מטה משפחות החטופים התייחס בצהריים (יום ב') לחשיפה של רונן ברגמן ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על "מסמך ההבהרות" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו מתואר כיצד סיכל למעשה המסמך מ-27 ביולי הגעה לעסקת חטופים - אחרי הסכמת חמאס באותו חודש למתווה הישראלי המקורי מ-27 במאי. "העיתונאי רונן ברגמן חשף הבוקר בידיעות אחרונות את פרשיית ההונאה וההפקרה הגדולה בתולדות המדינה", מסרו במטה.
לפרסום המלא של רונן ברגמן - לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, והשמות במסמך של החטופים כרמל גת, עדן ירושלמי והרש גולדברג-פולין - שנרצחו בשבי והיו אמורים להיכלל בקטגוריה ההומניטרית במסגרת העסקה
(צילום: MENAHEM KAHANAPool via REUTERS)
"ברגמן חשף את האופן בו טרפד ראש הממשלה את העסקה שהוא עצמו יזם לשחרור החטופים. ברגמן חשף שנתניהו הוסיף במודע 'הבהרות', 'עזים', במטרה להביא לטרפוד העסקה להצלת החטופים. הוא מאשש את מה שאמרנו בחודשים האחרונים. הוא מביא הוכחה ניצחת לכך שנתניהו מטרפד את העסקה, כפי שמערכת הביטחון טוענת כבר זמן רב. נתניהו מערים קשיים מכוונים, מוסיף סעיפים אחרי שיש כבר הסכמות, ממציא ספינים וקובע מסמרות שיתקעו את המו"מ – תוך הפקרה מודעת של החטופות והחטופים".
עוד מסרו במטה: "דם הילדים, הגברים והנשים החטופים והחטופות בעזה על הידיים של נתניהו. בלי המשחקים הללו, המכשולים והטרפודים, כרמל, הרש, אורי, אלמוג, אלכס ועדן היו היום בחיים. חלקם היו כבר בבית עטופים בחיבוק ולא בתכריכים. 29 חטופות וחטופים נרצחו בשבי אחרי שנחטפו בחיים. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, עד מתי דם המשפחות שלנו יישפך במנהרות עזה? החלטת הקבינט מיום חמישי היא מהלך מודע ומחושב לגזור את דינם של החטופים למוות".
חסימות באיילון בדרישה לעסקה
(צילום: יריב כץ)

במטה הדגישו כי המשפחות רואות בכל שרי הממשלה כמי שנושאים באחריות ל"הפקרה": "אוזניכם ערלות ופיכם לא הוציא הגה כששפכו את דם האחים והאחיות שלנו", הם מסרו.
במקביל, הודיע המטה כי הגיש "פנייה דחופה" ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בדרישה שתורה לבטל את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מסוף השבוע - שלפיה ישראל תישאר בציר פילדלפי בכל עסקה אפשרית. "בהחלטה זו נפלו פגמים קשים במישור הסמכות, ההליך ושיקול הדעת, אשר מובילים לבטלותה", כתבו במטה לבהרב-מיארה - וציינו כי התערבותה "נדרשת בדחיפות".
"לפחות שלושה מבין החטופים שנרצחו לאחרונה ושגופותיהם התגלו בשבת אמורים היו להיכלל במשוחררים בעסקה ההומניטרית, אשר ההחלטה שבנדון מונעת", נכתב עוד בפניית המטה ליועמ"שית.
בפנייה נכללו דבריהן של פרופ' דנה פוגץ' ופרופ' מיכל טמיר, שמסרו: "החלטה זו התקבלה ללא תשתית עובדתית מלאה. החלטה המתייחסת לגזרה הצרה של הישארות בציר פילדלפי ללא התייחסות לתשתית העובדתית המלאה, הכוללת את משמעות ההחלטה עבור עסקת חטופים אפשרית, וההערכות הגורמים הביטחוניים כי הישארות בציר, מסכנת את שלומם של החטופים". למכתב המלא של המטה - לחצו כאן.