6 צפייה בגלריה
 בני משפחה של רחל אייזנשטדט
 בני משפחה של רחל אייזנשטדט
"זה מרגיש כמו סרט מתמשך". בנותיה של רחל שנרצחה עם תמונתה בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
דיון ההוכחות הראשון במשפטו של גיא שפירא בן ה-50 המואשם ברצח זוגתו רחל אייזנשטדט בביתם במעלה אדומים לפני כשנה התקיים היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים. שלוש מבנותיה של רחל מנישואים קודמים, אריאל, מירי ואופיר, העידו היום לראשונה נגד שפירא.
לפני תחילת הדיון באולמו של השופט ארנון דראל, אמרו בנותיה של רחל כי "כל האמת תצא לאור, ואנחנו מקוות שהרוצח המתועב יירקב בכלא ולא יראה עוד אור יום לעולם". יהודית, הבת הרביעית שלא העידה היום, הוסיפה כי "התחושות קשות, זה מרגיש כמו סרט מתמשך". אריאל הסכימה עם אחותה, ואמרה: "אין מילים. אנחנו צריכות לעמוד ולהסתכל בעיניים של הרוצח".
6 צפייה בגלריה
 גיא שפירא
 גיא שפירא
"לא ראינו ויכוחים או אלימות ביניהם, גיא הוא טיפוס שקט". שפירא מגיע לבית המשפט היום
(צילום: יואב דודקביץ')
(צילום: אלכס גמבורג)

אריאל הייתה הראשונה שעלתה לדוכן העדים, כשמולה ישב בפנים סתומות מי שמואשם ברצח אמה. "הם היו ביחד 17 שנה ובמהלך השנים הם עברו לחדרי שינה נפרדים, אבל החליטו להמשיך לגור ביחד עד שאחי הצעיר יגיע לגיל 18. עד לבוקר הרצח לא הבנתי שזה הולך לכיוון הזה", סיפרה אריאל על הקשר בין אמה לשפירא. היא הוסיפה בחקירה הנגדית על ידי הסנגורים של שפירא כי "לא ראינו ויכוחים או אירועי אלימות ביניהם, גיא הוא טיפוס שקט".
לפי האישום, בתקופה שקדמה ליום הרצח בני הזוג, שלהם כאמור ילד משותף אחד, רבו רבות ודיברו על אפשרות כי ייפרדו. אריאל סיפרה כי "באותו היום, הייתי בדרך לעבודה, ואופיר התקשרה אליי ואמרה שאמא אומרת שגיא מבקש להתקשר". לדבריה, בפעם הבאה שהיא דיברה עם אחותה לאחר שזו שלחה לה הודעה ובה נכתב רק "דחוף", האחות אמרה לה ש"גיא התקשר עכשיו ואמר שאמא מתה".
6 צפייה בגלריה
 בני משפחה של רחל אייזנשטדט
 בני משפחה של רחל אייזנשטדט
"גיא התקשר ואמר שאמא מתה". הבנות של רחל בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
אריאל המשיכה לתאר את השתלשלות האירועים באותו היום: "אספתי את הדברים שלי ונסעתי לכיוון מעלה אדומים. התקשרתי גם לגיא בדרך כדי לשאול מה קורה, ושמעתי את אחי הצעיר בוכה ברקע. הגעתי בלי אוויר לבית". גם האחות אופיר העידה היום כי "הנסיעה למעלה אדומים הייתה כמו נצח. היום אני סובלת מפוסט-טראומה". לדברי אריאל, היא ראתה מעט דם בחדר האמבטיה, שם לפי האישום שפירא גרר את גופתה של רחל לאחר שחנק אותה, הכניס אותה עירומה לתוכה וחתך עם סכין את הוורידים שלה כדי שמותה ייראה כהתאבדות.
"שאלתי איפה אמא, אז אמרו לי שהיא בחדר של אחי. אני פתחתי את הדלת ברוחב קטן ואני רואה אותה שוכבת שם מכוסה בשמיכה", תיארה אריאל. "לא הצלחתי להיכנס פיזית לחדר, הסתובבתי אחורה. פחדתי". היא סיפרה שהשוטרים אמרו באותו היום כי רק מנתיחה ניתן לדעת איך אמה מתה, אך שפירא התנגד לכך בהתחלה.
6 צפייה בגלריה
משפחתה של רחל אייזנשטדט בדיון בבית המשפט המחוזי ירושלים
משפחתה של רחל אייזנשטדט בדיון בבית המשפט המחוזי ירושלים
"הנסיעה למעלה אדומים הייתה כמו נצח". משפחתה של רחל בבית המשפט, בשנה שעברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי אריאל, היו דברים נוספים בהתנהלות של שפירא שעוררו את חשדה באותו היום. "כשאחי הצעיר התפרק, אבא שלו לא ניגש אליו בכלל. לא חיבוק ולא כלום. גיא עמד עם כוס אספרסו בזמן שהוציאו את הגופה של אמא שלי, של אשתו", סיפרה. "זה היה מוזר, אבל הוא בן אדם מוזר. רק אחר כך הבנו שמדובר בפסיכופט חולני".
היא סיפרה איך לאחר שלקחו את הגופה, "אחי הצעיר רצה להתקלח, וגיא אמר לו שהוא יתקלח באמבטיה. שאלנו אותו איך הוא יתקלח שם אם הגופה של אמא שלו הייתה שם, אז הוא ענה 'אז מה?'". לפי אריאל, גם אחרי הלוויה "גיא פתח בקבוק ואכל לחם עם בשר. היה לו תיאבון".
6 צפייה בגלריה
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
קברה של רחל במעלה אדומים
(צילום: אלישע בן קימון)
הבת מירי, ששפירא התקשר אליה כדי להודיע לה על המוות של רחל וביקש ממנה להודיע לשאר האחיות שלה, אמרה היום בדוכן העדים כי השיחה הזו "הפכה לי את החיים". בשלב הזה, מירי פנתה לשפירא בבית המשפט ואמרה לו "אחרי הרצח של אמא, זה המעשה הכי שפל שלך".
באישום נכתב כי ב-19 בספטמבר 2021 החליט שפירא לרצוח את אשתו. בבוקר אותו יום, כך על פי האישום, לאחר שחזר הביתה אחרי שלקח את בנם הקטן לבית הספר, התפתח בין השניים עימות נוסף - שבמהלכו חנק שפירא את אייזנשטדט, שנאבקה בו עד מתה. גם לאחר מותה, שפירא המשיך לחנוק אותה במשך כרבע שעה.
שפירא סופד לאשתו רחל בהלווייתה

לאחר שחתך לאשתו את הוורידים באמבטיה, שפירא מילא את האמבטיה, הטביע את ראשה בתוך המים ונעל את החדר. לאחר מכן עלה הנאשם במדרגות הדירה, נכנס לחדרו והתעסק בענייני עבודתו ואף קיים ישיבה בזום. לאחר כשעה וחצי שפירא רוקן את האמבטיה, התקשר למגן דוד אדום ודיווח כי מצא את אשתו ללא רוח חיים.
מכתב האישום עולה כי יומיים לאחר מכן, לאחר שספד לאשתו המנוחה בבית העלמין במעלה אדומים בנוכחות בני משפחתה, שפירא החליט לברוח מרשויות החוק ולא התייצב לחקירה שאליה הוזמן, ו"גמל בליבו לשים קץ לחייו". הוא נסע דרומה בכביש 6 עם רכבו במהירות מופרזת, ובאזור צומת בית קמה התנהל אחריו מרדף משטרתי, שבמהלכו הוא פרץ מחסומים של המשטרה ליד צומת לקיה. בשלב מסוים רכבו של שפירא נעצר, הוא יצא מהרכב, שלף אקדח שהחזיק ברישיון וירה בעצמו לעיני השוטרים שכרזו לו לעצור. ברכבו נמצא מכתב התאבדות.
6 צפייה בגלריה
רחל אייזנשטדט וגיא שפירא
רחל אייזנשטדט וגיא שפירא
"הם היו ביחד 17 שנה. עד לבוקר הרצח לא הבנתי שזה הולך לכיוון הזה". שפירא ואשתו רחל
שפירא אושפז במצב קשה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ונחקר כעבור כמה ימים לאחר שהתאושש, הודה במיוחס לו ואף שחזר את הרצח. בחקירתו טען שלא תכנן לרצוח את אשתו ותקף אותה במהלך ויכוח ובתגובה לכך שהיכתה אותו. הוא טען שאשתו הייתה "אישה קשה שרבה עם השכנים והיה לי קשה לחיות איתה", ובאחת החקירות אף אמר שחשש כי היא תיקח את כספו. לדבריו, הוא בדה את הראיות על מנת להרוויח כמה ימים כדי להתאבד.
עם זאת, התובעת בתיק עו"ד אילה גלברד-יעקב, אמרה היום בנאום הפתיחה שלה כי הגרסאות של שפירא השתנו במהלך השנה האחרונה, גם לאחר הודאתו ברצח. "גרסת הנאשם התפתחה והשתנתה, ואנחנו גילינו שהמניפולציה שלו בשיבוש הראיות נמשכת גם עכשיו", אמרה גלברד. "הנאשם פיתח נרטיב חדש, לפיו הוא אמנם גרם למוות אבל בנסיבות אחרות לחלוטין. הוא גם טוען שההודאות שהושגו בזמן שהיה בבית החולים היו שלא כדין".
עורכי הדין דוד הלוי ועידן גמלאלי, המייצגים את שפירא מטעם הסניגוריה הציבורית, מסרו: "מדובר באירוע טרגי שתוצאותיו קשות. לטעמינו, המעשה אירע באופן ספונטני ולא מתוכנן ובנסיבות של אחריות מופחתת בעקבות קינטור מתמשך, שחווה מרשנו מצד המנוחה לאורך שנות נישואיהן וכן במועד האירוע ובסמוך לכך".