בדומה לימים הראשונים שאחרי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, וגם לפני המתקפה האיראנית באפריל האחרון, ארה"ב שוב מתגברת באופן משמעותי את כוחותיה הצבאיים במזרח התיכון. המטרה ברורה: להרתיע את איראן ואת שלוחיה מפני הנקמה המובטחת אחרי החיסולים בטהרן ובביירות, להגן על הכוחות האמריקניים שכבר מוצבים באזור ונמצאים גם הם על הכוונת של הציר האיראני – ולסייע לישראל בהגנה מפני מתקפות אפשריות, כפי שעשתה באפריל.
8 צפייה בגלריה
מטוסי קרב
מטוסי קרב
נושאת המטוסים "לינקולן" שנשלחה לאזור, ומטוסי ה-F-22 שנחתו בבסיס שמיקומו נותר סודי
(צילום: רויטרס, מתוך X)
ספינת המלחמה האמריקנית "הצרעה" בנמל לימסול, קפריסין
(צילום: רויטרס)

"השינויים בפריסת הכוחות שלנו יוסיפו ליכולותינו באזור, שכבר כעת הינם נרחבים", מסר שר ההגנה לויד אוסטין אחרי ששוחח השבוע עם שר הביטחון יואב גלנט על תגבור הכוחות מצד וושינגטון. "אנחנו ערוכים לפעול בהתראה קצרה על מנת להתמודד עם האיומים המתפתחים על ביטחוננו, על שותפינו ועל האינטרסים שלנו", הוא הוסיף. דובר הפנטגון פטריק ריידר ציין כי בשיחתו עם גלנט הבהיר אוסטין "שאף שהמלחמה אינה בלתי נמנעת, ושהפחתת המתיחות היא דרך הפעולה המועדפת, ארה"ב תגן על ישראל אם תותקף".
בפעם הקודמת שישראל הותקפה על-ידי איראן ושלוחיה, בלילה שבין 13 ל-14 באפריל, יותר מ-300 טילים וכטב"מים שוגרו משלל כיוונים – ולפי הדיווחים חיל האוויר האמריקני לבדו סייע ליירט 80 מהכטב"מים. באותה מתקפה יורטו לפי צה"ל כמעט כל החימושים ששוגרו, ורק חמישה הצליחו לחדור את מעטפת ההגנה של ישראל ושל הקואליציה האזורית והבינלאומית שהתגייסה לעזרתה. אולם כעת החשש הוא שאיראן או חיזבאללה ינסו לשגר מתקפה נרחבת ומסובכת יותר, כזו שתאתגר אולי בצורה מוצלחת יותר את יכולות ההגנה הללו.
איראן אמנם מתלבטת לפי הדיווחים על אופי התגובה שלה, ונטען כי בטהרן יש קולות המזהירים מהשלכות של מתקפה ישירה ורחבה שעלולה להצית מלחמה אזורית, אבל בפועל ההחלטה תהיה של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי – איש המחנה הקיצוני ברפובליקה האיסלאמית – ולכן ישראל, ארה"ב ובעלות הברית שלהן לא לוקחות אף סיכון, ונערכות לתרחיש הגרוע מכל. להלן תמונת מצב של הכוחות האמריקניים החדשים שנשלחו לאזור, לפי הדיווחים השונים, אם כי ראוי להדגיש כי מטעמים ברורים ארה"ב לא מפרסמת את המיקומים המדויקים של כוחותיה – שכבר הותקפו בימים האחרונים על-ידי המיליציות הפרו-איראניות.
8 צפייה בגלריה
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
אחד ממטוסי ה-F-22 שהגיעו למזרח התיכון בשבוע שעבר. "יכולים לשמש פלטפורמת הגנה יקרת ערך"
(מתוך X)
ההודעה האחרונה של הפנטגון בנוגע לתגבור כוחותיו באזור, שלה מייחסים פרשנים צבאיים חשיבות רבה בכל הנוגע להרתעת איראן, הייתה על שליחתם של מטוסי קרב מדגם F-22 "ראפטור". בהודעה על הגעתם לאזור של פיקוד המרכז האמריקני לא נמסר פירוט על כמות המטוסים או הבסיס שאליו נשלחו, וצוין רק כי המטרה היא לסייע במניעת מלחמה אזורית מול איראן או שלוחיה.
גורמים אמריקניים אמרו ל-Air & Space Forces Magazine, כלי תקשורת אמריקני מוביל בכל הנוגע לתחומי אוויר וחלל, כי טייסת ה-F-22 שנשלחה כוללת בערך 12 מטוסים שהמריאו מבסיס באלסקה. הגורמים ציינו כי המטוסים גמאו מרחק של יותר מ-10,000 ק"מ. כדי לעשות זאת הם עצרו באמצע הדרך בבסיס בריטניה והסתייעו גם בתדלוק אווירי. הם חצו את הים התיכון ונחתו בבסיס באזור – שמיקומו נותר סודי. בפנטגון אמרו למגזין כי מיקומם של מטוסי הקרב השונים במזרח התיכון יישאר חסוי כדי לשמור על ביטחון הכוחות.
במגזין האמריקני מציינים כי מטוסי ה-F-22 מהווים כעת את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר של ארה"ב באזור. מטוסי הקרב מהדור החמישי פותחו כמטוסי "עליונות אווירית", ובפנטגון מדגישים כי הם יוכל לסייע גם למשימות הגנתיות: "הם יכולים לשמש כפלטפורמת הגנה יקרת ערך", אמרה סברינה סינג, דוברת מטעם משרד ההגנה האמריקני. "הם מוסיפים יכולת תמרון ומערכות נוספות שמספקות לפיקוד מגוון רחב יותר של אפשרויות. אני חושבת שזה שולח מסר ברור לאזור, שאנחנו רוצים בהפחתת המתיחות, וזה שולח מסר עוצמתי מאוד של הרתעה".
8 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן ומנהיגה העליון של איראן חמינאי. "מסר עוצמתי של הרתעה"
(צילום: AFP, רויטרס)
לחיל האוויר של ארה"ב, כך מדווחים ב-Air & Space Forces Magazine, יש כבר באזור מטוסי קרב משלושה דגמים נוספים: מטוסי קרב מדגם F-15E מהטייסת ה-335 שבסיסה בצפון קרוליינה. אלו כבר סייעו ביירוט כטב"מים במתקפת אפריל; מטוסי F-16 מהטייסת ה-510 שנשלחו מבסיס באיטליה; ומטוסי A-10 מהטייסת ה-107 שבסיסה במישיגן. במגזין מציינים כי למטוסי A-10 יש אמנם יכולות אוויר-אוויר מוגבלות, כשהכוונה כנראה ליירוט כטב"מים, אבל הם יכולים לשמש כאיום עבור כוחות קרקעיים וימיים.

הטייסת של הצי הועברה לבסיס יבשתי: "קרוב יותר לישראל"

גם לצי האמריקני יש כוח אווירי, ולפי הדיווח במגזין כ-12 מטוסי F/A-18 "סופר הורנט" – שבשגרה מוצבים על גבי נושאת המטוסים על-שם תיאודור רוזוולט – הועברו בצל המתיחות לבסיס אווירי כלשהו באזור, קרוב יותר לישראל ולכוחות האמריקניים שפועלים בעיראק, סוריה וירדן – אך מיקומו המדויק נותר גם כן סודי. לפי הדיווח, העברת הטייסת לבסיס היבשתי תאפשר למטוסים לפעול במהירות רבה יותר, כיוון שנושאת המטוסים "רוזוולט" נמצאת כעת במרחק רב הרבה יותר, במפרץ עומאן. יתרון נוסף הוא העובדה שבעוד שעל גבי נושאת המטוסים פעילות אווירית מתאפשרת לרוב רק 12 שעות ביממה – בסיס יבשתי מאפשר פעילות 24/7.
גורמים אמריקניים אמרו למגזין כי העברת הטייסת מנושאת המטוסים היא זמנית בלבד, וכי הם צפויים לחזור ל"רוזוולט" כאשר זו תעזוב את אזור האחריות של פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM) – כלומר את המזרח התיכון – בעוד כשבוע.
8 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
מלוות אותה ספינות קרב - וגם צוללות. נושאת המטוסים "רוזוולט", שעוזבת עוד מעט את האזור ותוחלף ב"לינקולן"
(צילום: Song Kyung-Seok/Pool via REUTERS)
כדי שהאזור לא יישאר ללא נושאת מטוסים כלשהי, ארה"ב הודיעה שאת מקומה של "רוזוולט" תחליף נושאת המטוסים על שם אברהם לינקולן. "לינקולן" עושה כעת את דרכה לאזור מהאוקיינוס השקט, אך לא ברור היכן בדיוק תוצב במזרח התיכון. לצד זאת, יש לציין כי מיקומה הנוכחי של "רוזוולט" במפרץ עומאן הוא כנראה אינו אקראי – והוא יכול לסייע לאמריקנים לנטר את הפעילות האיראנית במפרץ הפרסי. היא נמצאת לפי הדיווחים לא הרחק מבנדר עבאס, הנמל הגדול ביותר של הצי האיראני. נושאת מטוסים, נדגיש, מלווה במה שמכונה "קבוצת קרב" – הכוללת משחתות, ספינות מלחמה נוספות ואף צוללות.
גם אם נושאת המטוסים החדשה לא תגיע בהכרח לים התיכון, בחלקו המזרחי פועלת בשבועות האחרונים ספינת מלחמה ענקית, מדגם שזכה לכינוי "מיני-נושאת מטוסים". אוניית הסער האמפיבית USS Wasp, "הצרעה", הגיעה לאזור כבר בסוף יוני וביום רביעי האחרון עגנה בנמל לימסול בקפריסין. הספינה זכתה לכינויה בשל העובדה שהיא נושאת על סיפונה מטוסי קרב מדגם AV-8B "הרייר" שמסוגלים לנחות ולהמריא אנכית, לצד מסוקי קרב. לפי הדיווחים היא נושאת כעת על סיפונה גם יחידת לוחמי מארינס, אם כי מספרם אינו ברור.
כספינה אמפיבית, יצוין, ל-USS Wasp יש יכולת לפנות ולחלץ אזרחים מלבנון אם תפרוץ מלחמה של ממש בין ישראל לחיזבאללה, אם כי בוושינגטון הבהירו כבר בסוף יוני שהמטרה המרכזית בשליחתה לאזור היא הרתעה. לתרחיש של פינוי אזרחים מלבנון נערכת, כך נראה, גם בריטניה: בקפריסין מדווחים כי שתי ספינות מלחמה בריטיות עוגנות גם הן באי – RFA Mounts Bay ו-RFA Cardigan Bay. מדובר בספינות סיוע שגם להן יכולת נחיתה אמפיבית, ובמקרה חירום יוכלו להעמיס על סיפונן 700 איש כל אחת.
8 צפייה בגלריה
ספינת המלחמה האמפיבית USS WASP של ארה"ב הצרעה וואספ ב נמל לימסול קפריסין
ספינת המלחמה האמפיבית USS WASP של ארה"ב הצרעה וואספ ב נמל לימסול קפריסין
ספינת המלחמה USS WASP שעגנה בשבוע שעבר בנמל לימסול. אישה קפריסאית עשתה איתה סלפי
(צילום: רויטרס / REUTERS / Stelios Misinas)
8 צפייה בגלריה
ספינת המלחמה האמפיבית USS WASP של ארה"ב הצרעה וואספ ב נמל לימסול קפריסין
ספינת המלחמה האמפיבית USS WASP של ארה"ב הצרעה וואספ ב נמל לימסול קפריסין
(צילום: Iakovos Hatzistavrou / AFP)
8 צפייה בגלריה
ספינת המלחמה האמפיבית USS WASP של ארה"ב הצרעה וואספ ב נמל לימסול קפריסין
ספינת המלחמה האמפיבית USS WASP של ארה"ב הצרעה וואספ ב נמל לימסול קפריסין
(צילום: Iakovos Hatzistavrou / AFP)
לצי האמריקני יש באזור גם משחתות מסדרת "ארלי ברק" – ספינות מלחמה שחמושות בטילים מונחים וכבר סייעו בעבר ביירוט טילים בליסטיים באזור. ב"ניו יורק טיימס" דווח לפני כשבוע כי במסגרת תגבור הכוחות באזור, נשלחו אליו גם סיירות (Cruiser) שמסוגלות ליירט טילים בליסטיים, וכי אם יהיה צורך ארה"ב תשלח גם מערכות הגנה יבשתיות נוספות נגד טילים בליסטיים. לא ברור אם מערכות נוספות שכאלו אכן נשלחו מאז.
ארה"ב לא זונחת גם את זירת הים האדום, שם עוברים הכטב"מים והטילים שהחות'ים משגרים שוב ושוב מתימן – כדי לתקוף ספינות מסחר או את ישראל. הפנטגון לא פרסם הודעה רשמית על הכוחות שלו שנמצאים שם כעת, אבל לפי דיווח באתר ימי אמריקני שפורסם בשבוע שעבר, לים האדום נכנסו המשחתות USS Laboon ו- USS Cole, שהתפצלו מקבוצת הקרב שמלווה את נושאת המטוסים "רוזוולט". החות'ים טענו ביום רביעי כי שיגרו לעבר שתי הספינות הללו טילים וכטב"מים כאשר היו במפרץ עדן – המפרץ שמחבר בין הים הערבי לים האדום.

3.5 מיליארד דולר, והבטחה: "ביידן יעשה הכול כדי להגן"

בנוסף לכוחות החדשים שארה"ב שלחה, יש לה כמובן נוכחות קבועה באזור – עם כ-2,500 חיילים אמריקנים בעיראק, ועוד 900 בסוריה. יש לה גם כוח קטן בירדן, ששלושה מלוחמיו נהרגו במתקפת כטב"ם בינואר השנה – תקיפה שהובילה להפצצות תגובה אמריקניות. בעקבות זאת נרשמו כמה חודשים שבהם גילו המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה "ריסון", ונמנעו מלתקוף את הכוחות האמריקניים – אבל בשבועות האחרונים ההפוגה הזו הסתיימה: ביום שני פגעו שתי רקטות בבסיס עין אל-אסד בעיראק, וחמישה חיילים אמריקנים ושני אזרחים אמריקנים שעובדים עבור צבא ארה"ב נפצעו במתקפה. בארה"ב אמרו שמדובר ב"הסלמה מסוכנת" מצד איראן.
8 צפייה בגלריה
תקיפה תקיפת איראן טיל טילים בסיס צבא ארה"ב עין אל-אסד עיראק
תקיפה תקיפת איראן טיל טילים בסיס צבא ארה"ב עין אל-אסד עיראק
בסיס עין אל-אסד בעיראק, שהכוחות האמריקניים בו הותקפו ביום שני האחרון. גם הם יהיו על הכוונת בנקמה האיראנית?
(צילום: AP)
יצוין כי באיראן האשימו שלארה"ב יש "אחריות" לפעולה שבה חוסל בטהרן מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שמיוחסת לישראל. טענות אלו מעוררות חשש בוושינגטון שאולי גם הכוחות האמריקניים יהיו על הכוונת במסגרת הנקמה האיראנית המובטחת. תגבור הכוחות אינו מפתיע לפיכך, אבל ארה"ב מדגישה כאמור שהוא נועד גם לסייע בהרתעת איראן ולהגן על ישראל.
בצעד נוסף של גיבוי לישראל, וחרף המתיחות בין הנשיא ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע למגעים לעסקת חטופים – שבוושינגטון מקווים שתביא לסיום המלחמה בעזה ותפחית את מתיחות השיא האזורית – שלשום פורסם כי ארה"ב תעביר לישראל 3.5 מיליארד דולר לטובת רכישה של נשק אמריקני וציוד צבאי. מדובר בחלק מחבילת הענק בשווי 14 מיליארד דולר, שהקונגרס האמריקני אישר להעביר לישראל כבר באפריל. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי ביידן "מוכן לעשות הכול" כדי להגן על ישראל, וכי מוקצים לשם כך משאבים רבים: "כשאנחנו שומעים רטוריקה כזו – עלינו לקחת את זה ברצינות, ואנחנו לוקחים".
פורסם לראשונה: 21:55, 10.08.24