המטה לביטחון לאומי פרסם בצהריים (רביעי) אזהרה חמורה לישראלים השוהים בסרי לנקה - וקרא להם לצאת במיידי מאזור ארוגם ביי ואזורי החופים בדרום ומערב האי, לנוכח "מידע עדכני אודות איום טרור המתמקד באזורי תיירות ובחופים".
בימים האחרונים נחשף בפני המל"ל מידע מודיעיני על כוונות לביצוע פיגוע נגד ישראלים בדגש על ארגום ביי בסרי לנקה. לפי גורמים, מדובר על "התרעה חמה על חוליית טרור שיצאה לדרך ומסתובבת בשטח", בדומה להתרעה על כוונה איראנית לבצע פיגוע בטורקיה בקיץ 2022.
2 צפייה בגלריה
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
(צילום: shutterstock)
גורם ביטחוני בכיר מוסיף כי "יכול להיות שיש יותר מחוליה אחת. אנחנו מדברים על גורמים בשטח ופעילות שיכולה להיות מיידית, ולכן החמרנו את רמת האיום ברמה הכי קיצונית שאפשר בחופים ובמוקדי התיירות. כרגע יש פעילות מודיעינית ופעילות סיכולית, המקומיים עושים מאמצים ויש שיתוף פעולה של כולם. כל עוד השטח לא נרגע וסוכלו כל האלמנטים מדובר בעסק חם".
מי שמנהל את האירוע הוא המוסד, שם מצביעים על "הרחבה עצומה ברף האיומים וכוונות הפיגועים בישראלים ברחבי העולם" מאז פרוץ המלחמה באוקטובר אשתקד - דבר שמחייב פריסה מאוד רחבה של המוסד כמעט בכל מקום בגלובוס.
משטרת סרי לנקה הודיעה שיש חשש לפגיעה בישראלים שנמצאים באזור, הציבה מחסומים ועורכת בדיקות לכלי רכב. גם שגרירות ארה"ב בסרי לנקה פרסמה אזהרת מסע שבה נכתב כי קיבלה מידע מהימן המתריע על תקיפה שמטרתה מוקדי תיירות פופולריים באזור ארוגם ביי.
בהתאם, ישראלים בסרי לנקה דיווחו על נוכחות משטרתית מאוד גדולה ליד מסעדות וריכוזים של ישראלים, בפרט בבית חב"ד בארוגם ביי - סביבו סגרה המשטרה רחובות שלמים.
במערכת הביטחון מעריכים שיש מאות רבות של ישראלים באי. "אנחנו לא קוראים לרכבת אווירית מיידית", הוסיף הגורם הבכיר. "מה שאנו מנסים זה לצמצם את פוטנציאל האיום למי שבחופים - לצאת משם ולהגיע לקולומבו או לערים אחרות בהתאם לזמינות, ובכל מקרה לא לשהות בחופים. מי שיכול בנחת להזמין טיסה ולסיים החופשה מוזמן לעשות את זה, אבל אין כרגע רכבת אווירית".
במל"ל קראו לישראלים לצאת מאזור ארוגם בי (Arugam bay) וחופים בדרום ומערב המדינה, כולל בערים Ahangama, Galle, Hikkaduwa, Weligama - לצאת מהם מייד - והחמירו את רמת האיום לרמה 4. "לאלו היוצאים מאזורים אלו מוצע לצאת מהמדינה או לכל הפחות לבירה קולמבו, שבה ישנה נוכחות גבוהה של גורמי ביטחון מקומיים", נכתב.
בשאר סרי לנקה רמת האיום הוחמרה לרמה 3: "מומלץ לישראלים המתכננים להגיע למדינה, לדחות את נסיעתם אלא אם מדובר בנסיעה חיונית".
כמו כן, המל"ל ביקש מישראלים השוהים בסרי לנקה לנקוט באמצעי זהירות: להימנע מהחצנת סממני זהות ישראלים במרחב הציבורי ובכלל זאת הימנעות מתנועה עם חולצות בעברית או סממנים המסגירים מוצא ודת, להימנע מהתכנסויות של ישראלים במרחב הציבורי באתרים שבהם אין אבטחה, ובכל מקרה בו קיים חשד לאירוע חריג - לפנות לגורמי הביטחון המקומיים.