הצעדה לבית ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים יצאה משליטה. רבבות בני אדם הפגינו אמש (יום שני) נגד הממשלה מול הכנסת בדרישה לקיום בחירות, אך בהמשך צעדו אלפים מהם לביתו של נתניהו - ושם, כשפרצו מחסומים, החלו עימותים קשים עם המשטרה.
תיעוד האלימות בי-ם
(צילום: לירן תמרי, רוני גרין שאולוב)

5 צפייה בגלריה
רופאה נפגעה קשה בעין ממכת"זית
רופאה נפגעה קשה בעין ממכת"זית
ד"ר וייסבאך ורגע הפגיעה
(צילום: לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
מפגינה נתפסת בצווארה
מפגינה נתפסת בצווארה
מפגינה נתפסת בצווארה
במהלך עימותים אלה נפגעה גם ד"ר טל וייסבאך, בנסיבות שאינן ברורות עדיין, כתוצאה מפגיעה של מכת"זית ישירות בעינה. לדברי יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, קיימת סכנה לראייתה כתוצאה מכך. מלבדה פונו לפחות עוד שני מפגינים לבית החולים בנסיבות שונות, אחד מהם בן 60 שככל הנראה סובל משבר בצוואר הירך.
באחת התקריות, נצפתה מכת"זית מתיזה סילון מים לעבר מפגין - שהוטח לקיר; לאחר מכן ניגש רופא לטפל בו, ואז התיזה המכת"זית פעם נוספת, למורת רוחם של הסובבים אותו. בנוסף, בסרטון שהגיע לידי ynet נראה שוטר מתעמת עם מפגין בשולי ההפגנה, מבלי שסביבם עוד אנשים; שוטר שהטיח לכביש מפגין שעמד לצד המדורה; שוטרים שעצרו נשים מבוגרות תוך הפעלת כוח וזעקות "הצילו"; שוטר שלפת אישה בצווארה; נעם דן, קרובת החטופים שנעצרה (ובהמשך שוחררה והורחקה ל-15 יום מהפגנות); וסרטונים רבים נוספים, כולל של ירי מכת"זית בכינון ישיר לעבר מפגינים, שעלול לסכנם.
המפגינים, נדגיש, חרגו ממסלול הצעדה שאושר מראש ופרצו מחסומים בדרך לביתו של ראש הממשלה, וגם הבעירו מדורות בכביש. המשטרה הודיעה על תשעה עצורים, בעוד שארגוני המחאה טענו כי נעצרו עשרה.
5 צפייה בגלריה
נעם דן אזוקה בניידת
נעם דן אזוקה בניידת
נעם דן אזוקה בניידת
(צילום: חופשי בארצנו)
5 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מדורה בכביש
(צילום: רוני גרין שאולוב)
המשטרה מסרה כי מדובר ב"מאות מפרי סדר שהתפרעו בהפרת סדר אלימה", והוסיפה כי "התאפשר להם להפגין כחוק במשך שעות הערב באזור הכנסת ובתהלוכה מתואמת, ואז הם פרצו בכוח מחסומי משטרה רחוקים ברחוב עזה וניסו לפרוץ גם מחסומים הקרובים לבית ראש הממשלה - ללא הצלחה".
לפי המשטרה, הדבר נעשה "בניגוד להוראות השוטרים, בניגוד לתיאום המוקדם של מיקום המחאה המותר ברחוב, ובניגוד לפסיקת בית המשפט בנושא המרחק המותר להפגין מבתיהם הפרטיים של נבחרי ציבור. הפרת הסדר וההתפרעות האלימה במקום, כללה גם מספר מקרים של תקיפת שוטרים, הבערת אש בכביש ופריצת גדרות כאמור.
"בעקבות כך שהמחאה הפכה להפרת סדר והתפרעות אלימה, קצין משטרה הכריז על מחאה בלתי חוקית והוראת פיזור מהמקום. מפרי הסדר לא נענו לכך, ולכן המשטרה פעלה תוך שימוש בכוח ובאמצעים לפיזור הפרות סדר בכדי להדוף את מפרי הסדר".
המשטרה הוסיפה כי מלבד המפגינים שנפגעו, "מספר שוטרים נחבלו קלות בעקבות הפרת הסדר האלימה, תקיפות השוטרים והתפרעות מפרי הסדר במקום. גם הערב נמשכים הניסיונות של צייצני רשת ובעלי אינטרסים שונים לנרמל מעשים פסולים אלו, ולהתעלם ממעשיהם של מפרי הסדר והמתפרעים במקום. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי והתפרעויות המתבצעות בניגוד לחוק".

לפני המהומות: רבבות הפגינו מול הכנסת

כאמור, לפני שהאירועים יצאו משליטה ופרצו העימותים במהלך הצעדה לעבר בית ראש הממשלה, עשרות אלפים הפגינו מול הכנסת בדרישה להקדמת הבחירות. ההפגנה נערכה במסגרת "שבוע המאבק" שעליו הכריזו ארגוני המחאה. בצעדה לכנסת, שקדמה למחאה, נשאו המפגינים שלטים שבין היתר נכתב בהם: "מפילים את ממשלת ההשתמטות".
הצעדה לכנסת
(צילום: אחים לנשק, רוני גרין שאולוב)

5 צפייה בגלריה
הפגנת ענק מול הכנסת בירושלים וצעדת מחאה לבית רוהמ
הפגנת ענק מול הכנסת בירושלים וצעדת מחאה לבית רוהמ
המוחים מול הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד המהפכה המשפטית, חזרה לנאום - לראשונה מתחילת המלחמה. בדברים שנשאה מול רבבות המפגינים אמרה בין היתר כי "ראש הממשלה נשלט על ידי כהניסטים". ברסלר אמרה בנאום: "לפני הכול, 120 האנשים שלנו, ילדים, נשים וטף, יושבים לא רחוק מכאן חטופים בידי חיות אדם. במוצ"ש שמענו כולנו את איזנקוט אומר במפורש שרה"מ נשלט על ידי כהניסטים ולא עושה כל מה שהוא יכול על מנת לשחרר אותם. ההפקרה הזו, החרפה המוסרית הזו, מלווה אותנו יום-יום, שעה-שעה. היא קורית במשמרת שלנו, מנוגדת לאתוס הישראלי ומכרסמת ביסודות האנושיים הבסיסיים ביותר שלנו".
היא הוסיפה: "כל יום שחבורת הקיצונים הבדלנים הזו אוחזת בהגה השלטון, כל יום שאינטרסים של הישרדות פוליטית הם בסיס לקבלת ההחלטות, הוא עוד יום שבו הכרעת אויבינו מתרחקת, וחשוב מכך, כל יום כזה עלול להביא עימו אסון חדש, טירוף חדש, חורבן חדש". ברסלר התייחסה לתיעוד של נתניהו צוחק לאחר העברת חוק הפטור מגיוס, ושעות לפני פרסום על מות ארבעה לוחמים: "האמת ברורה - למדינת ישראל אין הנהגה. יש לה ראש ממשלה שמחייך כאשר קצין העיר דופק למשפחות נוספות על הדלת".
פורסם לראשונה: 23:59, 17.06.24