אמש (שני), אחרי שעדכן שר הפנים משה ארבל כי הבחירות המוניציפליות ייערכו ב-30 בינואר פרט ליישובים שפונו, נשמעו קולות המתנגדים לכך, שכן במקרים רבים מועמדים לרשויות ולמועצות המקומיות מגויסים למילואים.
1 צפייה בגלריה
משה ארבל יניב עשור
משה ארבל יניב עשור
משה ארבל ויניב עשור
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
הבוקר פנה ארבל לראש אכ"א בצה"ל, אלוף יניב עשור, כדי שישחרר את המועמדים המגויסים משירות פעיל. "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות חוקתית ראשונה במעלה שקיימת גם בימי חירום", כתב ארבל לאלוף עשור. "כפי שזוהי חובת המדינה להבטיח לחיילים זכות שווה להצביע בבחירות, כך זוהי גם חובתה להבטיח שזכותם של חיילי מילואים להיבחר לא תיפגע. בהתאם לכך, נוסחו פקודות הצבא כך שיובטח שמועמד בבחירות מקומיות, בדומה למועמד בבחירות לכנסת, לא יזומן לשירות מילואים פעיל ואם זומן - ישוחרר.
"הנסיבות הנוכחיות של הבחירות המקומיות הקרובות הן יוצאות דופן, זאת הן בשל נסיבות דחיית הבחירות והן בשל קיצור המועדים, הנותן פרק זמן קצר ביותר למועמדים לנהל קמפיין ולשכנע את ציבור הבוחרים. בנסיבות חריגות אלו, אני מבקש שיינתן לכלל המועמדים המשרתים בשירות מילואים פעיל, לרבות אלו שנקראו לשירות מילואים בצו 8, להשתחרר משירות זה על מנת להבטיח שיוכלו לממש באופן שוויוני את זכותם להיבחר".
אם ראש אכ"א ייענה בחיוב לבקשה וישחרר את המועמדים, צפויה להשתחרר כמות לא מבוטלת של משרתי מילואים, שכן מדובר לא רק במועמדים לראשות העיר, אלא גם לסיעות המתמודדות למועצות. בנוסף, האתגר הבא יהיה לגרום לכך שזכותם הדמוקרטית של הבוחרים לא תיפגע, שכן רבים מהם מגויסים, חלקם נלחמים בתוך רצועת עזה, אחרים בצפון ובאיו"ש וספק אם ניתן יהיה להכניס קלפיות לכלל המקומות.