בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (IJC) התכנס הבוקר (שישי) לדיון שני בבקשת דרום אפריקה להוציא צווים נוספים נגד ישראל, ובכללם צו לעצירת הלחימה בעזה על-רקע פעולת צה"ל ברפיח. אחרי שהתובעת הציגה את טיעוניה אתמול, הציגה המשלחת הישראלית בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל-עד נועם את טיעוניה להגנה עצמית ברצועה. עם סיום דברי נציגת המשלחת הישראלית, נשמעה מהיציע קריאות אנטי-ישראליות ובכללן "שקרנים" ו-"Free Palestine". הדיון בהאג הועבר בשידור ישיר ב-ynet.
צעקות בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: UN WEB TV)

"המקרה הזה מציע עיוות של המציאות במאמציה של דרום אפריקה להביא את ישראל לבית הדין הזה על-ידי ניצול של האמנה הקדושה הזו", אמר הטוען הישראלי בתחילת דבריו. "דרום אפריקה מציגה תמונה שהפוכה לגמרי מהעובדות ומהנסיבות. האמת צריכה להיאמר, המילים צריכות לעמוד במשמעותן. לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם. חזרה על שקר לא הופכת לאמת".
ד"ר נועם הוסיף: "ישראל במלחמה שהיא לא רצתה ולא התחילה בה. ישראל תחת התקפה והיא צריכה להגן על עצמה ועל אזרחיה. הטבח החל ב-7 באוקטובר עם אלפי אזרחים שנטבחו בצורה ברוטאלית, נאנסו והוטלו בהם מומים. 250 גברים, נשים וילדים נחטפו לעזה. חמאס המשיך לתקוף את ישראל על-ידי שיגור רקטות למרכזי ערים, הם נשבעו לחזור על הזוועות של 7 באוקטובר שוב ושוב. מאז, יותר מ-10 אלף רקטות נורו מרצועת עזה לישראל תוך כוונה להרוג כמה שיותר ישראלים. נזק חסר תקדים בהיקפו נגרם לבתים של אזרחים, כ-60 אלף תושבי דרום הארץ עקורים מבתיהם".
6 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג
דיון בבית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג
ד"ר גיל-עד נועם בדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: רויטרס)
דברי ראש המשלחת הישראלית ד"ר גיל-עד נועם
(צילום: UN WEB TV)

בהמשך דבריו, התייחס הטוען הישראלי לנסיבות המבצע של צה"ל בעיר רפיח בדרום רצועת עזה. "דרום אפריקה שינתה את בקשתה לצו לעצירת לחימה בכל הרצועה - ולא רק ברפיח", אמר ד"ר נועם. "רפיח היא מרכז לפעילות טרור, זה מאחז חזק למחבלי חמאס עם מספר גדודים. בעיר יש רשת מנהרות תת-קרקעיות כולל מרכזי שליטה וציוד צבאי. כמעט 700 מנהרות זוהו רק ברפיח - מתוכן 50 מנהרות חוצות למצרים. חמאס משתמש במנהרות לצייד את עצמו בנשק ותחמושת. זה יכול לשמש להברחת בני ערובה או מחבלי חמאס - למצרים".
הוא הוסיף: "מאז תחילת המלחמה יותר מ-400 רקטות נורו מרפיח, כולל 120 רק בשבועיים האחרונים. 600 אתרי שיגור זוהו באזור רפיח, רבים מוסתרים בקרבת תשתיות אזרחיות. בני ערובה ישראלים מוחזקים ברפיח על-ידי שוביהם, הכוחות הישראליים הצליחו לחלץ שני חטופים מרפיח. דרום אפריקה מתארת את רפיח כמפלט האחרון לאזרחים בעזה, בזמן שאזרחים רבים ברחו לרפיח. העיר רפיח משמשת כמוצב צבאי חזק לחמאס שמציב איום משמעותי לישראל ואזרחיה.
"דרום אפריקה הזהירה שאם רפיח תיפול - כך גם עזה. שוב, המציאות בדיוק הפוכה. רק בהפלת חמאס ברפיח, הפלסטינים ישוחררו מידיהם של משטר רצחני והדרך לשלום ושגשוג תוכל סוף סוף להיסלל. כל מדינה במצב כזה מורכב הייתה עושה את אותו דבר. ישראל מחויבת לממש את הזכות להגן על עצמה בהתאם לחוק. לשלול מישראל את זכותה הבסיסית זאת תוצאה בלתי נתפסת שתאמר לאזרחי ישראל שהם לא זכאים להגנה ולומר למדינת ישראל שינהגו בה בדרך לא שוויונית".
6 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג
דיון בבית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג
צוות התביעה מדרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )
ד"ר נועם אמר עוד: "ישראל מודעת למספר הרב של אזרחים שמרוכזים ברפיח. היא גם מודעת למאמצי חמאס להשתמש באזרחים כמגן אנושי, לכן הגדודים שלהם שם, לכן חטופים שם. אנחנו לא רוצים להזיק לאזרחים האלה, כמו שחמאס רוצה. זאת הסיבה שישראל נוקטת צעדים כדי להכיל את המצב המורכב הזה. לכן לא היה מבצע רחב ברפיח אלא מבצעים מוגבלים שכוללים מאמצי פינוי ופעילות הומניטריות. האם ניתן לדמיין מצב שבו מדינה לא לוקחת צעד צבאי להגן על אזרחיה שהם תחת אש? האם אפשר לדמיין בית משפט שאומר למדינה שהחוק מונע ממנה להגן על עצמה מהתקפה?
"כשעמדתי כאן בינואר - בני ערובה היו בשבי 100 ימים. זה נראה לי אז בלתי נתפס. והיום, בני הערובה בשבי מעל שבעה חודשים. יותר מ-130 נשים, ילדים וגברים, כולל חולים וזקנים, מוחזקים בעזה 224 ימים בתנאים בלתי-אנושיים. בהם הרש גולדברג-פולין, בן 23 שנחטף בפסטיבל המוסיקה ברעים. ב-24 באפריל חמאס שחרר סרטון של הרש שבו הוא נראה עם יד כרותה שפוצצה על-ידי מחבלי חמאס. הוא חי וזקוק לטיפול רפואי. לא ברור כמה חטופים נרצחו בידי חמאס, בלתי נתפס שהורים רואים סרטון של הילדים שלהם מותקפים על-ידי קהל צמא דם בעזה. בית המשפט הזה קרא לשחרור מיידי של החטופים, אבל זה לא קרה. זאת זכותה וחובתה של ישראל להגן עליהם ועל כל הישראלים בגין הרשע הזה".
6 צפייה בגלריה
הרש גולדברג פולין
הרש גולדברג פולין
הרש גולדברג-פולין
הטוען הישראלי האשים את דרום אפריקה בשיתוף פעולה עם חמאס. לדברי ד"ר נועם, "חמאס, שאיתו ישראל נמצאת בעימות, הוא לא צד לדיון הזה. ישראל מעורבת בעימות צבאי עם ארגון טרור ג'יהאדיסטי שפוגע לא רק בישראל אלא גם בפלסטינים. על-ידי ניצול 'אמנת רצח העם', דרום אפריקה מבקשת שוב צווים שיחייבו רק את ישראל ולא את חמאס. התוצאה האבסורדית היא שימנעו מישראל את זכותה להגן על עצמה, וחמאס יהיה חופשי להמשיך לבצע את פשעיו הנוראיים.
"חובתי לומר שיש מלחמה טרגית, אבל אין רצח עם. השופט אהרן ברק (שנמנה עם הרכב השופטים של בית הדין הבינלאומי. א"א) הזהיר בדיוק מזה. הוא כתב 'בית הדין קיבל את הזמנת דרום אפריקה להיות המנהל של סכסוך מזוין ומנצל את האמנה'. זה תקדים מסוכן, במיוחד שאחד הצדדים אינו צד לאמנה. יש לדרום אפריקה מוטיבציה שקוראת מישראל לצאת מרפיח ועזה, היא עושה זאת כדי לשמור יתרון צבאי לפרטנר שלה - חמאס - שהיא לא רוצה לראות שיובס".
הטוען הישראלי הציג בפני שופטי בין הדין את הפעולות שננקטו לצורך סיוע הומניטרי לעזה, וציין בסיכום דבריו: "מדינה שמתכוונת לבצע רצח עם לא תבצע את המעשים שישראל עשתה ועושה כדי להקל על הפגיעה באזרחים. היא לא הייתה מעכבת את התמרון ובכך ויתרה על היתרונות המבצעיים. היא לא הייתה משקיעה כדי להגדיל את הסיוע. המלחמה גבתה מחיר כבד, אבל היא לא 'רצח עם'. ישראל הבהירה כי אם החטופים ישוחררו וחמאס יניח את נשקו - המלחמה תיגמר.
"דרום אפריקה מבקשת שבית הדין יורה על הפסקה המלחמה, בית הדין לא עשה זאת. בית הדין מודע לכך שאם יעשה זאת - 132 חטופים יוותרו במנהרות, וחמאס יוכל להמשיך לבצע את מתקפותיו על ישראל ועל אזרחיה. הוא יהפוך את האמנה לרצח עם לחרב ולא למגן, ויקפח את זכותה של ישראל להגן על עצמה".
6 צפייה בגלריה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
תמר קפלן תורג'מן, ממלאת מקום היועץ המשפטי של משרד החוץ, אמרה בדיון: "ישראל עדיין תחת התקפה. אנו סופרים עוד ועוד מתים ומטפלים בעוד אלפי פצועים. לא פחות מ-132 ילדים, נשים וגברים עדיין בני ערובה - בתנאים בלתי נתפסים על-ידי חמושים של חמאס בעזה. עשרות אלפי תושבים עקורים, רובם לא ראו את בתיהם יותר משבע חודשים. לרבים אין בתים לחזור. האפקט הקשה של הטבח ב-7 באוקטובר ממשיך להשפיע על האנשים שלנו וקהילות - אסור לשכוח אותם. גם הם זכאים להגנת החוק הבינלאומי".
"אני מבקשת לציין את הנשים שעדיין חטופות בעזה. עמית סוסנה, שהוחזקה בשבי 55 ימים, העידה שנוצלה מינית, נקשה למיטה וחויבה על-ידי שוביה באיומי נשק לבצע מעשים מיניים. חמאס מסרב לשחרר את הנשים ואת שאר בני הערובה. חמאס דחה שורת הצעות להפסקת אש וממשיך להעדיף מוות והרס כאסטרטגיה. דרום אפריקה השמיעה האשמות שקריות, ולא שמענו ממנה את המילה 'חמאס'. במקום זאת ישבנו ושמענו על האשמות ושפה של שנאה, מנותקת מהמציאות שהיה קשה להאמין שאנו בבית משפט".
בעוד דרום אפריקה שלחה לדיון סוללה של משפטנים, פרופסורים ומומחים, את ישראל ייצגו רק שני משפטנים. שר החוץ ישראל כץ אמר אחרי הדיון: "אני מברך את הצוות המשפטי שלנו שייצג אותנו בכבוד ובגאווה בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד מחזה הצביעות של דרום אפריקה. כפי שהנציגים שלנו אמרו לצוות המשפטי מדרום אפריקה שמשמשים כזרוע המשפטית של מרצחי ואנסי החמאס - לחזור על שקר אלף פעם לא יהפוך אותו לאמת. אין כוח שימנע מישראל את זכות ההגנה העצמית. נמשיך להילחם בזירה המשפטית, המדינית והצבאית - עד שכל 132 החטופים שלנו ישובו ליקיריהם".

דרום אפריקה: "רוצים לעצור את רצח העם שישראל מבצעת בעזה"

ווסי מדונסלה, שגריר דרום אפריקה בהולנד ונציג התביעה מטעם ארצו, האשים בדיון אתמול את ישראל ברצח עם בעזה. "אנו נאלצים לחזור לכאן בגלל השמדת העם הפלסטיני, עם יותר מ-35 אלף פלסטינים שנהרגו, והפיכת עזה לעיי חורבות", אמר מדונסלה. "דרום אפריקה רוצה לעצור את רצח העם שישראל מבצעת בעזה. ישראל מסלימה את ההתקפות על פלסטינים בעזה ובכך מפרה את הצווים של בית המשפט הזה ואת החלטות מועצת הביטחון. הקהילה הבילאומית לא נוקטת מספיק צעדים כדי להבטיח את יישום הדין הבינלאומי. החסינות שהעניקו לישראל גרמו לרצח העם הזה, שגרם להלם מוחלט של הקהילה הבינלאומית"
עוד אמר נציג דרום אפריקה: "רצח העם הזה מתרחש בהקשר של הנכבה המתמשכת שמציינים לה 76 שנה. ישראל מגרשת פלסטינים ומציבה במקומם מתנחלים, ומנהלת משטר אפרטהייד וכיבוש. ללא ספק התמונות שפלסטינים נאלצים שוב לנוס על חייהם - הן חזרה של הנכבה וההמשכיות שלה. דרום אפריקה לא יכלה להאמין שעזה כמעט כולה נמחקה מהמפה. כל משפחה, כל שכונה, כל כיתת בית ספר - תיהרג, תיעקר, תרעב. דרום אפריקה קיוותה שזה ייפסק אחרי שהופענו כאן כדי לעצור את התהליך הג'נוסיידי הזה - ובמקום זאת רצח העם של ישראל נמשך והגיע לשלב חדש ונוראי".
6 צפייה בגלריה
משלחות דרום אפריקה וישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק
משלחות דרום אפריקה וישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: REUTERS/Yves Herman)
פרופ' ואן לו, נציג נוסף של התובעת, אמר בדיון אתמול: "אנחנו פה כי העם הפלסטיני מתמודד עם רצח עם והצווים הקודמים שלכם לא הגנו עליהם. מעשי ישראל מכוונים נגד העם הפלסטיני בעזה ובגדה המערבית. בקשת דרום אפריקה מתמקדת ברפיח בגלל הסכנה המיידית למוות וסבל בהיקף נרחב - כתוצאה מהתקפת ישראל. בגלל שהבקשה נעשתה, זה נעשה ברור שמעשי ישראל ברפיח הם חלק מהמטרה הסופית שבה עזה מושמדת כאזור שראוי ליישוב אנושי. זה הצעד האחרון בהרס עזה והעם הפלסטיני. רפיח הביאה את דרום אפריקה לבית הדין, אבל זה כל העם הפלסטיני שזקוק להגנה מרצח עם - ובית הדין יכול לסייע".
הוא הוסיף: "ישראל תחזור על טענתה להגנה עצמית אבל היא לא עונה על שלוש נקודות - 1 - זכות הגנה עצמית לא נותנת רישיון להשתמש באלימות בלתי מוגבלת. זכות כזאת לא מאפשרת אלימות חסרת הבחנה ורעב קולקטיבי נגד עם שלם. 2 - שום דבר לא יכול להצדיק רצח עם. האיסור על רצח עם הוא מוחלט ומדובר בהפרה של המשפט הבינלאומי. 3 - בית המשפט פסק ב-2004 שאין זכות להגנה עצמית על ידי מדינה כובשת נגד השטח שהיא כובשת. הצהרת ישראל למחוק את עזה מהמפה עומדת לפני מימוש".
פרופ' מייק דופלסי, נציג נוסף מטעם דרום אפריקה, אמר בדיון אתמול כי "אין מקום בעזה שהוא בטוח ואין אדם בעזה שהוא בטוח. ישראל דרשה מהתושבים שם לעזוב דרומה לרפיח, ובמשך חודשים ישראל הבהירה שהם לא באמת בטוחים. הקהילה הבינלאומית הבחינה שישראל מתכוננת למבצע ברפיח ומבטיחה 'לפרק' את רפיח". דופלסי אף ציטט את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר באירוע מימונה באופקים לפני כשבועיים כי "אין חצי עבודה. רפיח, דיר אל-בלח, נוסייראת - השמדה מוחלטת. 'תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים' - אין מקום מתחת לשמיים".
לדבריו, "התקפה על בתי החולים ברפיח, כפי שתקפה בתי חולים אחרים בעזה, תשים קץ למערכת הבריאות של עזה. ישראל עוצרת את הסיוע ההומניטרי במכוון. ישראל נדרשה לנקוט בכל הצעדים תוך שיתוף פעולה מלא עם האו"ם כדי לענות על כל הצרכים ההומניטריים, כולל הגדלת הסיוע ההומניטרי והשארת מעברים פתוחים. ישראל צוותה גם להבטיח שהצבא לא מונע בכל פעולה הכנסת סיוע הומניטרי דחוף. למה הצו הזה כל כך קריטי? כי שני מעברי הגבול שישראל סגרה הם המעבר המרכזי לכניסת סיוע ויציאה וכניסה של עובדי סיוע ורפואה. המצור על המעברים האלה ניתק את עזה מהעולם החיצוני וטרפד הכנסת סיוע לעזה. אם רפיח תיפול - כך גם כל עזה".
משלחות דרום אפריקה וישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק
(צילום: UN WEB TV )

בסיום הדיון אתמול, ציינה המשלחת מדרום אפריקה: "על ישראל להפסיק באופן מיידי את פעילותה הצבאית ברצועה ולסגת ללא תנאי מכל שטחה". בנוסף, היא דרשה "לנקוט את כל האמצעים כדי להבטיח את הכניסה לעזה של הגורמים המעורבים בסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה, לאפשר לגורמי חקירה ועיתונאים לתעד את התנאים ברצועה ולהגיש תוך שבוע דוח גלוי לבית המשפט על כל האמצעים שננקטים".
בישראל התלבטו האם להציג את הטיעונים בכתב בלבד, אך לבסוף הוחלט שהמשלחת תציג את טיעוניה בעל פה. לפי הערכות בישראל, בית הדין יקבל את ההחלטה אם להיענות לבקשת דרום אפריקה תוך כמה ימים, עקב דחיפותה של הבקשה. מדובר בבקשה החמישית של דרום אפריקה לצווים נוספים, כשבישראל מעריכים כי יש סיכוי שבית הדין ייענה לבקשתה הפעם ויוציא צו לעצירת לחימה - כשהדעה הרווחת היא שישראל לא תציית לצו זה.
בפברואר דחה בית הדין בהאג את בקשת דרום אפריקה להטיל סעדים זמניים נוספים נגד ישראל שימנעו פעולה ברפיח. בית הדין ציין אז כי "המצב החמור מחייב יישום מיידי ואפקטיבי של הסעדים הזמניים שכבר ניתנו. הוא אינו מצריך סעדים זמניים נוספים". עוד הוסיף בית הדין בהאג כי "על ישראל לקיים באופן מלא את התחייבויותיה בהתאם לאמנת רצח העם, ולהבטיח את שלומם וביטחונם של הפלסטינים ברצועת עזה".
חודש לפני כן פרסם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שישה צווים שהוטלו על ישראל, הקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים. לפני כן קבע בית הדין כי בסמכותו לדון בסוגיה האם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה.
פורסם לראשונה: 11:00, 17.05.24