קריאות ההסתה מהרמקולים של המואזין באל-אקצא

שלושה אוטובוסים של אגד נרגמו הבוקר (יום ראשון) באבנים ליד שער האריות בירושלים, באותו המקום שבו עבר אזרח ישראלי ניסיון לינץ' בחודש מאי האחרון. במקביל, גם הבוקר נרשמו עימותים בין עשרות מתפרעים למשטרה בשערי הר הבית, והסהר האדום מסר כי תשעה פלסטינים נפצעו. בין היתר, נורו זיקוקים לעבר השוטרים במתחם.
במהלך העימותים - המצומצמים לפי שעה לעומת שלשום - השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין במסגד וקראו למתפללים להגיע: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. תשעה בני אדם נעצרו.
כתבנו מדווח מהר הבית
(צילום: נויל האריס)

יידוי האבנים לעבר האוטובוסים ליד שער האריות

7 צפייה בגלריה
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
יידוי האבנים והאוטובוס אחרי
7 צפייה בגלריה
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
אוטובוס נוסף שהותקף
7 צפייה בגלריה
שני העצורים ביידוי אבנים לאוטובוס בשער האריות
שני העצורים ביידוי אבנים לאוטובוס בשער האריות
"המשטרה ממשיכה לפעול באזור". החשודים שנעצרו בעקבות יידוי האבנים
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
אבטחה בהר הבית
אבטחה בהר הבית
סופגים ירי זיקוקים ומגיבים באמצעים לפיזור הפגנות. שוטרים בהר הבית
האוטובוסים שנרגמו באבנים המשיכו בנסיעתם ועצרו בהמשך הדרך במקום מבטחים, ליד שער האשפות, כשחלונותיהם ושמשותיהם מנופצים וניכר שהאבנים חדרו את כלי הרכב. אדם שחלף במקום אמר כי "זו מלחמה, שברו את האוטובוסים". שבעה נוסעים נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים שערי צדק, בהם נערה בת 13.
הדיווח על יידוי האבנים לעבר האוטובוסים התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים בשעה 07:26. פרמדיק מד"א פנחס מאיר סיפר: "חברנו לפצועים בשער האשפות כשהם בהכרה וסובלים מחבלות ופציעות מיידוי האבנים, וחלקם גם משברי זכוכיות של חלונות האוטובוס. הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותם במצב יציב להמשך טיפול בבית החולים".
מהמשטרה נמסר כי "כתוצאה מיידויי האבנים, נגרם נזק למספר אוטובוסים ודווח על מספר נפגעים מנוסעי אוטובוס באורח קל המקבלים כעת טיפול רפואי. השוטרים ולוחמי מג"ב עצרו עד כה שני חשודים בחשד ליידויי האבנים, וכוחות משטרה ממשיכים לפעול באזור ומבצעים בשעה זו סריקות לאיתור חשודים נוספים. נמשיך לפעול בנחישות נגד מפרי סדר ופורעי חוק ולשמור על שלום הציבור ובטחונו".
ניסיון הלינץ' בחודש מאי, שהתרחש בבוקר היום שבו התחיל מבצע "שומר החומות", התחיל גם הוא ביידוי אבנים לעבר רכב - והנהג שישב בו סטה מהמסלול והתנגש במדרכה, שם היו חלק מהמתפרעים. "לאורך כל הרחוב חטפנו אבנים", סיפר אז הנהג בשיחה עם ynet. "זה ציר שאמור להיות מאובטח על ידי המשטרה. הציר כולו מלא צעירים ערבים בלי שום נוכחות משטרה. כשהתקרבנו לשער האריות נתקענו בלי יכולת לעקוף יותר. התחלתי לנסוע ברוורס הלוך חזור, תוך כדי שכל השמשות מתנפצות. אנחנו חוטפים אבנים וגז לתוך הרכב. נתקעתי בבטון, הרכב הושבת. המחבלים פתחו את הדלתות והמשיכו להכות אותנו. המשטרה הייתה מטרים ספורים מפה, שוטר אחד מכל השוטרים הגיע לחפות עליי. הוא רץ לבד והציל אותנו".
(צילום: אלי מנדלבאום, נויל האריס)

הר הבית, הבוקר
(צילום: silwanic)

7 צפייה בגלריה
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית לרגל חול המועד פסח
(צילום: אור נחמיה)
7 צפייה בגלריה
פלסטינים זרקו אבנים על נסלול שעוברים בו יהודים ליד הר הבית ירושלים
פלסטינים זרקו אבנים על נסלול שעוברים בו יהודים ליד הר הבית ירושלים
אבנים בדרך שבה עוברים יהודים להר הבית
בינתיים, ואחרי העימותים הקשים שלשום בהר הבית שהסתיימו ב-476 עצורים, גם הבוקר נרשמה מתיחות בתום התפילה, כשחלק מהנוכחים קראו למתפללים להישאר במתחם ולא לצאת - ככל הנראה מתוך רצון להוביל לעימות עם השוטרים. עשרות יהודים עלו הבוקר להר לרגל חול המועד פסח, ונתקלו בעיכוב של כחצי שעה אחרי שמתפרעים חסמו את המעברים. כחלק מהעימותים השתמשו השוטרים באמצעים לפיזור הפגנות, כשמנגד מתפרעים ירו לעברם זיקוקים.
מהמשטרה נמסר כי בטרם החלו הביקורים בהר הבית כמדי שבוע - בין היתר של יהודים המבקשים לעלות להר - החלו מאות צעירים, חלקם רעולי פנים, לאסוף ולאגור אבנים ברחבת ההר בניסיון להפר את הסדר ולחסום את צירי הביקור באמצעות אבנים, ברזלים ומחסומים מאולתרים. "כוחות משטרה פועלים במקום להרחקתם, זאת במטרה לאפשר את הביקורים במקום כסדרם. נציין כי לצד ביקורים אלו ימשיך להישמר חופש פולחן מלא לציבור המתפללים בהר הבית. משטרת ישראל תמשיך לפעול נגד פורעי חוק, מתפרעים ומפרי סדר לשמירת שלום הציבור וביטחונו", נמסר.
בכתבה זו שולבו סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילם, אנא צרו קשר במייל האדום
פורסם לראשונה: 08:14, 17.04.22