המחבל החשוד שהצית לפחות שני כלי רכב ליד בית הכנסת "בית יעקב" בלה גראנד-מוט שבדרום צרפת תועד עטוף בדגל פלסטין, עם כאפייה על ראשו - וחמוש באקדח, כשבידיו שני בקבוקים שייתכן שהכילו חומר דליק. כך לפי תמונה שפורסמה בעיתון הצרפתי "לה פריזיאן". האירוע נחקר כפיגוע טרור, ולזירה צפוי להגיע בהמשך ראש ממשלת צרפת, גבריאל אטל שמוצאו יהודי.
1 צפייה בגלריה
לה גרנד מוט צרפת זירה פיצוץ רכב ליד בית כנסת, המחבל בזירת פיצוץ הרכב בבית הכנסת בדרום צרפת
לה גרנד מוט צרפת זירה פיצוץ רכב ליד בית כנסת, המחבל בזירת פיצוץ הרכב בבית הכנסת בדרום צרפת
נמלט מהזירה עטוף בדגל פלסטין, כשמאחוריו להבות
(צילום: Pascal GUYOT / AFP)
באחד מכלי הרכב שהצית המחבל היה בלון גז, וכתוצאה מכך התפוצצו שתי המכוניות - ואש אחזה בדלתות המבנה. שוטר אחד נפצע ופונה לבית החולים, ולא נשקפת סכנה לחייו. לפי הדיווחים, המחבל פוצץ את כלי הרכב סמוך לשעה 09:00, ואז נמלט מהזירה ברגל.
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי "המחשבות עם המתפללים ועם כל יהודי ארצנו. אנו עושים הכול כדי למצוא את האחראי לפיגוע הטרור הזה ולהגן על מקומות הפולחן. המאבק באנטישמיות הוא מאבק עקבי של האומה כולה".
ראש הממשלה אטל צפוי כאמור להגיע למקום היום יחד עם שר הפנים. הוא כינה את התקרית "מעשה אנטישמי", ואמר כי "כוחות הביטחון מנהלים כעת מצוד אחר החשוד. לא נוותר אל מול אנטישמיות או אלימות, ולא נאפשר להם להפחיד אותנו".
זמן קצר לאחר התקרית כוחות גדולים הגיעו למקום, ופתחו במצוד אחר העבריין שטרם נתפס. ראש העיר, שנמצאת סמוך למונפלייה, אמר כי "אנחנו לא יודעים אם החשוד עזב את העיר או עדיין בקרבת מקום. הוא טען כי הערכתו היא שמדובר בפיגוע טרור שכוון נגד הקהילה היהודית המשמעותית שנמצאת באזור.
יונתן ארפי נשיא הקריף, ארגון המועצה של הארגונים היהודיים בצרפת, שוחח עם ynet בדרכו לזירה ואמר: "אני מלא בזעם. זה עוד אירוע אנטישמי ברשימת האירועים בצרפת מאז 7 באוקטובר, אולם הפעם יש עליית מדרגה כי הבוקר היה רצון להרוג יהודים, בהצתה של בית כנסת ומכוניות סמוכות בשעה שבה אמורים להגיע לשם מתפללים. זה לא רק מעשה שנועד לזרוע אימה אלא רצון לפגוע במתפללים". 
האם זה קשור למצב הפוליטי בצרפת? "זוהי תוצאה של האווירה המזיקה מאז ה-7 באוקטובר שבה ניתנה אפשרות לשנאת ישראל להתפשט וכן ליבוי של שנאת היהודים בצרפת. היום, שנאת ישראל היא מקבילה ישירה של האנטישמיות. ככל הידוע לנו האיש שביצע את פעולת הטרור היה עטוף בדגל פלסטין. זו עוד הוכחה ישירה לשנאת ישראל. התמיכה בפלסטין בצרפת משמשת תירוץ לאנטישמיות".
מה אתה חושב על תגובתם של ז׳אן-לוק מלנשון ואנשי השמאל הקיצוני, שהשתלחו בישראל במשך כל מערכת הבחירות בצרפת ועכשיו מגנים את הפיגוע? "הפיגוע היום מוכיח כי הצהרתו של מלנשון בעבר כי 'בצרפת נשארו רק שרידים של אנטישמיות' אינו נכון ולצערנו האנטישמיות מלאת חיים. ההקשר של האווירה המזיקה והדליקה ש'צרפת המורדת' נטעה בצרפת, כשהפכה את עזה לאחד הנושאים העיקריים במערכת הבחירות שלה, באופן קריקטורלי, מוגזם ושקרי הצליחה לא רק לתרום להקצנה בדעות ובדיבורים אלא גם במעשים".
אתה צופה גל הגירה חדש לישראל? "זו תשובה שכל אחד יענה עליה באופן אישי. האחריות שלי היא להמשיך את המאבק נגד האנטישמיות, כדי שאף אחד לא יצטרך לברוח מסיבה זו. זהו רגע של משבר שבו כל אחד מוצא את הפתרון המתאים לו. אין תשובה אחידה לשאלה הזאת". 
מה אתם מתכוונים לעשות שעדיין לא עשיתם, הרי אתם נלחמים באנטישמיות באופן אקטיבי מאוד וככל יכולתכם? "צריך שכל צרפתי יחשוב שזו גם הבעיה שלו. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות הוא לשכנע שהאנטישמיות היא בעיה המאיימת על כל הצרפתים. יהודי צרפת ימשיכו להלחם והם יסרבו להשלים עם המצב. יהיו גם רבים שיבחרו להיאבק כאן בצרפת".
עוד קודם לכן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב ברשת החברתית X כי "פיגוע הטרור הבוקר בבית הכנסת בצרפת הוא עוד מעשה מחריד של אנטישמיות, המשך צפוי וטרגי של מסע הטרור הפלסטיני נגד יהודים. יש קשר ישיר בין הטרור של חמאס, ההפגנות האנטישמיות נגד ישראל ברחובות העולם והפיגוע בצרפת. אני בטוח שהרשויות בצרפת יעשו הכל כדי למצות את הדין עם האחראים".