אחרי שחשף את השתייכותם הצבאית לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי של שישה עיתונאי רשת אל-ג'זירה בעזה, צה"ל מציג היום (חמישי) מסמכים נוספים שמצביעים על שיתוף הפעולה ההדוק בין ארגון הטרור לערוץ הקטארי - מאיסור על הערוץ לבקר את חמאס, דרך הסתרת מקרים של שיגורי רקטות כושלים ועד הקמת קו תקשורת מאובטח בין הצדדים.
אחד מהמסמכים הללו הוא מסמך מ-2022 שבו חמאס מתאר כיצד העביר לאל-ג'זירה הנחיות ברורות לסיקור אירוע שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי בג'באליה שבו נהרגו כמה פלסטינים. אחת ההנחיות הייתה לא להשתמש במילה "טבח" לתיאור האירוע, והנחיות נוספות היו להפחית את הצגת התמונות משם ולא לאפשר לחברי הפאנל להעביר ביקורת על חמאס. "אנו ממליצים לכם ליצור קשר עם הנהגת הג'יהאד על מנת להבין את הקווים המנחים של הארגון והבלטת מאמציו בייצור ופיתוח היכולות", נכתב מחמאס לרשת הקטארית.
מסמך אחר מאותה שנה חושף את ההנחיות שחמאס נתן לעיתונאי תאמר אלמסחאל בסיקור פעילות הג'יהאד האיסלאמי במבצע "עלות השחר". בתוכנית שהגיש בשם "רב הנסתר על הגלוי" הוא הונחה על ידי ארגון הטרור לתמוך ב"התנגדות" ברצועה, ולא לאפשר ביקורת על היכולות הרקטיות של הג'יהאד האיסלאמי, לאור המספר הגבוה של השיגורים הכושלים.
כמו כן, מסמך מ-2023 מראה כי חמאס החליט על הקמת "טלפון אל-ג'זירה" - קו מאובטח שיאפשר לארגון לתקשר עם הערוץ באופן מסווג ובמקרי חירום. "המסמכים מראים כיצד חמאס מכווין את הסיקור התקשורתי של אל-ג'זירה לטובת האינטרסים שלו, ומונע מהציבור ברצועה ובעולם לגלות את האמת על פשעיו נגד העזתים".
אתמול חשף צה"ל כאמור מידע מודיעיני ומסמכים שנמצאו ברצועת עזה, שמאשרים את השתייכותם הצבאית לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי של שישה עיתונאי רשת אל-ג'זירה בעזה: אנס אלשריף, עלאא סלאמה, חסאם שבאת, אשרף אלסראג', איסמאעיל אבו עמר וטלאל אלערוקי. המסמכים כוללים טבלאות כוח אדם, רשימות קורסים להכשרות טרור, ספרי טלפונים ומסמכי משכורות למחבלים "המוכיחים בצורה חד משמעית כי הם מתפקדים כפעילי טרור צבאיים של ארגוני הטרור ברצועת עזה".
עוד הוסיף דובר צה"ל כי "מסמכים אלה מהווים הוכחה להשתלבותם של מחבלי חמאס ברשת התקשורת הקטארית, אל-ג'זירה". לדבריו, "מרבית העיתונאים שצה"ל חושף בתור פעילים בזרוע הצבאית של חמאס מהווים את 'חוד החנית' של הפצת מסרי התעמולה של ארגון הטרור חמאס במסגרת עבודתם באל-ג'זירה ובעיקר בצפון רצועת עזה".
בתוך כך, ראש הממשלה ושר החוץ הקטארי מוחמד א-תאני נשאל היום על ההאשמות צה"ל באשר למעורבותם של עיתונאי אל-ג'זירה בטרור, ואמר כי "אל-ג'זירה חייבת לפעול אם יש אמת בהאשמות של ישראל נגד העיתונאים שלה". במסיבת עיתונאים שקיים אחרי פגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, הוא הוסיף כי "יש להתייחס להאשמות האלה בספקטיות".
"אנחנו גאים מאוד במוסד אל-ג'זירה ובסיקור המלחמות שלו", המשיך ראש הממשלה הקטארי. "אל-ג'זירה פועלת בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר הבינלאומיים לסיקור עיתונאי. אין הצדקה לתקיפת עיתונאים באזורי העימות והתירוצים לכך אינם מקובלים". בלינקן נשאל על כך גם כן, ואמר כי הוא לא יכול לאמת את הטענות הישראליות.
שידורי אל-ג'זירה, נזכיר, הוגדרו על ידי הממשלה כמהווים "פגיעה ממשית בביטחון המדינה", ולכן בחודש מאי האחרון נאסר על הרשת הקטארית לשדר בישראל. ארבעה חודשים לאחר שמשרדי הרשת בישראל נסגרו, לוחמי צה"ל אף נכנסו למשרדיה ברמאללה עם צו סגירה ל-45 ימים, והחרימו ציוד ומסמכים.