גורמים בארה"ב דיווחו הערב (יום ג') כי המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דסנטיס, יכריז מחר על ריצה בבחירות לנשיאות שיהיו בשנה הבאה. רשת "פוקס ניוז" דיווחה כי דסנטיס יכריז על ההתמודדות בטוויטר, בדיון שינחה בעלי הרשת החברתית, המיליארד אילון מאסק. שיחת הוועידה ב"טוויטר ספייס" תחל ב-18:00 שעון החוף המזרחי (01:00 שעון ישראל, בלילה שבין רביעי לחמישי).
מאסק ואנשיו של דסנטיס אישרו כי המושל הרפובליקני יצהיר על ריצה בבחירות 2024 בשיחה שבה ישתתף בטוויטר. במקביל יגיש דסנטיס את המסמכים הדרושים לוועדת הבחירות הפדרלית.
2 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
הנשיא לשעבר טראמפ ומושל פלורידה, שמסתמן כיריבו העיקרי בפריימריז
(צילום: רויטרס)
דסנטיס בן ה-44 נבחר למושל פלורידה ב-2018, ובנובמבר אשתקד זכה בכהונה שנייה – בניצחון סוחף שחיזק מאוד את מעמדו במפלגה הרפובליקנית. עוד לפני כן נחשב לכוכב עולה במפלגה, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. בין היתר הוא פועל להגבלת זכויות להט"ב בפלורידה, ואף יצא למאבק פומבי מול תאגיד וולט דיסני.
הצטרפותו של דסנטיס למרוץ צפויה כבר חודשים ארוכים, מאז אותו ניצחון סוחף לכהונה שנייה כמושל. מאז הוא מנסה לקדם תדמית של מי שמסוגל להוביל את הרפובליקנים לניצחונות ברמה הארצית, אל מול טראמפ שלדברי דסנטיס המפלגה פיתחה תחת הנהגתו "תרבות של הפסדים". הוא מרמז בכך לאובדן השליטה הרפובליקנית בבית הנבחרים ב-2018, אובדן השליטה בבית הלבן ובסנאט ב-2020, והרוב הדחוק והמאכזב שהרפובליקנים השיגו בבחירות אשתקד בבית הנבחרים.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
טראמפ הזהיר את דסנטיס: "אם תרוץ מולי - לעולם לא תיבחר"
(צילום: gettyimages)
מחר יהפוך דסנטיס רשמית ליריבו הגדול של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים. לפי שעה היתרון של טראמפ על דסנטיס בסקרים גדול ועומד על עשרות אחוזים. לפי ממוצע סקרי הפריימריז של Real Clear Politics הנשיא לשעבר נהנה מיתרון של 36% על פני דסנטיס, עם 56% תמיכה מול 20% בלבד לדסנטיס. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-6% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ וזוכה לכ-4%.

משפט טראמפ ייפתח בעיצומו של המרוץ הרפובליקני

בחודש שעבר קרא טראמפ לדסנטיס שלא להתמודד מולו בפריימריז, וטען כי התמודדות של המושל תפלג את הרפובליקנים ותפגע בקריירה הפוליטית שלו. "רון דסנטיס הוא גבר צעיר שבסקרים מולי, בלשון המעטה, לא הולך לו", כתב טראמפ ברשת החברתית Truth Social. "אני מאמין שאם הוא יחליט לרוץ לנשיאות, זה רק יפגע במפלגה הרפובליקנית ובמידה מסוימת יפלג אותה", הוסיף הנשיא לשעבר. טראמפ הזהיר את דסנטיס, ואמר כי אם יתמודד מולו הוא יפסיד את הקולות של MAGA (כינוי לתומכיו האדוקים של הנשיא לשעבר), "ולעולם לא יתמודד שוב בהצלחה לתפקיד".
טראמפ בחר לתקוף את דסנטיס בחודש שעבר, למרות שמושל פלורידה התייצב לצדו אחרי ההודעה על הגשת כתב האישום נגדו ואמר שכתב האישום נועד "לקדם אג'נדה פוליטית". בתוך כך, הערב פורסם כי משפט טראמפ יחל ב-25 במרץ 2024 - בעיצומם של הפריימריז הרפובליקניים.
טראמפ, נזכיר, עומד לדין בפרשה שעוסקת בתשלום שהועבר לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס ולדוגמנית פלייבוי קרן מקדוגל שבועות ספורים לפני בחירות 2016. הן קיבלו את ה כסף כדי לא לספר על היחסים האינטימיים עמו - וכך לא לגרום לו נזק בקמפיין. מי שהעביר להן את הכסף היה מייקל כהן, עורך דינו לשעבר, שהודה כי הכסף שולם כדי להשפיע על הבחירות ולמנוע מטראמפ מבוכה.