בצל ההמתנה לתגובת חמאס, הפלסטינים דיווחו היום (שישי) כי כוחות צה"ל התקדמו עוד מערבה ברפיח, והגיעו לאזור חוף הים באזור.
3 צפייה בגלריה
  תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח
  תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח
כוחות צה"ל ברפיח
( צילום: דובר צה"ל)
נשק נמצא בעריסה. כוחות צה"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

תושבים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי טנקים תועדו מתקדמים מערבה, במקביל לגבול עם מצרים. לדבריהם, קרבות קשים התנהלו בין הכוחות לבין מחבלי חמאס. גורמים בעזה טענו כי שני פלסטינים נהרגו וכמה נוספים נפצעו במערב רפיח מפגיעת פגז טנק. כמה תושבים ציינו כי הטנקים הגיעו לאזור אל-עזבה, מדרום-מערב לעיר רפיח – סמוך לחוף הים התיכון.
"הם מנסים להגיע לאזור חוף הים של רפיח. הפשיטות וההפצצות בלילה היו טקטיות. הם נכנסו תחת אש כבדה ונסוגו", טען אחד התושבים בשיחה עם רויטרס. "זה היה אחד הלילות הרעים. כמה אנשים נפצעו בבתיהם, ופונו רק בבוקר".
צה"ל עצמו, נזכיר, הודיע כבר לפני שבוע וחצי על "שליטה מבצעית" בציר פילדלפי שבגבול בין הרצועה למצרים, אך לא שלט על חלק קטן בו ליד החוף, ובאזור תל א-סולטאן. העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי צה"ל השלים את ההשתלטות על ציר פילדלפי כולו - עד הים.
בצהריים מסר צה"ל כי ברפיח איתרו כוחות של חטיבת הנח"ל, תחת אוגדה 162, אמצעי לחימה רבים של חמאס – ובהם גם רובה שהוסתר בעריסת תינוק. לוחמי האוגדה, כך נמסר עוד, ערכו ביממה האחרונה פשיטות שבהן איתרו פירים, רימונים, ווסטים, מחסניות ועוד. באחת התקיפות ברפיח חוסל מחבל ששהה במבנה ממולכד.
3 צפייה בגלריה
  תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח
  תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח
כוחות צה"ל ברפיח. בצל ניסיונות החדירה, מתגבר שוב החשש של תושבי העוטף
( צילום: דובר צה"ל)

ניסיונות החדירה, ודרישת תושבי העוטף ל"לחימה עצימה"

אתמול בשעה 4:00 לפנות בוקר מחבלים התקרבו לגדר באזור רפיח במטרה לחצות את המכשול, ופתחו באש לעבר כוח צה"ל. שלושה מהם חוסלו, והרביעי נמלט לשטח הרצועה. בחילופי האש נהרג רס"ב זייד מזאריב, בן 34 מזרזיר, גשש בחטיבה מרחבית דרומית בחיל הגנת הגבולות.
האירוע החריג אירע מול כרם שלום וחולית. תצפיתניות זיהו במכ"מים תנועה חשודה בערפל כבד והכריזו ב-4:30 על נוהל "טומהוק", כלומר חשד לחדירה. הן הקפיצו את כוחות יחידת הסיור הבדואי שאחראית על הגזרה. הכוחות ביצעו סריקות וב-5:00, במהלך הסריקות, נתקלו במחבלים שפתחו באש והיו מצוידים בנשק קל וברקטות RPG. מל"ט זיק של חיל האוויר שהופנה למעקב אחר החוליה תקף את המחבלים וחיסל שניים מהם. מחבל נוסף חוסל בירי טנקים זמן קצר לאחר מכן ו-400 מטרים מהגדר בשטח הרצועה, ליד רפיח.
ניסיון חדירת המחבלים, שהגיחו מפיר מנהרה 200 מטרים מהגבול, הציף מחדש את חששם של תושבי העוטף. התקרית הקשה מגיעה בעיצומו של התהליך בעידוד המדינה והצבא של החזרת התושבים לבתיהם, כשגם מוקדי הפינוי שבהם שוהים המפונים שטרם חזרו צפויים להיסגר בתחילת החודש הבא. כל זאת בטענה כי אין מניעה ביטחונית שהתושבים יחזרו לבתיהם.
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
רס"ב זייד מזאריב ז"ל
האירוע אתמול הוא אולי מהחמורים ביותר עד כה סמוך לעוטף מאז הקרבות באזור אחרי 7 באוקטובר, אולם בשבועות האחרונים מזהים כוחות צה"ל מאוגדת עזה יותר ויותר ניסיונות חדירה של חשודים פלסטינים לעבר ישראל, בעיקר ממרחב חאן יונס שבו נגמר התמרון לפני כחודשיים. ברובם ככולם של המקרים הניסיונות מסוכלים עוד בטווח הקילומטר לערך מהגבול בזכות מארבי תצפית ואש של הלוחמים ומסתיימים בהרג החשודים.
גאולה רבי, מכרם שלום, סיפרה כי התקרית בגבול "מוכיחה לכולנו כי עדיין ישנו איום קיומי על יישובי העוטף בכלל ועל כרם שלום בפרט". לדבריה, "אנחנו ממשיכים את הדרישה ללחימה עצימה ברפיח. לא נוכל להשלים עם זה, נחזור הביתה רק כשהאיום יוסר לחלוטין".
בעוטף הביעו תסכול רב על כך שרכזי הביטחון של היישובים לא עודכנו על ניסיון החדירה בזמן אמת. ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני פנה למפקד אוגדת עזה, תא"ל אבי רוזנפלד, בדרישה "להאיץ ולסיים בדחיפות את תחקור המקרה ואת אופן העברת הדיווח ליישובים ולגורמי הביטחון במועצה שלא עודכנו בעת האירוע". ירקוני הוסיף כי בעקבות האירוע נקבע דיון דחוף בהשתתפות ראש המועצה וקב"ט המועצה, יחד עם מפקד האוגדה, "על מנת להבטיח באופן נחרץ כי האירוע לא יישנה".