הלווייתו של קוסאי מעטאן
(צילום: רשת קודס)

המונים השתתפו היום (שבת) בהלווייתו של קוסאי מעטאן, שנורה למוות על-ידי מתנחל בעימותים בכפר בורקה שליד רמאללה. "חיכינו לו ליד חלון הבית שיחזור, כמו בכל בוקר", סיפרה אמו בבכי, אחרי שבקושי הצליחה לדבר. "אבל קיבלנו גופה".
נסיבות הירי שהובילו למותו של מעטאן, לפי החשד במהלך עימות בין פלסטינים למתנחלים שהגיעו לכפר ממאחז סמוך, עדיין נחקרות. דודתו אמרה כי "קוסאי היה בחור טוב, שכל יום יוצא לעבודה. בערב אמרו לי שהוא הלך להגן על אדמות הכפר, כי המתנחלים השתלטו עליהן. פתאום אמרו שהוא נפצע אנוש ומת בבית החולים. הוא אהוב ליבי, זה כל כך עצוב".
6 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
6 צפייה בגלריה
אימו של קוסאי ג'מאל מעטאן
אימו של קוסאי ג'מאל מעטאן
אמו של קוסאי מעטאן (שוכבת)
(צילום: רשת קודס)
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
(צילום: רשת קודס)
ראש מועצת הכפר, סאיל כנען, סיפר כי חסן מעטאן (בן 40) נפצע גם הוא ב"התקפה של המתנחלים על בתי האזרחים בעיירה". כנעאן טען כי "עשרות מתנחלים חמושים הסתערו על הכפר ממאחז סמוך, והתפרעו ותקפו בחסות צבא הכיבוש שהיה בסמוך אליהם".
במהלך מסע הלוויה שיצא מבית החולים הממשלתי ברמאללה נשאו המשתתפים את גופתו של מעטאן לבית משפחתו. הם גם קראו קריאות לנקום את מותו. גורמים במערכת הביטחון, נזכיר, אמרו הבוקר ל-ynet כי התקרית מסכנת את הביטחון באיו"ש ובצבא נערכים לתרחיש של פיגועי נקמה.
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלווייתו של מעטאן
(צילום:רויטרס /Mohamed Torokman)
מוקדם יותר היום נעצרו שני מתנחלים בעקבות התקרית - עובד לשעבר במפלגת עוצמה יהודית שכבר נעצר בעבר בעבירות ממניע לאומי והוגש נגדו כתב אישום, וחשוד נוסף שמאושפז במצב קשה בבית החולים שערי צדק בירושלים. המשטרה מסרה כי חמישה אחרים עוכבו בחשד ל"השתתפות בהפרות סדר" בתקרית שבה נורה למוות מעטאן.
בינתיים, עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון הצליח לשוחח בוואטסאפ עם חברו של אחד העצורים - תוך שהוא מזדהה כבן משפחה של הפצוע. "המשטרה פה בבית חולים, מה לעשות?", כתב לוינסון לחבר - שהשתמש בטלפון של העצור עצמו - ובתגובה קיבל מספר טלפון של עורך דין נתי רום. "להגיד להם שלא מדברים איתה מילה עד שלא מדברים עם נתי רום העורך דין", כתב החבר. "לא לדבר איתם כלום. נתי רום בדרך אליכם. תחכו לנתי רום ואם השוטרים לוקחים אותו תעדכן".
בשיחה, שהתנהלה כולה בשבת, הדגיש החבר שוב ושוב לא לדבר עם השוטרים - בעוד לוינסון היה בטוח שהוא משוחח עם העצור. בהמשך התעניין החבר בשלומו של הפצוע, והסביר כי "זה לא חילול שבת, וזה חשוב הכל". כשלוינסון כתב "קשה לי עם החילול שבת", השיב החבר: "אני בדרך, יצאתי משילה. זה לא חילול שבת מידע חשוב מאוד. איפה אתם? איזו מחלקה?".
6 צפייה בגלריה
נתי רום
נתי רום
"רק נתי רום או שתיקה". עו"ד נתי רום
רק בסיום השיחה הזדהה החבר, והדגיש: "זה לא משנה (מי מדבר). מעכשיו יש רק נתי רום או שתיקה". עורך דין נתי רום, נסביר, הוא מייסד ארגון "לב עולם" ל"חיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, עוטף עזה, הגליל, הגולן ומגורשי גוש קטיף על-ידי תמיכה בעסקיהם". על אף שהוא חובש כיפה, משיחת הוואטסאפ עולה שהגיע בשבת לסייע לעצורים. הוא מציג את עצמו כ"פעיל זכויות אדם, פעיל ומרצה בעולם על ציונות ועל החיים בהתיישבות ביהודה ושומרון".
בתוך כך, ובעקבות מעצרו של העובד לשעבר בעוצמה יהודית, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח אמר כי "אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להתייחס למפלגתו של המחבל איתמר בן גביר ארגון טרור, בשל ההיסטוריה האישית והמפלגתית של הסתה להרג פלסטינים". א-שייח האשים את העובד לשעבר בירי עצמו - טענה שאין לה כל אימות - והוסיף כי "זה צריך להיכלל ברשימת הטרור הבינלאומית".
מהתחקיר הראשוני של צה"ל עולה כי עדר צאן מלווה בכמה מתנחלים מעוז ציון יצא אמש מאחת החוות במאחז בלתי-חוקי, בקרבת הכפר בורקה הסמוך - וכשהגיעו למקום נתקלו בכ-80 פלסטינים שדרשו מהם לעזוב מיד, מאחר שמדובר בקרקע פלסטינית פרטית. המתנחלים רועי הצאן סירבו - ובשלב זה החל עימות מילולי ופיזי בין הצדדים - שהגיע לשיאו בירי במעטאן בן ה-19.
עם תחילתו של העימות, שכלל יידויי אבנים הדדיים, כ-30 מתנחלים נוספים ירדו מהמאחז לנקודה - והתעמתו עם הפלסטינים. במקום לא נכחו כוחות צבא או משטרה - ובשלב מסוים אחד היהודים שלף את נשקו וירה ישירות לעבר הפלסטיני שנהרג מהירי. המהומה פוזרה בתום דקות ארוכות, רק לאחר הגעת כוחות צה"ל.
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
ארונו של מעטאן
(צילום: רויטרס /Mohamed Torokman)
בעקבות האירוע, ובצל ההיערכות לפיגועי נקם, הודיע דובר צה"ל ש"הוחלט על הכרזת שטח צבאי סגור במרחב החיכוך והצבת כוחות הביטחון בהתאם להערכת המצב". הפלסטינים דיווחו היום כי צה"ל הקים מחסומים והגביר את נוכחותו הצבאית מדרום לג'נין, ברקע החשש מפעולות תגובה. לפי הדיווח, חיילים הקימו מחסום צבאי בכיכר עראבה ועוד אחד בין העיירות מסלייה וקבאטיה, ובאזור אל-ג'רבה שליד קבאטיה. לטענת הפלסטינים, צה"ל ערך בידוקים ברכבים שעברו באזור.
הפלסטינים, מצידם, אמרו שמלבד ההרוג נפצעו בני אדם נוספים, ושתי מכוניות הוצתו על-ידי המתנחלים. בינתיים, דוח של האו"ם שהתפרסם אתמול, עוד לפני התקרית בבורקה, חושף כי בחצי השנה הראשונה של 2023 נרשמו כ-600 אירועי אלימות "הקשורים למתנחלים" שגרמו לפגיעה בפלסטינים בגוף או לנזק ברכושם. מדובר בעלייה של 39% בתקריות שכאלה בממוצע חודשי - בהשוואה לשנה שעברה - ובמספר הגבוה ביותר של תקריות אלימות של מתנחלים מאז החל האו"ם לעקוב אחר הנעשה בשטחים ב-2006.
בין היתר נכתב בדוח כי קהילות רועים פלסטיניות "פגיעות במיוחד" מול פעילות ההתנחלויות. בשנים 2022 ו-2023, כך נכתב, סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) תיעדה "עקירה" של לפחות 399 פלסטינים, בהם 224 ילדים, משבע קהילות רועים שונות, באמצעות אלימות מתנחלים.
שלוש מהקהילות המצוינות בדוח ריקות לחלוטין כיום, בעוד שרק משפחות בודדות נותרו בארבע האחרות. סוכנות האו"ם טוענת כי לרוב הסיבה לעזיבה היא פעילות מתנחלים, לרבות אלימות והרחבת ההתנחלויות שגורמות לאובדן גישה לאדמות מרעה.