הקרב על העברת כספים מירושלים לרמאללה בזמן המלחמה יעבור להכרעת הקבינט: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתעקש שלא להעביר החודש לרשות הפלסטינית את כספי הסילוקין ששייכים לה מהתחשבנויות מיסים עם ישראל. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט טוען שיש להעביר במיידי את הכספים האלה כדי לשמור על היציבות היחסית בשטחי יהודה ושומרון. בשל העימות בין שני השרים, צפוי הנושא לעלות הערב (חמישי) להצבעה בדיון הקבינט הביטחוני המורחב. נכון לעכשיו, נראה שקיים רוב בקבינט להעברת הכספים.
1 צפייה בגלריה
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי , דנה קופל)
כספי הסילוקין הם למעשה החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות שישראל מעבירה מדי חודש לרשות הפלסטינית, ומהווים 65% מתקציבה השנתי. 680 מיליון השקלים שהשר סמוטריץ' מסרב להעביר, אמורים לשמש בין היתר את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לתשלום משכורות, בדגש על פעילי המנגנונים הביטחוניים.
לפי גורמים במערכת הביטחון, אי העברת הכספים עלולה להצית את הגדה. "אנחנו מצפים מהמנגנונים הפלסטיניים לפעול נגד חמאס ביהודה ושומרון ולשמור על החוק והסדר בערים הפלסטיניות, אי אפשר לעשות את זה בלי לקבל שכר", אמרו ל-ynet גורמי ביטחון. הם ציינו עוד כי הסלמה בלתי נשלטת בשטחי יהודה ושומרון עלולה כרגע לפגוע במאמץ המלחמתי בחזיתות המובילות בדרום ובצפון.
במערכת הפוליטית מסבירים שמקור הטיעון לא להעביר כספים לרשות הפלסטינית הוא בתקציב שמועבר מדי חודש מרמאללה לעזה. מדובר בתשלום בסך 100 מיליון דולר, שאינו קשור באופן ישיר לכספי הסילוקין ויוצא מקופת הרשות הפלסטינית.
הכסף משמש לתשלום עבור חשמל לעזה (לקווי החשמל שהרצועה קיבלה מישראל והושבתו במהלך המלחמה), תשלום עבור מים (שעדיין נמשך), תשלום עבור טיפולים רפואיים לעזתים בישראל ובגדרה בימי שגרה, ומשכורות לאנשי פתח בעזה. ככל הנראה, בסופו של דבר ישראל תקזז את הכספים שהרשות הפלסטינית מעבירה לעזה.
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
בכיר בקבינט אמר: "ראש הממשלה נתניהו הנחה את סמוטריץ' להעביר את הכסף והוא לא רוצה. מערכת הביטחון אומרת שהמנגנון המסכל יושב בגדה. הם עובדים, אבו מאזן לא רוצה שהשטח יבער והם יחסית שולטים על זה. בעצם סמוטריץ' אומר שלא נשלם להם משכורות, הוא רוצה להבעיר את השטח. האמריקנים מזועזעים ממה שסמוטריץ' עושה.
"סמוטריץ' רוצה לפגוע באבו מאזן, הוא באירוע הרבה יותר גדול. זה עלול ללכת למשבר פוליטי גדול כי הוא אידיאולוג. אין לו רוב, גם אם זה עולה להצבעה הרי ברור שלנתניהו יש רוב. סמוטריץ' הכניס את עצמו לעימות מול נתניהו וכל השפויים בקבינט".
בתוך כך, דובר משרד החוץ האמריקני התייחס אתמול להתרחשויות ביהודה ושומרון. לדבריו, "הבהרנו לממשלת ישראל שאנו מודאגים מאוד מאלימות מתנחלים בגדה המערבית, ושלחנו להם מסר מאוד ברור שזה לא מקובל. זה צריך להיפסק, והאחראים לכך צריכים לעמוד לדין".