אגף בחינות הבגרות במשרד החינוך קורא הבוקר (חמישי) למנהלים ולמורים לדווח את ציוני המגן השנתיים במתמטיקה ובאנגלית, כדי שגם התלמידים שמוריהם לא דיווחו עליהם עד כה - כחלק מהעיצומים - יוכלו לקבל את ציוני בחינות הבגרות, ולהחליט אם לגשת למועדי ב'. בעקבות זאת, מיהר יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז לשגר איגרת למורים - וקרא להם לא לשלוח את הציונים.
2 צפייה בגלריה
המחלוקת נמשכת - התלמידים נפגעים. קיש וארז
המחלוקת נמשכת - התלמידים נפגעים. קיש וארז
המחלוקת נמשכת - התלמידים נפגעים. קיש וארז
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
ברקע הביקורת הקשה והלחץ הציבורי על כך שמשרד החינוך מסר ציוני בגרות רק לחמישים אחוזים מהתלמידים שמוריהם הפרו את עיצומי המורים, בעוד שתלמידים שמוריהם לא מסרו ציונים בשל העיצומים לא קיבלו ציוני בגרות, הודיע אגף הבחינות למנהלים על מתן אפשרות נוספת לדווח את הציונים. ברקע ישנו גם מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ ששלחה תלמידה בכיתה י"א למשרד החינוך בעקבות אי-מסירת חלק מהציונים.
"בעקבות פניות של בתי ספר רבים, ועל מנת לאפשר לתלמידים לקבל החלטה מושכלת אם לגשת למועד ב', מערכות הדיווח ייפתחו החל מהיום - יום רביעי, ועד יום שישי ב-12 ביולי בשעה 12:00 - לטובת בתי הספר אשר מעוניינים לדווח את הציונים השנתיים החסרים. נציין כי כבכל מועד, תלמידים שייגשו למועד ב' - הציון הגבוה מבין ההיבחנויות הוא הציון שייקבע", נכתב בהודעת אגף בחינות הבגרות למנהלי בתי הספר.
2 צפייה בגלריה
 נגה פלג זבולון
 נגה פלג זבולון
שלחה מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ. נגה פלג זבולון
(צילום: הלה פלג)
רן ארז בוועדה לענייני ביקורת המדינה באפריל
(צילום: ערוץ כנסת)

כאמור, בעקבות הלחץ הציבורי ופניית משרד החינוך למנהלים ולמורים להגיש ציונים למרות העיצומים , קרא ארז למורים שלא לשלוח את הציונים.
ארז כתב כי "יש לשמור על העיצומים שלפיהם אין להקליד ואין להעביר ציונים למשרד החינוך בשום אופן. פרסומי משרד החינוך מצביעים על כך שאחוז גדול יחסית של בתי ספר מסרו ציונים. פרסומים אלה אינם נכונים ומטרתם ליצור אנדרלמוסיה במערכת החינוך ותחושה של חוסר שוויון בין התלמידים, כאשר אין להתגאות בכך שיש מנהלים אשר שוברים את המאבק ומעבירים ציונים למרות שהם מצפים ליהנות מפירות המאבק".
עיצומי המורים הגיעו על רקע מחלוקת בין ארגון המורים למשרד האוצר על הסכם השכר, כשסלע המחלוקת המרכזי מתייחס להתנגדות הארגון לחוזים אישיים בקרב שישה עד עשרה אחוזים מהמורים. אך לבסוף, העיצומים פוגעים קשות בתלמידים שלמדו והשקיעו, אך נתונים לסחבת בחמש השנים האחרונות כתוצאה ממשברים מתמשכים שאינם קשורים אליהם - ומשלמים מחיר כבד.