היום (חמישי), 300 ימים מאז אירועי 7 באוקטובר, יובילו משפחות חטופים צעדה בשעות הערב שבסיומה תתקיים עצרת בתל אביב. הכותרת שנתנו המשפחות לערב היא "די! עסקה או הפקרה". התחושות שאיתן מגיעים בני המשפחות ליום ה-300 הן כבדות, העסקה שלה הם מייחלים הולכת ומתרחקת, ונראה שבהתאם גם הציבור מגויס למאבק. חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה אתמול הדאיג את המשפחות, וכעת יותר מתמיד הן מבקשות מהציבור להצטרף אליהן בקריאה לעסקה שתחזיר את יקיריהן הביתה.
2 צפייה בגלריה
יזהר ויוכבד ליפשיץ בעצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
יזהר ויוכבד ליפשיץ בעצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
יזהר, לצד אימו ששוחררה מהשבי: "כל יום שעובר גורם לתחושה שעוד חטופים מתים"
(צילום: פאולינה פטימר)
יזהר, בנם של עודד ליפשיץ החטוף ויוכבד ליפשיץ שנחטפה ושוחררה בעסקה, סיפר אתמול: "קמתי הבוקר כמו בכל בוקר, החיסולים האלה הם כבר חלק מהמדיניות, אבל באיזשהו מקום חשבתי שאנחנו במקום מאוד רגיש במשא ומתן, והצורך למצות את ההזדמנות הזאת כאן ועכשיו הרגיש לא רגיש. כנראה שיש פרמטרים שאנחנו לא יודעים. אני רוצה להאמין שגלנט יודע מה הוא עושה, איך הוא מגיב, וידע לחזור למשא ומתן ויביא תוצאות".
הוא הוסיף כי "אני מרגיש שיש קהות חושים ביום ה-300. יש המון לחץ, אירועים, דברים שטורפים את הקלפים מהנקודה המזוקקת של כאב החטופים החיים, וגם החללים - שנקברים כתוצאה מהלחימה ומקום קבורתם לא ייוודע. כל יום שעובר גורם לתחושה שיותר חטופים חיים - מתים. גם אם תהיה עסקה שיחתמו בעוד שבוע, אז ייקח 45 יום לפעימה השנייה. בתסריט הכי אופטימי נהיה כבר בשנה של מלחמה. אלה זמנים של מלחמות עולם, ובינתיים בהמשך ההתנהלות בעזה אנחנו הורגים חטופים חיים. יש לנו 20 חטופים שנחטפו חיים והיום הם מתים בעזה, זה משהו שצריך לקחת בחשבון. זה לא משהו שיהיה קל לחיות איתו בשנים קדימה. כל משפחה כזאת תהיה משפחה שתדע שלא עשו הכול כדי להחזיר את הבן שלה, שהוא הופקר שם".
עוד אמר כי "נכנסנו לשגרת חטופים. יש איזו אדישות לכך שיש אוכלוסייה שלמה שיש לה חטופים בפנים. הציבור צריך לחזור לתחושה ולכאב, ולהרגיש כאילו כל אחת מהתצפיתניות הייתה יכולה להיות הבת שלו. לדוגמה השבוע, מספיק מהומות בשדה תימן או בית ליד, זה כבר גרר יותר קשב ציבורי מנושא החטופים במשך שבוע שלם. זה עצוב. אנחנו כבר מנסים בכל דרך שהיא לצאת מהאירוע הזה, מהמחשבה על כך שחטופות וחטופים נאנקים בשבי. הציבור צריך להגיע איתנו מחר ולהגיד 'מספיק, יש לנו כבר הרבה ניצחונות, ועכשיו חטופים להחזיר'. אני מקווה שיהיה יותר חשוב להביא את החטופים מאשר לחסל עוד מנהיגים".
2 צפייה בגלריה
הפרויקט של חברי קיבוץ נחל עוז לשחרור החטופים
הפרויקט של חברי קיבוץ נחל עוז לשחרור החטופים
"תצטלמו ותביעו תמיכה". פוסטרים לשחרור החטופים נפרשו בסוכות מצילים ברחבי הארץ
(באדיבות קיבוץ נחל עוז, מטה משפחות החטופים, רט"ג)
ב-19:00 תצא צעדה מכיכר החטופים אל רחוב לאונרדו דה וינצ'י ותקיף את בסיס הקריה מהרחובות קפלן ודרך בגין, עד שישובו הצועדים לכיכר החטופים (רחבת מוזיאון תל אביב). בעצרת צפויים להופיע עשרות מאמני ישראל ש"יעשו רעש" ויקראו לצד המשפחות לקידום עסקה מיידית לשחרור החטופים כולם. בין האמנים שישתתפו: ארקדי דוכין, לאה שבת, עברי לידר וקרולינה.
במקביל לעצרת המרכזית מחר בתל אביב, עצרות לציון 300 ימים יתקיימו בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ. זאת לצד פרויקטים נוספים להעלאת המודעות לדחיפות עסקת החטופים. אחד מהם הוא מיזם "הצילו אותם" של קיבוץ נחל עוז. בכל חופי הארץ נפרשו בסוכות המצילים פוסטרים ענקיים עם הכיתוב "הצילו אותם" ותמונות החטופים. גלי עידן, אשתו של החטוף צחי עידן, סיפרה על כך: "אני ממש מתגעגעת לאחדות שהייתה בהתחלה של המלחמה. זה חסר כל כך. צריך להבין שאנחנו לא אויבים מבפנים, ורק אחדות תביא אותנו למקום נכון וטוב. מכל המגזרים, מגדרים, קהילות. העולם צופה בנו, ואנחנו מצטיירים כמדינה לפני פירוק".
היא הוסיפה כי "אני מבקשת מכל אדם שהולך לים - תלכו בשמחה גדולה, תיהנו, אנחנו צריכים את זה, אבל תעשו פאוזה קטנה. תצטלמו או שיצלמו אתכם בחופים עם השלטים, תעשו האשטאג 'תצילו_אותם' ותתייגו את קיבוץ נחל עוז ואת מטה משפחות החטופים. אין בזה שום אמירה פוליטית, רק תמיכה, שהם לא יישכחו. בין כל הבלגן שקורה פה, הכאוס הלא נורמלי המלחמתי, אנחנו רק רוצים להעלות את המודעות".