקר שפועל בכנסת, ותפקידו לספק באופן מהימן לח"כים מידע, מסמכים ונתונים.
2 צפייה בגלריה
צביקה פוגל וועדה לביטחון לאומי  בנושא הפעלת מכת"ז נגד מפגינים בניגוד לנהלי המשטרה
צביקה פוגל וועדה לביטחון לאומי  בנושא הפעלת מכת"ז נגד מפגינים בניגוד לנהלי המשטרה
ח"כ פוגל
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במכתב ששיגרה לוטן צוין: "באמצע חודש ינואר 2024 פנינו למשרד לביטחון לאומי בבקשה לקבלת נתונים שונים, ובהם גם נתונים על תיקים שנפתחו במשטרה מינואר 2022 ועד ינואר 2024". אך למרות הבקשה, הממ"מ לא קיבל כל מענה. הפנייה כללה דרישה למידע מדויק ומפורט על סוגי עבירות כמו עבירות המתה, עבירות אלימות, עבירות ירי ונשק, עבירות מין, ועוד.
לוטן כתבה: "חלפו יותר מארבעה חודשים מאז שליחת הבקשה ולא קיבלנו כל מענה מהמשרד לביטחון לאומי". לדבריה, גם בקשה נוספת, שנשלחה ב-24 ביוני 2024 בעקבות פנייה של ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) בנושא אירועי רצח בחברה הערבית, נותרה ללא מענה. "עד היום, בחלוף למעלה מחודשיים ממועד שליחת הבקשה, לא קיבלנו מענה", ציינה לוטן במכתבה.
מעבר לכך, בממ"מ ציינו כי גם המידע שהמשרד לביטחון לאומי מפרסם לציבור באמצעות מאגרי הנתונים הממשלתיים, צומצם משמעותית בשנה וחצי האחרונות. "עד הרבעון הראשון של שנת 2023 פורסמו במאגר נתוני פשיעה לפי יישוב ולפי אזור סטטיסטי, אך מאז לא עודכנו הנתונים", כתבה לוטן.
אינפו אינפוגרפיקה הזינוק בפשע לפי קטגוריות
במכתב הדגישה לוטן כי הפגיעה ביכולת הממ"מ לספק מידע אמין ועדכני פוגעת בתפקידה של הכנסת וביכולת הוועדה לביטחון לאומי לדון ולהחליט החלטות מבוססות נתונים. "נוכח היעדר קבלת תשובות מהמשרד לביטחון לאומי לבקשות מידע שלנו בנושא, לצד צמצום המידע שהמשרד מפרסם לציבור, נפגעה היכולת שלנו לספק לחברי הכנסת מידע אמין ועדכני", סיכמה לוטן.
מלשכתו של בן גביר נמסר בתגובה: "הנתונים האמורים שהתבקשו כוללים אלפי פריטים, ולאור זאת מדובר במידע שהכנתו מצריכה הקצאת משאבים בלתי סבירה, שאין חובה למסור, בהתאם לסעיף 64 (ב) לחוק הכנסת. נוסיף ונציין כי מרכז למחקר והמידע של הכנסת יש נטייה להציג נתונים באופן מגמתי ומסולף, במהלך כהונת ממשלות ימין - ובפרט בתקופת הממשלה המכהנת כעת. באשר לנתוני הפשיעה השנתיים, הנתונים נאספו וצפויים להתפרסם בשבועות הקרובים".
מהמשטרה טרם נמסרה תגובה.