שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח היום (ראשון) ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה, על רקע תנאי עסקת החטופים המתגבשת, ואמר בריאיון לעמית סגל בכנס ירושלים כי "העסקה הקודמת הייתה במפתח סביר של 10 חטופים על כל יום הפוגה - ההיגיון מחייב שהעסקה הקרובה תהיה בתנאים יותר טובים".
לדבריו, "כתשנו עוד יותר את חמאס, וסינוואר אמור לשבת במחילה שלו חי בתודעת שבירה וכניעה ולתת לנו את החטופים שלנו. אני חושב שאנחנו יכולים וצריכים להיות במקום של כניעה מוחלטת של חמאס עם דגל לבן ו'קחו את החטופים, תעשו טובה, רק תנו לי להציל משהו ממה שנשאר בעזה'. המצב שבו אחרי ארבעה חודשי לחימה אנו אלה שצריכים לשלם יותר הוא בלתי מתקבל על הדעת. זה אומר שמשהו כאן לא עובד, ומה שלא עובד הוא לא במלחמה - למרות שגם בזה יש דברים שצריך לנהל יותר טוב, כמו הסיוע ההומניטרי".
הריאיון של סמוטריץ'
(צילום: גרובייס)

1 צפייה בגלריה
(צילום: REUTERS/Dylan Martinez, אלכס קולומויסקי)
לאחר מכן, ולמרות החשש לחיי החטופים שנותרו בשבי ולמצבם, סמוטריץ' תהה מדוע בישראל משדרים לחץ: "יש מחירים כואבים, כולל הבוקר, אבל הלוחמים שלנו בסך הכול ישנים טוב ואוכלים טוב. הכלכלה שלנו חוזרת ברוך השם לתפקד, מתאוששת. בחמאס, מיליון וחצי אנשים חיים בתנאי פליטות בחורף, בגשם, באוהלים. הלחץ שם הולך וגובר ואיכשהו אנחנו אלה שלחוצים והם יושבים ורגועים".
"אנחנו מנהלים את זה הכי הזוי שאפשר", תקף. "זה א' וב' של מו"מ שכשאתה להוט, אתה תשלם יותר. עשינו את זה פעם אחת עם עסקת שליט ואנחנו אוכלים את פירות הבאושים עד היום. אנחנו מאוד רוצים להחזיר את החטופים, אבל הדרך הזו היא המשך העמקת הלחץ הצבאי".
סמוטריץ' טען כי הוא "שלם עם ההחלטה" להצביע בעד אישור העסקה הראשונה. "העסקה הייתה רע הכרחי ואני שמח שעשינו אותה. הנה, הוכח - חזרנו להילחם", הסביר, ואמר עוד כי "אני מתנגד לעסקה שבה המפתחות גדולים יותר וההפוגה גדולה יותר, זה יוצר מצב הזוי כאילו אנחנו מתחננים ולחוצים, וחמאס יושב על הגדר. המציאות היא הפוכה חלוטין".
השר סמוטריץ', שספג ביקורת על אמירותיו כי השבת החטופים היא "לא הדבר החשוב ביותר", טען כי "אמרתי את הדבר הטריוויאלי והמתבקש ביותר. אמרתי את מה שרוב העם חושב".
כשנשאל אם יעזוב את הממשלה במקרה של עסקה שלא יתמוך בה, השיב - תוך התייחסות גם לשר איתמר בן גביר, שמאיים לפרק את הקואליציה: "אני לא מאמין בשיטה הזו, אני מאמין בלשבת בשותפות. כשאתה רוצה לירות תירה, אל תדבר. כרגע הדבר הנכון לעשות הוא להשפיע, ואני חושב שאני משפיע".
"יש סדר עדיפויות", קבע סמוטריץ'. "קודם כל הניצחון, שזה עתידה של מדינת ישראל ומקומה במרחב, עם ההרתעה שלה מול איראן, חיזבאללה, החות'ים והמיליציות. ניצחון זה אומר שאין חמאס ואין איום שנשקף מעזה, ותושבי הדרום יכולים לחזור הביתה בבטחה. זה הדבר הראשון, והמטרה השנייה היא החזרת החטופים. כל ניסיון לייצר סתירה בין שתי המטרות נועד לעצור את המלחמה. זה לא שיש עסקה על הפרק שבה סינוואר אומר 'קחו את כל החטופים', הרי הוא רוצה אותם לא כדי לשחרר אסירים ואפילו לא כדי לשרוד בשלטון - אלא כדי לפרק את החברה הישראלית".
הוא הודה כי "היה כאן מחדל", אך המשיך ואמר כי הדרך הנכונה ביותר לשחרר את החטופים היא דרך הלחץ הצבאי. "הדרך הרעה ביותר לעשות את זה לספר כמה אתה לחוץ וכמה אתה מוכן לשלם מחיר", הסביר. "זה מעלה את סינוואר על עצים שאף אחד מאיתנו לא מסוגל לשלם אותם, ופוגע הכי הרבה בסיכוי להביא חטופים".
בני גנץ בסיור בצפון

בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לרשת CBS האמריקנית, ואמר בהתייחסות למגעים מול חמאס כי אף ש"כולנו עובדים על עסקת חטופים", הוא לא יכול לקבוע כעת שהיא תושג. הוא הוסיף שעל חמאס "לרדת" בדרישותיו ולהגיע למה שכינה "מצב סביר". במקביל, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אמר כי "אנו מקווים שבימים הקרובים נגיע להסכם יציב וסופי".
נתניהו התייחס גם למבצע המתוכנן ברפיח, ואמר כי היום יכנס דיון לאישור התוכניות המבצעיות שלו. הוא טען כי כשהמבצע יתחיל, "אנחנו נהיה במרחק של שבועות מניצחון מוחלט". עם זאת, ראש הממשלה הודה שעסקה מול חמאס עשויה להביא לדחיית המבצע: "אם תהיה לנו עסקה, הוא יידחה במידה מסוימת, אבל זה ייקרה. אם לא תהיה לנו עסקה, נעשה את זה בכל מקרה".
גם השר בני גנץ התייחס למגעים, ואמר במהלך סיור בצפון כי "אנחנו מקדמים בימים אלו מאמץ כדי להביא מתווה להשבת חטופינו וממשיכים להילחם. הדרך עוד ארוכה. אני מבקש להגיד לציבור הישראלי – אנחנו לא עוצרים עד שמחזירים. לא עוצרים את הלחימה עד שמחזירים את חטופינו, ולא עוצרים את המערכה עד שמחזירים את התושבים לבתיהם בביטחון, ומסירים את האיום של חמאס מאזרחי ישראל".